Carbonstyre

Bergman

Ny medlem
Carbonstyre
Godmörning!
Jag tänkte kränga på ett carbonstyre idag på min MTB. Men innan jag gör det vill jag höra vad ni anser här om carbonstyren. Är de bra? Går de lätt i sönder? Hur tåligt är ett carbonstyre? Jag ska villigt erkänna att jag är nervös att det ska hålla sämre än ett aluminiumstyre. Men Gud så lätt det är! Det väger mindre än en påse chips =O) Snart lär jag gå med i Weight wiener =O)

Carbonstyre
Det jag har har hållit länge. Be gärna butiken montera med momentnyckel, kolfiberstyren går av om man drar fast dem för hårt. Eller skaffa en själv, härligt att meka med momentnyckel iförd vit rock.

Carbonstyre
Usch nu känner jag mig dum, men momentnyckel? Jag har insektsnycklar som jag använder till broms, växel och själva styrhuvudet. Vet inte om det är bra eller dåligt om jag lägger lite skumaktig plast mellan metall och styret så det inte går rakt på och skaver sönder det? Tänkte prova Carbonstyret till MTB vättern....

Carbonstyre
Skogling kör inte du med massa Carbon och kolfiber på din hoj? Några tips om vad jag inte ska göra eller vad man kan köpa för läckerheter framöver? Varför bära tunga saker på cykeln när lätta matrial finns?! =O)

Carbonstyre
Jag har dragit mitt kolfiberstyre lagom hårt. det är svårt att säga hur många Nm men det funkar.
Jag har bara styre i kolfiber, och sadel då förstås...Och en spacer i vitt kolfiber. ;o)

Carbonstyre
carbon (egentligen carbon fiber) och kolfiber är samma sak. Kolfiber är det svenska namnet på det.

Sen är jag intresserad av hur dina insektsnycklar ser ut...

Carbonstyre
Jag har kört nu två år med en MAXM MX-5 Low Rise, som har litet annan konstruktion än "vanliga" karbonstyren. Inga problem med hållbarheten även om jag har förstört lacken på vissa ställen vid montering av själva styret till stryrtappen och montering av broms- och växelprylar till styret. Och jag har ingen momentnyckel heller.

Carbonstyre
jag bytte från specialized noname original alu styre på min epic till ett super duper easton ec70 kolfiberstyre. Kan banne mig inte känna någon skillnad alls, det enda är oron nu att man kan repa/skada det styret så att det bara går rätt av nån dag och jag får beteckningen TL bakom mitt namn. Hade inte jag köpt kolfibermojängen hiskeligt billigt så hade jag nog nämnt det till det sämsta cykelprylsköpet hittils - kostar en del, ingen skillnad i komfort, potentiellt mycket mer känsligt i vurpor. Ahh, jo, lättare vart det juh...

Carbonstyre
hakanf: Mina insektsnycklar är ala ikea stuket. Man kan köpa ett knippe på Biltema e.t.c. Mer avancerade är de inte. Har använt dem till min carbonsadel och för att byta styrhållaren.

Styret är ett rakt alltså inget böjt styre som jag fick när jag köpte hojen.

Skogling och Liraren: Finns det någon fördel att använda något mjuktskydd mellan styrtappen och styret när jag monterar på den. Så att inte styrtappen som är i metall förstör styret på något sätt? Sedan får det sitta kvar naturligtvis när jag använder det, mest för att kanske minska påfrestningen av materialet.

Carbonstyre
jag var mer förundrad över just skillnaden mellan dina "insektsnycklar" och de insexnycklar man annars använder... Är de bra mot mygg i skogen? ;)

Nåväl, se till innan du monterar styret att det inte är någon vass kant på styrstammen som kan skära in i styret, och se också till att det inte är något fett mellan styret och styrstammen.

Carbonstyre
Skogling, hakanf: Ni är så elaka ;Ob Hahaha jag menar insex inte insekts...men det låter ju så snuskigt =OD

Okay ska ut och börja montera. Jag gör så att jag drar först med fingrarna till det börjar ta emot sedan drar jag lite med min INSEXnyckel =O)

Carbonstyre
bruse skrev:
-------------------------------------------------------
> Det är lätt att dra lagomt om man är klen. Hur
> gör vi andra Skogling?

Använder momentnyckel.

/GurraG

Carbonstyre
Nej, nej du drar med SEX-nyckeln hela tiden. Men du håller längst ut med fingrarna och så drar du hårt med fingrarna i verktyget/nyckeln. Lite svårt att förklara... ;o)

Senast redigerad av en moderator:
Carbonstyre
VH: Jag kommer dö i skogen =OD Jag tipar på att det slutar illa för mig. Ville mest se vad som händer OM jag anväder lite carbon. Som alla barn så vill jag prova även om jag vet att det kommer gå åt skogen =OD

Kanske ska överraska på MTB Vättern och komma med ORGINAL styret?! =OD

Carbonstyre
Bergman skrev:
> ARGH dessa mimentnycklar! =OD

Ja det är ju dumt att använda rätt verktyg?

/G

Carbonstyre
Bergman skrev:
> Skogling och Liraren: Finns det någon fördel att
> använda något mjuktskydd mellan styrtappen och
> styret när jag monterar på den. Så att inte
> styrtappen som är i metall förstör styret på
> något sätt? Sedan får det sitta kvar
> naturligtvis när jag använder det, mest för att
> kanske minska påfrestningen av materialet.

Jag tror inte att man ska använda någontin mellan styrtappen och styret. Styret sitter bäst utan något extra dämellan. Jag slipade och rundade kanterna på styrtappen med sandpapper innan jag monterade styret så att det inte finns något vasst där som kan skära kolfibern. Dessutom har åtminstone MX-5:an en ganska tjockt skikt lack på sig. Detta skyddar kolfibern tillräckligt. När man monterar ett karbonstyre är det viktigt att dra åt alla bultar i styrtappens "faceplate" lika mycket och se till att springan (är det rätt ord?) mellan styrtappens stam och faceplate är lika bred och rak på båda sidor.

Carbonstyre
GurraG: Absolut inte. Trodde det var vanligast att använda insexnyckeln. Tycker de är så bra då jag även kan ha med mig insexnycklar i skogen. Momentnyckel är väl större? Min hjärna är oftast avkopplad så bli inte arg över mina tröga svar ;OD

Carbonstyre
Skogling skrev:
> Ja. Vi profs kör på känsla Gurra... ;o)

Och vi proffs använder riktiga verktyg :o)

/G

Carbonstyre
Liraren: Med andra ord är det bra att korsdra skruvarna när jag monterar? Börjar bli uppstressad över att jag ska sabba 450:- styret =OD Ska inte använda mig av någon skyddsplast.

Carbonstyre
Skogling: Blev fundersam nu när jag skrev 450:- plus din reaktion. Sorry det ska vara 132:- det är BBB. Scud har jag som barends bara. Använder du Scud?

Carbonstyre
Bergman skrev:
> Liraren: Med andra ord är det bra att korsdra
> skruvarna när jag monterar? Börjar bli
> uppstressad över att jag ska sabba 450:- styret
> =OD Ska inte använda mig av någon skyddsplast.

Japp. Börja med litet kraft tills styret sitter fast sådär ungefär. Om du har fyra bultar i styrtappen är det bra att korsdra och om du har 2 bultar i styrtappen drar du åt dem turvis t.ex. 45 grader åt gången. Och som Skogling har med varierande framgång försökt säga, använd finger- och handledskraft, inte armkraft.

Carbonstyre
Liraren: Kör med ett fyrbultars styrtapp av märket BBB. Så det blir att korsdra. Ska försöka vara försiktig när jag drar dem. Ska även kolla om jag behöver slipa ned på insidan av styrtappen. Kommer inte ihåg om den var räfflad eller flat yta.

Carbonstyre
Ytan får vara räfflad, det är det på min styrtapp också, och det finns tryckmärken på styrets lack men det gör inget. Men kolla att kanterna inte är vassa.

Senast redigerad av en moderator:
Carbonstyre
Att lägga något mellan styre och styrtapp är ingen bra idé, det ska sitta fast och dessutom är det jäkligt noga på tiondelens millimeter att det är rätt diameter. Mitt råd är att skaffa ordentliga insexnycklar till att börja med, det verktyg jag använder absolut mest är Parks Y-formade AWS1.C med 4,5,6 mm. Den har jag haft i typ tio år, grym kvalitet och skön att hålla i. Kostar 75 spänn. Sen skaffar du en schweiserknivsvariant AWS.11C med övriga dimensioner för typ 120 kr. Din cykel är värd bättre än IKEA-nycklar. Du kommer (antagligen) inte att dö av att dra fast kolfiberstyret på känn heller, och bra momentnycklar är dyra. Dra bara inte för hårt utan ta det lite i taget, när styret sitter fast dvs du kan inte vrida runt det med handkraft slutar du dra åt helt enkelt. Samma sak med broms- och växelhandtag även om det inte alls blir lika stor påfrestning där ute. Styren går av vid styrtappsklamman när de går av, och det är INTE roligt. Mitt förra styre gick av i en uppförsbacke, tack gud för det.

Carbonstyre
Liraren: Jag ska inte slipa. Tror inte det är några vassa kanter heller. Nu börjar operation "Nytt styre". Har baxat upp hojen så den står brevid datorn så jag ska både pilla och skriva =OD

Carbonstyre
museew: Betyder det att styret är känsligt, som med ditt i uppförsbacken, så om jag är trött och tynger kanske lite mer på det när jag cyklar så knäcks det tillslut?

Carbonstyre
Nu är styret fast skruvat på styrtappen. Jag har korsdragit det och inte dragit för hårt utan kört på så hårt jag klarar med handen och inte med armen. Bara reglagen kvar, barends och handtagen.

Carbonstyre
PAPPA! FÄRDIG! Japp grabbs! Nu sitter det förblånade styret på plats. Reglage är på och jag ska köpa nya handtag nästa vecka sedan är allt kirrat.
Tack för hjälpen alla! Stort tack!

Carbonstyre
Jag känner enorm skilnat på ett 160 grams alu och EC70. Känner man ingen skillnad så rekommenderar jag Crescents cyklar ! ;o)

Kolfiber går MYCKET mjukare.

//Skogling

Tillbaka
Topp