Carbonvinter II - tempocykeln färdig!

• Trådstartare Trådstartare Anders H
  • Start datum Start datum
Du glömmer inte att du lovade bygga en ram åt mig också eller hur? Det var på Vårblotet 2011 när vi innan start konstaterade att vi borde ha samma storlek... men jag antar att du bygger min ram parallellt med din egen... ;-) Allvarligt talat, extremt snyggt jobbat! Helt otroligt vad du fått till. Lycka till med resten nu!

Selast skrev:
-------------------------------------------------------
> Du glömmer inte att du lovade bygga en ram åt
> mig också eller hur?

Jo, jag är väl tvungen. SCF:s regler säger tydligen att det ska gå att köpa cykeln om den ska vara tävlingsmässig så jag får väl skriva en offert. Den blir inte alldeles gratis. Typ en million.

Anders H skrev:
> Selast skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Du glömmer inte att du lovade bygga en ram åt
> > mig också eller hur?
>
> Jo, jag är väl tvungen. SCF:s regler säger
> tydligen att det ska gå att köpa cykeln om den
> ska vara tävlingsmässig så jag får väl skriva
> en offert. Den blir inte alldeles gratis. Typ en
> million.

Lungt, jag har kollat på massor av "Storage Wars" på Discovery och lärt mig hur man förhandlar. Du säger en million... OK då bjuder jag väl 1500 då.....

Nu är egentligen ramen klar. Det tar tydligen ett år det här. Rocky satt hos Skavlan och sa nåt i stil med "man kan inte bara ha kul, man måste leva också". Så är det väl. Och livet är väldigt tidsödande. I alla fall, så här ser den ut nu:

PB025682.JPG

När jag fått dit wirestoppen som Janne på Racerdepån skickat (gynna honom i alla lägen) så kan jag plocka på resten och göra en provtur. Nästa helg borde det väl kunna bli om vädret tillåter. Sedan demontering och finputsning och lack. (Om provturen går bra vill säga. Om det går åt helvete; tack för den här tiden).

Klart proffsigt! Spännande att få rapport på hur den känns, för nog ser den ut att hålla utan problem. Nu kryper det i kroppen att få testa va?

grump skrev:
> Vad väger ramen?

1627 gram.

Kid1000 skrev:
> Bra jobbat, hur bra kommer dropoutsen att hålla,
> ser ut att bli elaka brytkrafter där..

Det är nog ingen större fara. Det är nog mest en synvilla eftersom de sticker ut bakåt. Axeln kommer ändå att hamna i förlängningen av gaffelrören.
Nu fattas bara bromswirerarna så ska den gå att köra på!

Efter ett par glas av det trevliga vin som Flatlines brorsa kom släpande med igår för lite gammalt skrot som han fick med sig, helt överflödigt men ändå mycket välkommet, så kunde jag naturligtvis inte motstå frestelsen utan skruvade dit bromsvajersarna och tog en första tur runt kvarteret. Läskigt men härligt! Faktiskt kändes det som en cykel och dessutom en väldigt trevlig sådan. Inget knak och brak och den rullade tyst och fint. Styrstammen är möjligen lite väl kort men det går ju att fixa. Andra missar är att överröret sluttar lite grann, det var inte tänkt så, dessutom gjorde jag samma tavla som August uppe i Umeå (fast jag tänkte på det hela tiden); kedjestagsbiten kom nån mm för långt åt höger så att lilla klingan skrapade i. Eftersom det är ett Recordlager gick det att lägga en bricka på högersidan och sedan skruva in den vänstra lagerkoppen lite extra. Vi får se om jag gör något åt det, det är ju bara jag som ska cykla på den och jag är inte så kinkig. Sadelstolpsröret blev inte heller helt symmetriskt utan är optimerat för vind från höger. Vikten för hela cykeln blev 9,4 kg, ett kilo lättare än den gamla Crescenten. Med tempodäck på så blir det lite lättare ändå. Så här ser den ut nu, i morgon blir det en lite längre och tuffare provtur.

PB095684.JPG

Senast redigerad av en moderator:
Haha, den enes skräp är ibland den andres guld... :) Instämmer i hyllningskören- ett häftigt och inspirerade projekt med ett riktigt lyckat resultat! Måste ha varit en speciell känsla att testköra hojen efter allt jobb.

Sådär! Nu är den av med oskulden på riktigt. Dryga fem mil i höstrusket. Den kändes väldigt bra hela tiden, stabil och betydligt styvare än förra projektet. Helt osentimental när man kör över brunnslock och gropar. Nu fick den väl inte bekänna färg helt och hållet eftersom cyklisten är i så dålig form men jag lyckades i alla fall stressa upp den i 47 knyck på släta marken (sedan gick pulsen i taket och kroppen sa åt mig att lägga av innan det skulle hända nåt farligt. Invändigt alltså) och 53 utför och det kändes hela tiden tryggt att ligga nere i bågen. Det mest dramatiska var att kedjan hoppade nån gång men justeringen av växlarna hade gått väldigt snabbt. Lite om bestyckningen: Renn diskhjul, beg för 4000:- kommer inte ihåg varifrån, hembyggt kinahjul m Novatecnav, lånat från en annnan cykel, Profile design tempostyre alu med Shimano reglage och Sram bromshandtag, också hittat på k&s. Ultegra bakväxel från Yardsalen, Chorusbromsar och Campa Record vevparti, halvgammalt med fyrkantslager, från Superfettot, framväxeln också Campa, från GurraG på Yardsalen, sadelstolpe från Stora Essingen, billig (men lite aero) framgaffel hitttad på e-bay, alu-carbon, no-name styrlager med Chrobins sega och barnbajsfärgade finfett. Här är nåra bilder innan det blr demontering, finputsning och lack:

Cykeln i dagsljus:
DSC_0479.JPG

Några detaljer, orkade inte vrida dom rätt

DSC_0480.JPG

DSC_0481.JPG

Här ser man att ursparningen för bakhjulet blev väl frikostig. Det är möjligt att jag gör något åt det.
DSC_0482.JPG

DSC_0483.JPG

Nu är det bara att hoppas att kommissarierna inte kinkar. Jag föreslår att man gör en anteckning om att cykeln ännu inte finns i serieproduktion sedan får man väl lämna in protest om man vill göra anspråk på sistaplatsen.

Jag såg dig idag, du stod still vid Bergtorpsvägen.grabben frågade vad det var för cykel du hade och jag stammade och hummade lite för att snabbt byta ämne till varför man använder dischjul. Jag visste då inte att det var du som cyklade men på avstånd så såg cykeln inte ut som ett hemmabygge. Imponerande.

/Jari

cerberos skrev:
> Härligt Anders! Andra cykeln klar. Fler projekt
> på gång eller?

Alltså, det blev ju en del kolfiber över så.......

JariT skrev:
> Jag såg dig idag, du stod still vid
> Bergtorpsvägen.grabben frågade vad det var för
> cykel du hade

Jag stod nog och fixade med radion eller la på kedjan när den hoppat. Du kan berätta för grabben att det är var en "Dynamo" som han såg. "Sting" heter den här modellen.

HåkanC skrev:
> Garttis, snyggt bygge.
> Men nu måste du väl sätta 'pers' i
> tempoloppen?
>
>
> /Håkan

Hoppas det. Men det hänger ju inte bara på cykeln. Det kan ju hända att gubben tacklar av under vintern.

Tack förresten för alla glada tillrop!

Anders H skrev:
> 42Hz skrev:
>
> den var snyggare i svart. :)
>
> Hustrun fick bestämma.

Strategi är A och O inom cykling, bra.

Tillbaka
Topp