Cardiovascular Drift

Cardiovascular Drift
Hej!

Just nu tränar jag med en Wahoo Kickr Core. Enligt Aktivitus ligger min LT2 (Anaerob tröskel) vid 140 i puls. Jag försöker träna strax under 140 för att "förskjuta laktatkurvan åt höger." Men jag märker att jag behöver sänka watten för att pulsen inte ska sticka iväg. Är det ett exempel på "cardiovascular drift"? Rummets temperatur ökade med runt två grader under passet.
Kardiovaskulär drift.PNG

Cardiovascular Drift
Nja, jag skulle nog vilja säga att du startar för hårt och behöver sänka effekten för att behålla steady state på pulsen. Gav inte Activitus någon siffra på effekt vid LT2 ? Det kan också bero på att du genererar mer värme än din kropp kan avyttra, vad har du för fläkt / kylning och hur varmt var det i rummet när du började ?

Lite mer beskrivet om Cardiac Drift https://www.polar.com/blog/cardiac-drift-effect-on-training/

Cardiovascular Drift
Hej!

Just nu tränar jag med en Wahoo Kickr Core. Enligt Aktivitus ligger min LT2 (Anaerob tröskel) vid 140 i puls. Jag försöker träna strax under 140 för att "förskjuta laktatkurvan åt höger." Men jag märker att jag behöver sänka watten för att pulsen inte ska sticka iväg. Är det ett exempel på "cardiovascular drift"? Rummets temperatur ökade med runt två grader under passet.Visa bilaga 747131
Driften gör ju att din LT2 (LT1med) också höjs. Dvs den kan lika gärna vara 150 en bit i i passet. Kolla med Aktivitus, jag vet inte hur de räknar nu för tiden.

Senast ändrad:
Cardiovascular Drift
Tack för svar! Nytt pass idag, kunde hålla länge på 110 W men framför allt stabilt på 90 W. Under de sista minuterna höjde jag till 110 W, och pulsen steg direkt. Enligt Aktivitus ska jag ligga på 170 W vid 140 i puls. Men det är ju bara under några minuter.
2025-01-12.PNG

Cardiovascular Drift
Nu vet vi ju inget TS träningsbakgrund, vilken cykelvana som finns, ålder vikt mm men om man räknar med att det är en person som rör på sig regelbunde, inte är extremt lätt och under pensionsålder...

Är det ens lönt att fundera på LT1/2 på de här watt-talen? Är det inte bättre att bara köra slut på sig? Kapaciteten kommer att höjas bara av att sitta på cykeln.

Cardiovascular Drift
Nu vet vi ju inget TS träningsbakgrund, vilken cykelvana som finns, ålder vikt mm men om man räknar med att det är en person som rör på sig regelbunde, inte är extremt lätt och under pensionsålder...

Är det ens lönt att fundera på LT1/2 på de här watt-talen? Är det inte bättre att bara köra slut på sig? Kapaciteten kommer att höjas bara av att sitta på cykeln.
Målet med denna övning verkar ju vara just att inte köra slut på sig. Att avsiktligt hålla så låga watt pekar mer åt rehab, men jag bara gissar.
Tills TS faktiskt berättar kan vi bara spekulera.

Cardiovascular Drift
Målet med denna övning verkar ju vara just att inte köra slut på sig. Att avsiktligt hålla så låga watt pekar mer åt rehab, men jag bara gissar.
Tills TS faktiskt berättar kan vi bara spekulera.
Frågan gällde att "förskjuta laktatkurvan åt höger", 90W borde väl motsvara promenad-tempo för en tränande person av medelvikt?

Men håller med, vi behöver ju mer information.

Cardiovascular Drift
Hej!

Just nu tränar jag med en Wahoo Kickr Core. Enligt Aktivitus ligger min LT2 (Anaerob tröskel) vid 140 i puls. Jag försöker träna strax under 140 för att "förskjuta laktatkurvan åt höger." Men jag märker att jag behöver sänka watten för att pulsen inte ska sticka iväg. Är det ett exempel på "cardiovascular drift"? Rummets temperatur ökade med runt två grader under passet.Visa bilaga 747131
Jag tror iaf. inte att det är något ovanligt. Jag körde ett gäng pass på konstant belastning och konstant kadens för ungefär ett år sen. Ju högre belastning, desto brantare stack snittpulskurvan upp och desto kortare tid orkade jag hålla på. Ta f.ö. Watt:en med en nypa salt då jag körde på en gammal stationär motionsscykel från Coop/Kina.
1736707370462.png

Cardiovascular Drift
Hej!

Här kommer lite bakgrundsinfo:
Man 53 år
Längd 167
Vikt 88 kg

Maxpuls 190, ish. Jag har varit uppe på 189, mätt med pulsband.
VO2-max uppmätt 2023: 39,7 O2/kg/min

Tränat en hel del rodd och simning sedan 2017, före det soffpotatis, men börjat med cykling runt 2023.

2024 har jag cyklat 170 mil utomhus, mestadels jobbpendling (15 km i varje riktning) men även en del långpass (som mest 10 mil). På wahoon inomhus har det blivit runt 43 mil.

Sammanfattningsvis, jag är överviktig men inte otränad. Jag har inga problem att cykla 5-6 mil i 25 km/h-tempo, men jag oroas av att pulsen bara sticker iväg. Jag vill kunna cykla längre, men det känns mycket konstigt att jag behöver sänka till 90 W för att kunna ligga kvar under 140 i puls.

Senast ändrad:
Cardiovascular Drift
Hur mäter du pulsen? Puls från klocka på handleden fungerar dåligt för många (men fungerar ganska bra för mig).

Pågående infektion kan ju påverka pulsen men det är väl det första man skulle misstänka.

Vet du vad pulsen har legat på när du cyklat 5-6 i 25km/h? Är det på trainern också eller utomhus?

Hur är känslan? Kan du prata relativt normalt vid 140 i puls eller flåsar du och vill helst bara sluta och hänga över styret?

Jag lutar ju åt att tro att 140 är för lågt för att vara LT2.. Eller att något annat mätfel har smugit sig in. Du har inte tillgång till en cykel med wattmätare på ett gym du kan jämföra med?

Cardiovascular Drift
Hur mäter du pulsen? Puls från klocka på handleden fungerar dåligt för många (men fungerar ganska bra för mig).

Pågående infektion kan ju påverka pulsen men det är väl det första man skulle misstänka.

Vet du vad pulsen har legat på när du cyklat 5-6 i 25km/h? Är det på trainern också eller utomhus?

Hur är känslan? Kan du prata relativt normalt vid 140 i puls eller flåsar du och vill helst bara sluta och hänga över styret?

Jag lutar ju åt att tro att 140 är för lågt för att vara LT2.. Eller att något annat mätfel har smugit sig in. Du har inte tillgång till en cykel med wattmätare på ett gym du kan jämföra med?
Jag mäter med pulsband. Tror inte det är någon infektion, men jag kanske haft. Hösten brukar inte vara någon bra träningsperiod tyvärr.

Jag cyklade ToR Loka Brunn - Karlskoga i höstas, ganska exakt 6 mil. Snittpuls 154, maxpuls 166. På slutet runt 150-155. Annars ganska jämn pulskurva. Snittfart 27,9 km/h. Tror dock att jag var i bättre form då än nu.

Känslan är bra, jag kan prata lite lätt.

Det som skulle vara intressant är att köra lite längre och mäta laktatet med samma belastning, inte som i lab där motståndet ökar med 20 W var tredje minut.

Cardiovascular Drift
Jag mäter med pulsband. Tror inte det är någon infektion, men jag kanske haft. Hösten brukar inte vara någon bra träningsperiod tyvärr.

Jag cyklade ToR Loka Brunn - Karlskoga i höstas, ganska exakt 6 mil. Snittpuls 154, maxpuls 166. På slutet runt 150-155. Annars ganska jämn pulskurva. Snittfart 27,9 km/h. Tror dock att jag var i bättre form då än nu.

Känslan är bra, jag kan prata lite lätt.

Det som skulle vara intressant är att köra lite längre och mäta laktatet med samma belastning, inte som i lab där motståndet ökar med 20 W var tredje minut.
Nu skedde testet och turen till Karlskoga vid olika tillfällen i tiden, men du kan inte samtidigt både ha en LT2 på 140bpm, och ha 154 i snittpuls i drygt två timmar samtidigt som du kan prata lite lätt. (Minst) ett är inkorrekt. Jag gissar på testet. Säker på att det inte är LT1 som ligger vid 140?

Cardiovascular Drift
Vi konstant belastning i 2h kommer pulsen att öka. Det är absolut inget konstigt. Ser snarar ut att vara helt normalt. Styr man på konstant puls kommer effekten minska med tid.. Styr man på konstant effekt ökar pulsen med tid.

Precis som nisseson skriver ovan kan inte LT2 på 140 bpm stämma om du kan cykla 2h med snittpuls på 154 bpm.

LT2-nivå brukar vara en maxinsats i ca 40-60 min.

Cardiovascular Drift
Vi konstant belastning i 2h kommer pulsen att öka. Det är absolut inget konstigt. Ser snarar ut att vara helt normalt. Styr man på konstant puls kommer effekten minska med tid.. Styr man på konstant effekt ökar pulsen med tid.

Precis som nisseson skriver ovan kan inte LT2 på 140 bpm stämma om du kan cykla 2h med snittpuls på 154 bpm.

LT2-nivå brukar vara en maxinsats i ca 40-60 min.
Fast det är lite det jag undrar. Aktivitus skriver att den "andra fysiologiska tröskeln markerar den högsta möjliga intensiteten där kroppen arbetar med tillgång av syre och där bildningen av mjölksyra inte överstiger vad kroppen kan ta hand om och jämnvikt råder." I mitt fall har jag märkt att vid konstant belastning så ökar pulsen. Så för att behålla den pulsnivå där jag enligt mätningen har min LT2 måste jag sänka watten. Då känns det som att jag, givet att mätningen är korrekt, drabbas av "cardiovascular drift."

Cardiovascular Drift
Fast det är lite det jag undrar. Aktivitus skriver att den "andra fysiologiska tröskeln markerar den högsta möjliga intensiteten där kroppen arbetar med tillgång av syre och där bildningen av mjölksyra inte överstiger vad kroppen kan ta hand om och jämnvikt råder." I mitt fall har jag märkt att vid konstant belastning så ökar pulsen. Så för att behålla den pulsnivå där jag enligt mätningen har min LT2 måste jag sänka watten. Då känns det som att jag, givet att mätningen är korrekt, drabbas av "cardiovascular drift."

Citatet är inte fysiologiskt korrekt, men om vi bortser från det så hör det till själva tröskelbegreppet att det i idrottssammanhang är relevant för den tränades fysiologi. Modellen i sig blir sämre ju längre ner i konditionsnivå den används, och man kan utan att vara speciellt kontroversiell säga att trösklar inte existerar hos otränade.

Ett företag eller verksamhet har ju ändå sin modell och struktur som de vill följa, och i det här fallet justerar de lämpligen träningszonerna efter erfarenhet för att träningen ska fungera för just dig. Hur detta sker är dolt för oss andra, så specifika frågor om just dina värden är av den anledningen bäst att ta med Aktivitus.

Oavsett cardiovaskulär drift eller inte så dikterar inte hjärtfrekvens trösklarna. Man kan använda det för att se trösklarna, men det är blodflödet som är i fokus, vilket utgörs av förändringar i frekvens och slagvolym. Du mäter bara det ena, och i ditt exempel (och andra i tråden) så påverkar en ökad kroppsvärme, vilket inte ska blandas ihop med den drift som är synligt vid andra tröskeln på ett stegtest.

Senast ändrad:
Cardiovascular Drift
Nån måste vara den som är den - att pratat om laktatkurvor och cardiac drift är liksom fel ände att börja på i det här läget.

Börja med att svara på dessa frågor:
- har du en tränings struktur?
- har du en konsekvent volym med progression?
- kör du nåt pass i veckan hårt så du hsr svårt att prata / flämtar rejält, och har du nåt pass som är längre men rätt så "behagligt" i ansträngning, så du kan prata / lyssna på en podd eller så samtidigt?
- följer du upp din träning på ett någorlunda standardiserat sätt?
- äter du bra?
- sover du bra?

Börja med att ringa in några av dessa så är du på rätt väg. Du behöver inte fundera på laktatkurvor eller cardiac drift.

Cardiovascular Drift
Nån måste vara den som är den - att pratat om laktatkurvor och cardiac drift är liksom fel ände att börja på i det här läget.

Börja med att svara på dessa frågor:
- har du en tränings struktur?
- har du en konsekvent volym med progression?
- kör du nåt pass i veckan hårt så du hsr svårt att prata / flämtar rejält, och har du nåt pass som är längre men rätt så "behagligt" i ansträngning, så du kan prata / lyssna på en podd eller så samtidigt?
- följer du upp din träning på ett någorlunda standardiserat sätt?
- äter du bra?
- sover du bra?

Börja med att ringa in några av dessa så är du på rätt väg. Du behöver inte fundera på laktatkurvor eller cardiac drift.
Bra generella råd, men jag önskar påpeka att TS frågar inte t.ex. "Hur blir jag bäst tränad?" utan "Är det ett exempel på "cardiovascular drift"? " Jag tolkar det som att TS vill lära sig om träning, och bygga upp kunskapsbanken. Just denna gång med en specifik fråga om just CD.

Cardiovascular Drift
Bra generella råd, men jag önskar påpeka att TS frågar inte t.ex. "Hur blir jag bäst tränad?" utan "Är det ett exempel på "cardiovascular drift"? " Jag tolkar det som att TS vill lära sig om träning, och bygga upp kunskapsbanken. Just denna gång med en specifik fråga om just CD.

Fair point - men givet att det är ett koncept som först var supertrendigt och därefter dess relevans på många håll rätt ifrågasatt (som så ofta inom träningsfären) så är det alltid värt att lyfta i såna här diskussioner att det första är att sätta the basics - något som väääääldigt ofta in görs när det gäller att förbättra sin prestation utan alla letar efter "The magic bullet".

Cardiovascular Drift
Så här såg mina kurvor ut vid ett 3x20-pass på 95 % av uppskattad FTP förra veckan. Som synes stiger min puls så sakteliga hela tiden vid konstant effekt.
Jag tycker inte det är något konstigt med det, man blir ju tröttare med tiden och även om man inte har så mycket mjölksyra så är det väl rimligt att man får ta i mer då.
Fast jag har aldrig gjort något test där man mäter uppmjölksyranivån så jag vet egentligen inte vad mina LT1 och LT2 trösklar ligger.
Puls1.JPG

Eftersom många verkar kunniga här så smyger jag in en fråga också.
Ibland får jag en plötslig kraftig pulshöjning, ca 10-15 slag, en bra stund in i passen när jag blivit riktigt varm. Typiskt efter drygt 40 minuter. Har även hänt utomhus när det är varmt.
Jag har dubbelkollat med flera olika pulsmätare så det beror inte på någon felmätning.
Fenomenet syns här nedan efter ca 49 minuter vid ett 2x20 pass på 95 % för ett tag sen.

Är detta kanske ett fall av kardiovaskulär drift?

Puls2.JPG

Tillbaka
Topp