Carl-Olof din stackare

Carl-Olof din stackare
Jo han är ute i ogjort väder. Guppet väl uppmärkt, det ska inte gå att missa om man inte sitter och halvsover, och det bör man inte göra när man cyklar racer. Det står på den vanligaste racerleden i Gävletrakten. Jag har passerat det många gånger och alla som cyklar racer här vet att guppet är där, och även hur man kan passera bredvid det om man vill.

Carl-Olof din stackare
Det är inget vägarbete, det är en väg genom en gård där man ställt ut betongöar som en chickan med markeringar som en blind ser på 200meter. Just för att hålla ner farten!

Carl-Olof din stackare
deadmeat skrev:
-------------------------------------------------------
> Det är inget vägarbete, det är en väg genom en
> gård där man ställt ut betongöar som en
> chickan med markeringar som en blind ser på
> 200meter. Just för att hålla ner farten!

Jag menade alltså att verkliga problem med hinder, ibland svåra att se, ofta kan finnas där det bedrivs vägarbete. Jag uppfattade att detta var ett fartdämpande hinder.

Carl-Olof din stackare
Snuten skrev:
> Annars tycker jag man ofta slarvar vid
> vägarbeten. Där kan man hitta riktigt räliga
> hinder.

Vid vägarbeten får man väl vara beredd på det mesta.

Carl-Olof din stackare
Fältprästen skrev:
> Snuten skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Annars tycker jag man ofta slarvar vid
> > vägarbeten. Där kan man hitta riktigt räliga
> > hinder.
>
> Vid vägarbeten får man väl vara beredd på det
> mesta.

Nej. Man bör kunna förvänta sig tydliga varningar och skydd där drt behövs.

Vi har ju det klassiska fallet med gubben som körde rakt ned i en grop mitt i en väg då det var mörkt (han dog väl?). Varför hade inte gubben fetlampa av orienterartyp, då hade han ju sett hålet, typ...

Senast ändrad:
Carl-Olof din stackare
Han har polisanmält de dubbla farthindren som han menar utsätter cyklister för livsfara.

Ja, att hålla nere farten över farthinder är bara för mycket begärt. Livsfarligt!

Carl-Olof din stackare
emmer skrev:
> Gnälla om sånt...
> Är väl bara att hoppa över.

Ja, kan ju inte vara något problem för en 68-åring, de brukar ju hoppa och skutta som ystra kossor på årets kosläpp :)

Men det ser ju onekligen ut som han mest har sig själv att skylla. För hög fart och/eller för dålig uppsikt, ingen anledning att polisanmäla.

Carl-Olof din stackare
ipv6 skrev:
> emmer skrev:
> -----
> > Gnälla om sånt...
> > Är väl bara att hoppa över.
>
> Ja, kan ju inte vara något problem för en
> 68-åring, de brukar ju hoppa och skutta som ystra
> kossor på årets kosläpp :)
>
> Men det ser ju onekligen ut som han mest har sig
> själv att skylla. För hög fart och/eller för
> dålig uppsikt, ingen anledning att polisanmäla.

Dock är de där gummihindren sjukt irriterande att cykla över - har en sträcka jag cyklar då och då där det är typ 8 st sånna på rad och utan möjlighet att svänga förbi.

Carl-Olof din stackare
Det fanns ett liknande hinder, dock kortare med skarpare vinkel kanske lite högre, något år sen vid Järva krog/Ångslupstomten. Jag körde på den ovetandes i lagom hastighet(~20km/h). Helt klart överraskad men oskadd. Efteråt, när jag stod där och observerade i bara några minuter, var det tydligt att många hade samma problem att tolka faran med hindret. En löpare (ca 10km/h?) snubblade såpass att han nästan slog i ansiktet (han tog emot med händerna i sista sekund), och en äldre dam på cykel (ca 15 km/h?) fick sig en redig smäll i stjärten/ryggslutet när hon överraskad och ofrivilligt lyfte från sadeln (såpass att hon behövde stanna och pusta ut). Problemet, som jag analyserade det, förutom att det var precis efter en sväng och dåligt uppmärkt, var att den svarta färgen inte tillåter att bedöma hur högt hindret är - det reflekterar dåligt och eventuell skugga blir del av samma struktur - samt att hjärnan lätt omtolkade just detta hinder som antingen en asfaltlagning eller som en skugga från intilliggande träd som föll på liknande sätt över vägen just den tiden. Om jag minns rätt fanns det en reflexstolpe, men den var placerad vid sidan om vägen någon meter ifrån och inte i anslutning till hindret. Den flyttades till vägen och placerades så att man med ögat kunde följa en obruten linje från den ena till den andra. Det var många som anmälde detta hinder via cykelrapporten - det tog väldigt lång tid tills det var åtgärdat.

Efter den erfarenheten håller jag med Carl-Olof. Fartgupp ska inte vara svarta och eventuella reflexer måste placeras på eller i direkt anslutning till hindret så att ögat och hjärnan kan göra kopplingen utan eftertanke. Det finns inte sällan reflex lite här och var i trafiken där de inte varnar för något direkt farligt hinder så pass att man vid dylik passage som i bilden inte tittar extra efter hinder placerade mitt i vägen. Hindret lider fö av samma tolkningsproblem som beskrivits ovan.

Senast ändrad:
Carl-Olof din stackare
Jag rumstrerade runt a avspärrningarna för ett vägbygge igår. För att inte bilisterna skulle riskera att köra in i en väl utmärkt och reflexklädd betonggris hade man ställt upp en mindre icke reflexmärkt dito mitt över "ta da" cykelbanan! I den satt en platt men bred reflexmarkering som alltså bara syntes från bilarnas håll, vägarna korsar varandra.

Så för att undvika lite plåtskador så riskerar man hellre att cyklister handlöst skall flyga rakt tu framför bilarna.

Min första tanke var att polisanmäla Skanska i detta fall, det måste ju finnas en arbetsplatsansvarig?, för framkallande av fara för annan? Går det?

Carl-Olof din stackare
Det verkar vara en förändring som gjordes någon vecka innan han körde på en för honom känd sträcka.
Nu hade någon förändrat hinderbanan med ännu ett farthinder.

Carl-Olof din stackare
Alla som säger tönt och se upp och annat. Idioter. Självklart skall man se upp och hålla i akt att det kommer hinder. Men den här bulan (eller kabelskyddet som det lika gärna kan vara) är konstruerat för att sänka farten på bilar, helt utan hänsyn för tvåhjuliga fordon, främst sådana utan dämpare. Det borde självklart finnas sido eller mitt -passage för cykel som är mindre aggresivt. Och självklart brett nog för cykelvagn (eller rullstol/permobil).

Men det är klart, det är mycket tuffare att skriva ryck i styret, tönt.

Rycka i styret och sånt hör självklart till cyklingen, men det skall vara självvalt.

Carl-Olof din stackare
Miss Lycka skrev:
> Det verkar vara en förändring som gjordes någon
> vecka innan han körde på en för honom känd
> sträcka.
> Nu hade någon förändrat hinderbanan med ännu
> ett farthinder.

Nej, detta hinder har funnits där sedan lång tid tillbaka (i Lund - Valbo - Gävle).

Och det finns utrymme att cykla vid sidan om hindret utan problem.

Trafikanter som sitter och sover (cyklister eller bilister eller andra)
kan alltid få problem själva eller skapa problem för andra.

Så Karl-Olof får sova mindre på cykeln framöver.

/Fedde

Carl-Olof din stackare
Jag missade en fartbula häromdagen med bilen så hunden där bak fick en tur upp i taket. Satt visserligen och hade tankarna på annat än bilkörning, men ändå. Man borde kanske anmäla någon, sig själv kanske? Såvida inte hunden funderar på en stämmning av husse.

Carl-Olof din stackare
even skrev:
> Det fanns ett liknande hinder, dock kortare med
> skarpare vinkel kanske lite högre, något år sen
> vid Järva krog/Ångslupstomten. Jag körde på
> den ovetandes i lagom hastighet(~20km/h). Helt
> klart överraskad men oskadd. Efteråt, när jag
> stod där och observerade i bara några minuter,
> var det tydligt att många hade samma problem att
> tolka faran med hindret. En löpare (ca 10km/h?)
> snubblade såpass att han nästan slog i ansiktet
> (han tog emot med händerna i sista sekund), och
> en äldre dam på cykel (ca 15 km/h?) fick sig en
> redig smäll i stjärten/ryggslutet när hon
> överraskad och ofrivilligt lyfte från sadeln
> (såpass att hon behövde stanna och pusta ut).
> Problemet, som jag analyserade det, förutom att
> det var precis efter en sväng och dåligt
> uppmärkt, var att den svarta färgen inte
> tillåter att bedöma hur högt hindret är - det
> reflekterar dåligt och eventuell skugga blir del
> av samma struktur - samt att hjärnan lätt
> omtolkade just detta hinder som antingen en
> asfaltlagning eller som en skugga från
> intilliggande träd som föll på liknande sätt
> över vägen just den tiden. Om jag minns rätt
> fanns det en reflexstolpe, men den var placerad
> vid sidan om vägen någon meter ifrån och inte i
> anslutning till hindret. Den flyttades till vägen
> och placerades så att man med ögat kunde följa
> en obruten linje från den ena till den andra. Det
> var många som anmälde detta hinder via
> cykelrapporten - det tog väldigt lång tid tills
> det var åtgärdat.
>
> Efter den erfarenheten håller jag med Carl-Olof.
> Fartgupp ska inte vara svarta och eventuella
> reflexer måste placeras på eller i direkt
> anslutning till hindret så att ögat och hjärnan
> kan göra kopplingen utan eftertanke. Det finns
> inte sällan reflex lite här och var i trafiken
> där de inte varnar för något direkt farligt
> hinder så pass att man vid dylik passage som i
> bilden inte tittar extra efter hinder placerade
> mitt i vägen. Hindret lider fö av samma
> tolkningsproblem som beskrivits ovan.

Bra analys! Det är nog precis så att det är färgen som är huvudproblemet med dessa eländiga gummiskydd.

Och jodå. Jag kan rycka i styret jag också, men tycker inte att man skall behöva stå ut med dödshinder i vardagstrafiken. Eller vägarbeten där man måste bära cykeln för att komma fram.....

Carl-Olof din stackare
Glöm inte att även äta 6-8 skivor bröd om dagen annars kan det bli en explosion.
Hade guppen varit neongula och haft blinkande reflexer så hade någon blivit bländad och kört i ett träd. Den enda lösningen är att använda sunt förnuft, hur upprörd man än må vara.

Carl-Olof din stackare
Tjena!

Klippt från artikeln

"– Jag brukar ta farthindret på insidan men såg att det var grus i vägkanten som jag ville undvika. Därför körde jag i mitten i stället och såg inte gummiguppet i tid, säger Karl-Olof Borg."

Han var alltså fullt medveten om att det finns farthinder på platsen och borde redan ha sakta ner rejält. Speciellt som att han hade möte på ett smalt ställe..

Carl-Olof din stackare
Kan man inte köra över en "fartdämpande åtgärd" i skyltad hastighet är hindret feldimensionerat eftersom de som passerar då ändå gör en acceleration efteråt (och då allt som oftast till högre hastighet än titillåtet. Detta gäller dock sällan cyklister...

För cyklisten är små vägbulor som är anpassade för bilar väldigt otrevliga eftersom de flesta som cyklar i trafiken inte har fullgung (vilket bilister har) särskilt om man har en lastcykel.

IMHO två exempel på dålig trafikinfra som felaktigt särbehandlar det trafikslag som inte är problemet.

Carl-Olof din stackare
Jag missade en sån där kantig betong-fartbula när jag gasade friskt med min HD Sportster på Norra Stationsgatan. Tror jag skulle hämta nån pryl hos MC-Varuhuset innan jag drog till Tullinge för att race:a mot PiPPiW.
Flög en bit och gaffeln bottnade vid nedslaget och med lite tur håll jag mig kvar på hojen o vägen.
Jag polisanmälde inte händelsen.

Carl-Olof din stackare
Kung_Gustaf skrev:
> Lite grus är väl inget problem för en cykel.
> Rätt fart så kan man ju ta det mesta..

Fast det är lättare om hela omvärlden anpassar sig istället. Annars får man anmäla.

Carl-Olof din stackare
Det står att eftersom farten är satt till 30 är inte hindret skyltat. En bil kan smacka på det där hindret i 30, men du gör inte om det, en cykel, tja du lär vurpa och göra illa dig. Viss skillnad.

Carl-Olof din stackare
Klarar inte fordonet av vägunderlaget så är fordonet felkonstruerat.

Ett förbud mot racercyklar vore en ypperlig säkerhetslösning samt politiskt sett en bra kompromiss för att få allmänheten på cyklisternas sida. Töntarna i spandex och för tunna däck är ändå inga riktiga cyklister.

Carl-Olof din stackare
Om inte detta kan anses som skyltat så vet i fan.

mrkt.PNG

Carl-Olof din stackare
Vet av egen erfarenhet att det inte är så kul att köra på en sån där gummigrej i 30km/h.
Frästa spår av samma storlek som gummiguppet är ingen höjdare heller.
Helt klart inte tänkt att cyklas över eftersom dom är farliga även i betydligt lägre fart än 30km/h.
Det är ännu ett exempel på kass cykelifrastruktur eftersom dom sällan finns där för att sänka just cyklister hastighet.

Carl-Olof din stackare
ipv6 skrev:
> emmer skrev:
> -----
> > Gnälla om sånt...
> > Är väl bara att hoppa över.
>
> Ja, kan ju inte vara något problem för en
> 68-åring

Nä, det kan inte vara speciellt svårt - och det vet jag eftersom jag börjar närma mig den åldern och brukar få hoppa över sådana ibland (när jag inte har lust att bromsa in, vilket man väl iofs ska men då är det så svårt att få hoppet att vara så inte bakhjulet slår i om man nu inte kör så jäkla sakta så man hoppar med hjulen i tur och ordning ungefär som när man tar kantsten).

Carl-Olof din stackare
eketjall skrev:
> Det är ännu ett exempel på kass
> cykelifrastruktur eftersom dom sällan finns där
> för att sänka just cyklister hastighet.

Exakt.

Carl-Olof din stackare
NLC skrev:
> eketjall skrev:
> -----
> > Det är ännu ett exempel på kass
> > cykelifrastruktur eftersom dom sällan finns
> där
> > för att sänka just cyklister hastighet.
>
> Exakt.

Hur rycker du i styret på bulliten? Fullastad? ???

Carl-Olof din stackare
NLC skrev:
> Trampa & ryck! Eller gör nytta av 203 mm skivan
> fram ;-)

Fan jag ÄR klen....

Carl-Olof din stackare
Bengt-re skrev:
> NLC skrev:
> -----
> > eketjall skrev:
> >
>
> > -----
> > > Det är ännu ett exempel på kass
> > > cykelifrastruktur eftersom dom sällan finns
> > där
> > > för att sänka just cyklister hastighet.
> >
> > Exakt.
>
>
> Hur rycker du i styret på bulliten? Fullastad?
> ???

Tjena!

7814386824_65a6c52592_b.jpg

Carl-Olof din stackare
Kneecap skrev:
> Bengt-re skrev:
> -----
> > NLC skrev:
> >
>
> > -----
> > > eketjall skrev:
> > >
> >
>
> >
> > > -----
> > > > Det är ännu ett exempel på kass
> > > > cykelifrastruktur eftersom dom sällan
> finns
> > > där
> > > > för att sänka just cyklister hastighet.
> > >
> > > Exakt.
> >
> >
> > Hur rycker du i styret på bulliten? Fullastad?
> > ???
>
> Tjena!
>
> https://c1.staticflickr.com/9/8434/7814386824_65a6
> c52592_b.jpg

Coolt! Trodde inte att man skulle orka göra sådär!

Carl-Olof din stackare
deadmeat skrev:
> http://www.gd.se/blaljus/brott/karl-olof-kraschade
> -med-cykeln
>
> Själv hade jag ljugit och sagt att jag blivit
> attackerad av en hund.
> Har själv cyklat vägen ifråga ett antal gånger
> och hur man kan missa fartguppen är för mig
> ofattbart.

håller med, han har liksom alla andra här i Gävle passerat platsen tidigare för men halvsovit, chansat på ett Bunny eller helt enkelt bara kört för fort!
Det mest konstiga är ändå hur lokalblaskan kan smälla upp just denna snyftis på förstasidan när hela stan vimlar av farliga o felbygda cykelvägar...

Tillbaka
Topp