center lock??

mango

Ny medlem
center lock??
Tänkte höra om skillnaden mellan center lock och internationell standard (intl kanske??)
Ska köpa ett par crossland hjul och har för tillfället v-broms men jag tänkte att det kunde vara trevligt med möjlighet att uppgradera till skivbroms efterhand...
Är det vissa märken som använder center lock eller finns det varianter på skivor??

/Magnus

center lock??
centerlock är ett shimanopåhitt som har många fördelar gentemot IS-infästningen. Nackdelen är väl mest att det bara är shimano som gör skivor till centerlock.

Man kan blanda ganska friskt, men man kan bli tvungen att skaffa en extra skiva om man köper en broms av någon annnan än shimano.

Sen finns det två typer av centerlock, en "normal" och en för shimano saint.

center lock??
tack så mycket!
Tolkar det som att om jag inte vet vilken broms jag ska köpa så spelar det inte så stor roll. Dock kanske centerlock kan vara trevligare om man nu mot förmodan skulle få för sig att köpa shimanobroms...

/Magnus

center lock??
Hej!

En nackdel med centrelock är att det finns en begärning på skivstorleken. Shimano har inte all skivstorlekar med centerlock. Kan ställa till besvär om du måste ha en adapter för skivoket.

Råkade ut för det själv då jag har centrelock och en Manitoudämpare med postmount. Alla adaptrar för IS kräver skivstorlek om minst 170 mm.

/ErikLj

center lock??
Bläddrade runt i den nya evaldskatalogen och så här att mavichjulen kan fås med centerlock för 200 kronor extra!?

Nån som vet om det är två helt skilda hjul eller om det är så att om man har mavichjul med 6 bults skivinföstning kan köpa nån adapter för centerlock?

center lock??
Jag hoppas att nån rättar mig om jag har fel, men det borde vara omöjligt att gå från 6-bult till centerlock mha adapter eftersom 6-bults infästningen är i vägen för centerlockfästet (& centerlockskivan). Titta t ex hur adaptern ser ut för att gå från centerlock till 6-bult:http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/ak_secs.cgi?funk=visa_artikel&artgrp=nav&artnr=PRO012&limit=000&extra=000&avd=1&varumarke=000&btg=0&visa=31-60&Sort=A.Beskr&Visn=Std&Kampanj_ID= , det verkar ju inte gå att göra en adapter åt andra hållet.

center lock??
Navet blir lättare.
Bromskraften överförs via splines istället för som skjuvkrafter i skruvarna.
Jag tror att man kan göra nav med mindre dish (framnav iaf)
Man slipper skruvar som kan gå av/lossna/tappas bort.
Skivan kan göras styvare och lättare (om man har stor aluspindel).

Om man monterar av och på skivorna ofta (race-mekaniker tex) så sliter man mindre på grejjerna. Man slipper locktita massa skruvar.

center lock??
rikard skrev:
-------------------------------------------------------
> Navet blir lättare.
> Bromskraften överförs via splines istället för som
> skjuvkrafter i skruvarna.
> Jag tror att man kan göra nav med mindre dish
> (framnav iaf)
> Man slipper skruvar som kan gå av/lossna/tappas
> bort.
> Skivan kan göras styvare och lättare (om man har
> stor aluspindel).
>
> Om man monterar av och på skivorna ofta
> (race-mekaniker tex) så sliter man mindre på
> grejjerna. Man slipper locktita massa skruvar.
>

Håller med rikard förutom att det inte är en skjuvkraft i skruvarna som överför momentet utan friktionen mellan skiva och nav..

Så man kan väl sammanfatta det med att centerlock är bättre helt enkelt. Har svårt att se en enda fördel med 6-håls..

center lock??
Mea culpa, men jag tar gärna en ingående semantisk diskution om huruvida det är friktionen som överför lasten. =).

Fördelen med 6-håls är att det är rätt vanligt. Om man monterar på skivbromsarna och aldrig mer bryr sig så är det inte så viktigt vad man har.

Tillbaka
Topp