Centerlock mutter, brukar inte den följa med hjulet?

Octagon

Aktiv medlem
Byggde ihop ett hjul som var tänkt att användas imorgon. Men tji fick jag, upptäckte att det inte följde med nån centerlock mutter med navet. DT350 nav. Brukar inte det följa med? Jag har alltid fått med en sån förut. Tyvärr har jag bara ett par andra hjul med CL och den muttern passar inte alls.
IMG_9375.jpeg

Senast ändrad:
Det finns två sorters centerlockmuttrar, intern som dras med kassettverktyg och extern som dras med vevlagersverktyg. Intern funkar bara på 12 mm axel medan extern funkar på 12 och 15.

Sen hade det ju varit smidigt att skicka med external om navet är större än 12mm...Men man ska väl veta det om man köper lösa nav.
Undrar vad jag köpte för typ på de skivor jag köpte när bikester konkade...

Bike24, Bike discount och de välsorterade butikerna erbjuder ju båda varianterna för många modeller. Men sen kan jag tänka mig att vissa säljer OEM/workshop packaging där låsringen kanske inte medföljer. Men i en vanlig shimanoförpackning har jag aldrig varit med om att den saknas.

Precis som det skrivits flera gånger så kräver ju vissa hjul (campa, fulcrum, zipp?) kräver ju en annan låsring. Då följer den ju med hjulet. Har man inte den får man leta i hjul/navtillverkarens katalog.

Tillbaka
Topp