centrera skivbromsok

scott730plus

Aktiv medlem
centrera skivbromsok
Bytte bromsbelägg igår och slutade med att jag tog bort hela oket osv...
Skulle sätta tillbaka allt men nu tar skivan i liiiiitegrann någonstans och jag ser inte rikigt vart.

Jag trodde att det bara skulle vara att dra åt men märker efter ett tag att det finns ju lite spel så man ska kunna centrera lite själv om nu ramen skulle vara sne eller så antar jag?

Hur hårt ska oket sitta? Om jag drar åt så att den sitter fast så snurrar knappt däcket...

centrera skivbromsok
Lossa bromsoket...bromsa och håll kvar bromshandtag intryckt medan du drar år bromsoket igen så brukar oket centrera sig.

//Källis

centrera skivbromsok
Jag tycker att man alltid behöver "flukta" in dem. Alltså titta uppifrån för att se så att man har lika mycket frigång på båda sidor om skivan. Det funkar sällan att klämma ihop och spänna.

centrera skivbromsok
Jon sa:
Det funkar sällan att klämma ihop och spänna.

Jo, det funkar nästa jämt. Innan man trycker in bromsen måste man dock se till att oket kan röra sig fritt. Skruvarna bör vara så lite utskruvade som det går medan man fortfarande har fri rörlighet i oket. Sedan klämmer man åt bromshandtaget och håller kvar stadigt medan man skruvar fast oket. Det funkar bra för mig på Shimanos och Avids bromsar.

centrera skivbromsok
Jag har inte hunnit testa än.. Men igår kväll när jag grejjade så upplevde jag det som att det inte var bromsbeläggen. Utan snarare själva bromsoket. Jag måste ha det ganska löst ditsatt för att det inte ska låta.

Så for jag skruvar åt det halvhårt så börjar det låta och däcket snurrar väldigt dåligt.

centrera skivbromsok
jag har oxå märkt att det inte alltid funkar att hålla på bromshandtaget och dra åt för beläggen rör sig olika mycket.
pröva att lägg chims i form av papper i lämplig tjocklek på den sidan som tar i

centrera skivbromsok
Jon sa:
Jag tycker att man alltid behöver "flukta" in dem. Alltså titta uppifrån för att se så att man har lika mycket frigång på båda sidor om skivan. Det funkar sällan att klämma ihop och spänna.

+1

Klämma och spänna är ett bra ställe att börja.
Men jag får det inte heller att räcka hela vägen.
Jag drar till skruvarna litegrann. Sen knackar jag med ngt relativt milt, ett mejselskaft eller liknande tills oket är centrerat.
Sen drar jag skruvarna växelvis medan jag kollar att oket inte rubbas.
Trots brickor under skallarna så brukar all mina ok vilja krypa lite när jag drar åt skruvarna.

centrera skivbromsok
scott730plus sa:
Men igår kväll när jag grejjade så upplevde jag det som att det inte var bromsbeläggen. Utan snarare själva bromsoket. Jag måste ha det ganska löst ditsatt för att det inte ska låta.

Så for jag skruvar åt det halvhårt så börjar det låta och däcket snurrar väldigt dåligt.

Då verkar det mer som att skivkanten tar i oket. Det hände mig när jag monterade tillbaka ett ok härom veckan. Oket kan skjutas lite i längsled, så skjuter man upp det lite, så går det fritt.

Kan du ta en bild?

centrera skivbromsok
Håller med Jon.
Häromdagen när jag gjorde rent beläggen insåg jag att oken satt ocentrerade när beläggen var bortmonterade men att det var väldigt lätt att centrera dem med beläggen uttagna.

centrera skivbromsok
Jag gjorde så att jag centrerade så bra det gick och drog sen ut och cyklade och till slut slipades det osm lät bort.
Är väl inte optimalt kanske men efter 5 timmars jävla slit så gav jag upp...
Nu funkar det väldigt bra!

Är det kaos å göra så?

centrera skivbromsok
Om ni byter belägg, kom ihåg att pressa in kolvarna helt, jag tycker det hjälper med "omcentrerandet" gör man det inte ligger de gärna kvar på samma ställe som förut och det blir inte bra med nya belägg. Men det kanske bara är mina skitbromsar som är så.

centrera skivbromsok
Gör rent kolvarna ta en fika centrera oket mot skivan utan belägg.

Bilagor

• Skärmavbild 2017-08-25 kl. 22.44.15.png
    Skärmavbild 2017-08-25 kl. 22.44.15.png
    97.2 KB · Besök: 96
centrera skivbromsok
Andreas T sa:
Jon sa:
Det funkar sällan att klämma ihop och spänna.

Jo, det funkar nästa jämt. Innan man trycker in bromsen måste man dock se till att oket kan röra sig fritt. Skruvarna bör vara så lite utskruvade som det går medan man fortfarande har fri rörlighet i oket. Sedan klämmer man åt bromshandtaget och håller kvar stadigt medan man skruvar fast oket. Det funkar bra för mig på Shimanos och Avids bromsar.

Det beror på bromsslangens dragning och skivans styvhet om den där tekniken funkar eller inte. Om bromsslangen tvingas göra en skarp böj för att passa in ramens fästen så kommer sidokraften från slangen att vara tillräcklig för att vrida oket ur position om skivan inte är styv nog att hålla emot.

centrera skivbromsok
Jag har aldrig haft några problem tidigare men hade just ett helvete med dotterns cykel. Noterade att oket rörde sig när jag spände det. Händer inte mina egna. Är det M200 som är så klena att de inte kan hålla emot? Det är ett jävla bett i dem annars.
Vet inte annars vad som skulle kunna vara. IS har jag jobbat med förr.

Hur som helst är det nu löst. Fick ta till det gamla husmorstricket att bromsa in det med halvspända skruvar. Alltså motsatt metod mot vad jag brukar använda.

centrera skivbromsok
Jag har aldrig haft några problem tidigare men hade just ett helvete med dotterns cykel. Noterade att oket rörde sig när jag spände det. Händer inte mina egna. Är det M200 som är så klena att de inte kan hålla emot? Det är ett jävla bett i dem annars.
Vet inte annars vad som skulle kunna vara. IS har jag jobbat med förr.

Hur som helst är det nu löst. Fick ta till det gamla husmorstricket att bromsa in det med halvspända skruvar. Alltså motsatt metod mot vad jag brukar använda.
Eller så är skruvhålen i billiga Shimano-ok för tajta så att oket vrider sig när man drar åt skruvarna. Been there...

/Magnus

centrera skivbromsok
Jag tror Magnus K kan vara nåt på spåren men det funkade som jag gjorde så det är ett bra tips.
Spänn lagom löst och rulla runt med bromsen lagom på. Sen spänn som vanligt.

Nu är det 100%. Det var också 100% när den levererades så först trodde jag inte skivorna passade.
Tänkte att RT800 kanske inte volym testats med M200.....
Det är en sak att utsätta flickan för MT200 men jag drar gränsen vid RT10.

EDIT: Original bricka sitter mellan skallen och oket om du menade att det vrids pga avsaknad av bricka. Standard rostfria hade kanske glidit bättre, men nu får det sitta till nästa gång. Oket har aldrig varit av, jag bytte bara skivor och det blev ett jävla harvande

Senast ändrad:
centrera skivbromsok
Kan det vara så jävligt? Dom snålar även på hålen? Annars måste jag säga att de biter överraskande bra. På 24'' i alla fall.
Jag plockade lös mina ok, det gick inte att rotera skruven i hålet utan att gängorna hakade i färgen på insidan. Efter lite övertalning med en fil så roterade skruven fritt och oket gick att skruva fast utan att det roterade med skruven.

Mvh
Magnus

Tillbaka
Topp