Ceres Challenge 2011 - 10 september!

Erol skrev:
-------------------------------------------------------
> Ser ut att vara en del tunga lag. Blir tufft för
> oss icke klubbanslutna, feta och otränade
> amatörer.
>
> //Erik

Vi har redan paxat happyfikatempoplaceringen!

Ett tag kvar men hur verkar banan, torr, blöt eller träsk?
Tacksam för uppdatering av ban-status ett par dagar innan det är dags.

NH skrev:
> Ett tag kvar men hur verkar banan, torr, blöt
> eller träsk?
> Tacksam för uppdatering av ban-status ett par
> dagar innan det är dags.

Jag skulle vilja ha en generell banbeskrivning helt enkelt. Att det är mycket stig har jag förstått, men hur mycket episk lidande i form av cykelsläpning i träsk är det?

//Erik

Om det finns träsk? svar Ja... men de flesta går det en spångar över, så det går lättare om man håller sig på dem. Om det blir blött? kan bara vår herre avgöra, själva tror vi på bästa cykelväder. Generell banbeskrivning: svensk gran å tallskog med en massa härliga stenar och rötter. Är du kompis med dem så kommer det att gå jättebra men inte, så blir det episkt lidande. Stigar som du både kommer drömma sköna- och mardrömmar om. Berghällar som...... Ceres Challenge är ingen vanlig tävling;-)

The Tobe skrev:
> Om det finns träsk? svar Ja... men de flesta går
> det en spångar över, så det går lättare om

Då kanske inte gummistövlar behövs då?

Vad är bästa vägen att åka till start från Katrineholm? Hitta.se visar väg 52 och sedan 216 via Björkvik, är det bästa vägen? Eller ska man köra väg 56 ner till Norrköping?

För övrigt går det bra att få upp PDF-filen över start men den över målet står bara och tuggar. Någon som får upp den?
http://www.ckceres.com/wordpress/

Till starten om man kommer via Katrineholm är det bästa att åka:
Kholm-Åby/Norrköping ca 30-35 min.
E4 norr ut mot Sthlm/Nyköping ca 10-15 min.

Från Sthlm raka spåret ner mot Nyköping fortsätt mot Norrköping.
Ta av vi Stavjö ca 20 min efter Nyköping.

Söder i från mot Norrköping sedan vidare mot Sthlm/Nyköping.

Det kommer att vara pilat från motorvägen, men håll utkik efter Stavsjö avfarten, och sedan mot Stavsjö värdshus och vandrarhemmet.

Vi kommer även att åka karavan från målområdet vid 8 till starten för dem som vill hänga på.
Norr i från och in i Katrineholm efter 4:e rödljuset tag av mot Nyköping. åk ca en 1km till Stallsbacke. Hit skall det vara pilat.

Kontrollerna: Här kommer det finnas vatten, sportdyck,lite energimat och lite reservdelar (typ slang...) Det finns ett antal vatten källor med fint vatten vilka är ut märkta med led skyltning.
Det är två kontroller med ungefär 2 timmars mellanrum. Lite av tanken med tävlingen är att det tävlande skall klara sig själva och därför inte får ta någon utom stående hjälp (innebär diskning, fy skäms!) utan bara av Ceres personal.

Banprofil: Sörmland är platt, fast ni passerar Sörmlands högsta punkt är det inget att skryta över. Det är inte höjd metrarna som kommer att var er fiende........

Vi har eventuellt lite logistikproblem; med antingen en transport av bil från Stavsjö till Katrineholm på morgonen, eller transport av en cykel och en person från Katrineholm till Stavsjö efter loppet. (Vi försöker att undvika att behöva åka från Sthlm till Katrineholm på morgonen, det blir så rackarns tidigt)

Hur många andra är det som kommer från Stockholm? Det kanske går att samordna något som underlättar för alla inblandade. Vi har förmodligen lite plats över.

Edit: Förtydliganden.

Patrik

Senast ändrad:
Först kom Kolmårdens lag som vann även ifjol. 2a kom ckceres lag med bl.a Kalle sandell. 3a kom dom oerhört snygga gubbarna från Almby IK :-)

danne f skrev:
> Erol, det var väl mtb du ville köra?

Hej.

Japp, helt seriöst så var det ett roligt lopp, men otroligt tufft.

En hel del fantastisk stig. Men mycket bängla, bära och slita.

Plus till arrangemanget. Goda burgare och fin potatis.

Och kanske främst av allt: Superstort plus och tack till tjejerna som tvättade cyklar.... fast vad är sannolikheten att de läser här... nåja, riktigt sweet var det.

//Erik

Edit - glömde lite...

Senast ändrad:
Hmm, jag har inte bestämt mig för om det var kul eller inte. Det var för mycket släpa och för lite cykla de första timmarna, men riktigt bra på många ställen också. Särskilt på andra halvan. Annorlunda var det utan tvekan. :)

Skaderisken var hög för kropp och material, men vi klarade oss hyfsat. Det höll på att gå illa när Dag hasade neråt baklänges med cykeln på axeln på den längsta bergsklättringen. Han klarade sig med ett köttsår på skenbenet som tur var.

Jag blev egentligen betydligt mindre trött än på ett långlopp, vägsnuttarna var jobbigast när vi gasade på lite och benen blev begränsaren som vanligt. På stigarna var det ofta så tekniskt att man inte kunde köra riktigt för fullt.

Vi är i alla fall glada och lite överraskade över vår fjärdeplats. :)

Jag tror det var en rejäl lucka till tredje och jag vet att det var bara några minuter till femte eftersom vi gick i mål nästan samtidigt.

Arrangemanget:

+ trevligt folk
+ bra platser för start och mål
+ kul målgång
+ cykeltvätt med service!
+ bra mat

- banan var bitvis väldigt dåligt uppmärkt, jag gillar inte att fundera på om jag åkt fel
- banan var på typiskt vandringsledsvis helt(?) opreparerad, med en massa sly, ris, skogsavfall

Erol skrev:
> Banan var torr och slät, förrutom den 97% som
> gick i träsk, bäckar, berg och bajs.
>
> //Erik

Japp, dagens underdrift. Det är torrt förutom några ställen där vattnet står still:)

Kul var det. Otroligt vänlig klubb, vi fick cykla klart trots att vi egentligen var lite för långsamma. Bara positivt att säga om CK Ceres inklusive dom stackars kvastarna som cyklade strax efter oss. Tack.

Senast ändrad:
Jag tycker så klart banan var bra.
Tror att vi cyklade minst 98,5% av banan, vilket i alla fall jag tycker är Okej.
Men så har vi ju kört den första delen av banan "några" gånger...
Kul att CK Ceres kunde bjuda upp till kamp denna gång.

Det mesta är cykelbart, egentligen bara dem två "bergstopparna" man måste gå lite, sammanlagt kanske 200 meter och det blir faktiskt hela 99,5% utmaningar på cykeln :-). Nu var det ju ett rejält blöthål innan Forssjö som en skogsmaskin kört upp på ca 50 meter där inte vi (Kolmården Lag 1) cyklade i alla fall - det blöthålet fanns inte för en månad sedan. Men summasummarum, en helt suveränt tävling, MTB när den är som bäst och som vanligt går det lite lättare om man förberett sig, testat banan (lite nackdel om man inte kört tidigare, eftersom leden inte alltid är (över)tydligt utmärkt), tränat osv. Oavsett nivå är det en rejäl utmaning. Och som nån skrivit, en riktigt trevlig klubb och puplik i Katrineholm (och utmed leden också förstås). Trevlig och bra stämning på banan (upplevde jag) och medtävlande som var jättesjysta och höll undan när vi ville köra om - ett stort tack till er. Ser fram emot nästa år!

Kan bara instämma med de kommentarer som finns tidigare. Riktigt kul cykling, synd att man inte kört hela banan tidigare då man bor så nära. Måste bara säga att ölen var god. Nästa år ska jag ha kört banan några gånger.

Nu börjar man bli sugen till nästa år igen fast man har ont i kroppen så här dagen efter. Tycker att banan är kanon, det är mountainbike när den är som bäst:-) . Tack Ceres för en rolig tävlingsform.

//Tobbe

Re: Ceres Challenge 2011 - 10 september! ny
Postat av: Jimmie77 (Dölj användarens inlägg)
Datum: idag 18:08

Heldämpat hade inte varit fel...

Vi i vinnarlaget hade tom en åkare med helstel titanhoj förra året.
Så visst funkar det med alla slags cyklar. I år var vi två i
vinnarlaget som hade endast framdämp. Med lite vilja så går allt.....

Vinnarlaget kan väl köra helstelt och singelspeed nästa år, med lite vilja går allt :-)

Jag tar min heldämpade 2012, då får jag ha ännu roligare än i år.
Banan var grym och lite mindre blöt så blir den helt kanon!

Tack CK Ceres!

Tack för ett kul lopp. Delar av första 15km hade jag kunnat vara utan, trist att behöva gå av och på cykeln så många gånger.

Vi klämde oss in på knappt 5h och utan kedjebrottet hade vi kunnat fajtas lite högre upp.

Lackade ur lite på spängerna där hjulet hela tiden envisades med att fastna mellan plankorna. Får skaffa lite bättre balans till nästa år så att jag slipper cykla snigelspeed 30% av loppet nästa år... (knycklade växeln)

/Anders

Färskingen skrev:
> Det mesta är cykelbart, egentligen bara dem två
> "bergstopparna" man måste gå lite, sammanlagt
> kanske 200 meter och det blir faktiskt hela

ehh... alltså, nu vill jag inte pissa på er parad här - ni gjorde ett kanon-lopp och piskade oss med en timme.

Men jag har väldigt svårt att tro att du bara behövde /skulle behöva kliva av cykeln 2 gånger. Eller så har jag fullständigt missförstått mountainbike. Det fanns ju berghällar som åtminstone jag var tvungen att hiva upp cykeln och ta hjälp med armarna för att klättra upp vid åtminstone 4-5 tillfällen. Och hur fan cyklade du igenom ingångarna och stegarna till hagarna?

//Erik

Erol skrev:
> Färskingen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det mesta är cykelbart, egentligen bara dem
> två
> > "bergstopparna" man måste gå lite, sammanlagt
> > kanske 200 meter och det blir faktiskt hela
>
> ehh... alltså, nu vill jag inte pissa på er
> parad här - ni gjorde ett kanon-lopp och piskade
> oss med en timme.
>
> Men jag har väldigt svårt att tro att du bara
> behövde /skulle behöva kliva av cykeln 2
> gånger. Eller så har jag fullständigt
> missförstått mountainbike. Det fanns ju
> berghällar som åtminstone jag var tvungen att
> hiva upp cykeln och ta hjälp med armarna för att
> klättra upp vid åtminstone 4-5 tillfällen. Och
> hur fan cyklade du igenom ingångarna och stegarna
> till hagarna?
>
> //Erik

Hör du inte sett reklamen om Redbull "Redbull ger dig vingar"

Erol skrev:
> Färskingen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det mesta är cykelbart, egentligen bara dem
> två
> > "bergstopparna" man måste gå lite, sammanlagt
> > kanske 200 meter och det blir faktiskt hela
>
> ehh... alltså, nu vill jag inte pissa på er
> parad här - ni gjorde ett kanon-lopp och piskade
> oss med en timme.
>
> Men jag har väldigt svårt att tro att du bara
> behövde /skulle behöva kliva av cykeln 2
> gånger. Eller så har jag fullständigt
> missförstått mountainbike. Det fanns ju
> berghällar som åtminstone jag var tvungen att
> hiva upp cykeln och ta hjälp med armarna för att
> klättra upp vid åtminstone 4-5 tillfällen. Och
> hur fan cyklade du igenom ingångarna och stegarna
> till hagarna?
>
> //Erik

Nu förstår jag. Dom har ju cyklat runt skogen istället för genom. Det förklarar att dom slapp alla av och påstigningar :-)

NH skrev:
> Vinnarlaget kan väl köra helstelt och
> singelspeed nästa år, med lite vilja går allt
> :-)
>

Nu vann vi ju inte men vi kom femma med två helstela hojar varav en singelspeed ;-)

Fantastiskt kul med lite distans till det hela.

Tack Ck Ceres!

Resultat från lördagen.

Placering Slutid Lag
1 4.01.25 Team Kolmården MTB Lag 1
2 4.03.06 Team CK Ceres p/b Cykel & Sport
3 4.10.43 Team Almby IK snabba gubbar
4 4.35.09 Team Mera Lera MTB
5 4.40.18 Team Almby IK B-laget
6 4.46.24 Team eskilstuna ck lag 2
7 4.46.54 Team eskilstuna ck lag 1
8 4.51.30 Team CK-UNI 1
9 4.58.43 Team Multisportlaget Multisportlaget
10 5.03.56 Team CK Ceres lag 2
11 5.04.22 Team eskilstuna ck lag 3
12 5.22.49 Team sbilforum.se
13 5.23.22 Team Finspångs CA
14 5.40.53 Team HIT the dirt
15 6.01.05 Team CK Dainon
16 6.08.14 Team Två tyskar och en jänkare
17 6.13.23 Team BergslagsTramp
18 6.20.21 Team ADAX Hotriders
19 6.39.43 Team Pripps Blå
20 7.08.27 Team Skobes Katrineholm
21 7.46.55 Team Granheds IF
22 8.08.35 Team CK Bonk
DNF 4.43.02 Team GUD/Kolmården MTB
DNF 5.34.10 Team Linde MTB
DNF 5.18.01 Team Almby IK glada amatörer
DNF 6.06.13 Team tripp trapp trull

Rolig och tuff tävling/utmaning, ett perfekt udda koncept! Bästa efterloppsmaten hittills!

Förbättringspotential finns i banmarkeringar, antingen permanent av Sörmlandsleden eller av CK Ceres på tävlingsdagen. Som många påpekat är det inte roligt att hela tiden undra om man är rätt och leta efter flagande ledmarkeringar.

Lite "prepp" av banan skulle inte skada, även där antingen av Sörmlandsleden eller av CK Ceres. Till exempel rusta upp spängerna och ta bort ett och annat fallet träd. Bara för att få lite bättre flyt här och där. Att en del på slutet var redigt sönderkört på grund av avverkning är ju inte mycket att göra åt, det har förhoppningsvis läkt till nästa år.

Flaggvakter som stoppar trafiken vid vägkorsningar, inte minst i starten som går rakt ut på en trafikerad väg.

Ett sista tips: att snabbare/lättare kunna fylla vatten vid depå, till exempel hälla ur en kanna.

Jag kör gärna igen, när jag glömt hur jäkla jobbigt det var.

Almby IK B-laget, femma.

Jo jo Erik, det är klart att det är några meter till ... :-)

När det gäller prepp (Johans inlägg) så håller jag med om att några spångar behöver fräschas upp. Jag tog tag i ledgången på en när jag skulle cykla över och den var murken :-)

Vi följer Er forum med största intresse om vår tävling och är glada att de flesta har synpunkter och tyckte det var "lite" kul med denna typ av tävling.
Detta var andra året som vi genomförde detta lopp och det finns mycket kvar att göra för att förbättra själva arrangemanget om vi får förtroende från markägare och Sörmlandsleden att åter få använda deras skötebarn. Där i från har vi vissa restriktioner vad vi får göra när det gäller markeringar, spångar och förbättringar. Vi har gjort så mycket vi får(och kanske lite till). Vi hoppas att de vill ha vår hjälp att bättra på denna sträckning och kanske någon mer sträckning, men först har vi en tuff uppgift att få förtroende att genom föra nästa år för dem (vi behöver all lyck önskningar vi kan få).

När det gäller svårigheten på banan började vi cykla denna led i slutet på 1900 talet.Då det knappt fanns heldämpade cyklar och det var en lyx med en dämpare som fungerade (i princip är alla Ceres cyklister fostrade på dessa stigar). Så vi vet att det finns vissa bitar som man måste gå/klättra, men med dagens cyklar är i princip 90% av banan cykel bar, (själv tog jag fel skor när vi satte ut andra delen av banan, den lättare biten, men det gick att cykla även den i sneakers med SPD pedaler) det gäller bara att träna upp tekniken och orken.

Om man läser inbjudan så står det att det en tekniskt krävande bana osv..

Vi är glada om ni har idéer eller synpunkter, maila gärna oss(kolla på vår hemsida ckceres.com, där vi även kommer att lägga upp bilder på er kämpar.

Nu hoppas jag att alla ni som ställde upp i år återkommer till nästa år och tränar på mer teknik och ork, så skall vi göra vår hemläxa när det gäller bana och arrangemang.

Vi ses i spåren!!!

Jag såg 2011 som ett första försök för att känna på bana och tävlingsform. Jag ville starta redan 2010, men fick inte ihop ett lag.

Vi visste givetvis att banan skulle vara väldigt tekniskt krävande, men nu vet vi precis vad som är att vänta - då blir det lättare att vara förberedd och att ha en taktik.

Eftersom det gick så bra i år kan jag inte annat än tro på ny start 2012. Nu vet vi vad som krävs och hur man bäst lägger upp loppet. Karaktären på banan kan man inte annat än hat-älska, när man har flyt är det hur kul som helst, när man klantar sig blir man bara grinig. Hat-delen kommer av skicket, inte karaktären, men mycket av det berodde på vatten vilket arrangören inte kan lastas för.

* Jag förväntar mig bättre banmarkering, mest för de som kör första gången 2012.
* Jag hoppas och önskar att Sörmlandsleden/Ceres kommer ut med röjsågarna och kanske släpar undan en del bråte från banan. Spängerna är så mycket jobb att byta (vi i Mera Lera vet) att jag faktiskt inte blir besviken om det är samma nästa år.
* Jag kan offra en mindre viktig kroppsdel för torrare marker, då blir det riktigt fint!
* I övrigt kan ni köra på ert koncept, det är bra och trevligt.

Jag måste påpeka vilken tur vi hade med vädret, det var ju kanon! Jag har personligen inga problem med att banan var så blöt som den var, med sina blöthål här och där.

Jag var mest glad åt att det inte hade regnat hela natten innan, eller regnade kraftigt under tävlingsdagen. DÅ hade vi snackat utmaning... :)

Jag har lite blandade känslor för det här loppet.

Å enda sidan gillade jag *verkligen* de tekniska stigarna. När man kommer in i det blir det nästan lite meditativt. Mysigt!

Å andra sidan hade jag hellre åkt en snutt grusväg eller körväg runt de farligaste partierna. Jag höll på att råka riktigt ordentligt illa ut i den där bergväggen vi skulle klättra uppför. Det fanns även ett par andra partier där ett litet felskär skulle medfört fall på flera meter.

Arrangemanget som sådant tyckte jag var bra. Avslappnat, trevligt, lättpratat och okomplicerat. Precis som jag vill ha det! Å hamburgarna efter loppet var riktigt nice!

Kommer jag tillbaka nästa år? Ja... eventuellt :)

/Dag

Tillbaka
Topp