Certifieringar på fullfacehjälmar

MikeMiz92

Medlem
Satt och kikade på fullfacehjälmar och upptäckte att väldigt många av dessa enbart är certifierade enligt EN-1078, alltså samma cert en vanlig cykelhjälm på Biltema har.

Varför är inte majoriteten av fullfacehjälmar certifierade enligt ASTM F1952, som ska vara standard för DH?

Hur stor skillnad är det mellan dessa två certs egentligen? Om man slår i huvudet i sten, löper jag mindre risk för hjärnskador om jag har en DH-certad hjälm?

Satt och kikade på fullfacehjälmar och upptäckte att väldigt många av dessa enbart är certifierade enligt EN-1078, alltså samma cert en vanlig cykelhjälm på Biltema har.

Varför är inte majoriteten av fullfacehjälmar certifierade enligt ASTM F1952, som ska vara standard för DH?

Hur stor skillnad är det mellan dessa två certs egentligen? Om man slår i huvudet i sten, löper jag mindre risk för hjärnskador om jag har en DH-certad hjälm?
EN är en europeisk standard och ASTM en amerikansk och det är (oftast) lättast att hantera en europeisk standard här. För motorcykelhjälmar är det lite liknande, men med fyra olika standarder med olika ursprung som konkurrerar. I USA är DOT-standarden minimum och den är hopplöst föråldrad vilket kostar ett antal liv varje år.

Det som blir lurigt är att konsumenter söker en lätt ventilerad fullface hjälm att köra enduro i vilket leder till att tillverkarna måste pusha sina hjälmar mot detta segment vilket i sin tur leder till att dessa inte klarar ASTM men ändå är FF hjälmar.

Svårt att göra en direkt jämförelse mellan dessa standarder då de har olika tröskelvärden för vad som godkänns och olika hastigheter de testas i.

När det kommer till hjärnskador är Mips eller andra system man tror på något att kika på då dessa tar han dom rotationsvåldet och inte bara de linjära krafterna som uppstår vid en krasch.

//W

Värt att tänka på som inte nämns är om hjälmarna är hardshell eller "softshell".
Tex Fox Proframe är softshell och skalet bidrar alltså inte till hjälmens egenskaper.
Fick en fin buckla i hjälmen när jag fick cykeln i huvudet. I det fallet så var det väl bara bra att hjälmen blev deformerad, men kanske inte lika trevligt om det hade varit en vass sten.
Hur hakskyddet är förstärkt vet jag inte.

Värt att tänka på som inte nämns är om hjälmarna är hardshell eller "softshell".
Tex Fox Proframe är softshell och skalet bidrar alltså inte till hjälmens egenskaper.
Fick en fin buckla i hjälmen när jag fick cykeln i huvudet. I det fallet så var det väl bara bra att hjälmen blev deformerad, men kanske inte lika trevligt om det hade varit en vass sten.
Hur hakskyddet är förstärkt vet jag inte.
Är/var du nöjd med din Fox Proframe?

Av vad jag förstår finns det inte ngn riktig DH-standard/certifiering här i Europa. Köper man en Bell eller ngn annan amerikansk DH-hjälm så är det ju lätt men är även andra full face-hjälmar gjorda i andra länder DH-certifierade?

Av vad jag förstår finns det inte ngn riktig DH-standard/certifiering här i Europa. Köper man en Bell eller ngn annan amerikansk DH-hjälm så är det ju lätt men är även andra full face-hjälmar gjorda i andra länder DH-certifierade?
Cykelförbundets regelverk ger tyvärr inte mycket ledning:

4.3.012
En godkänd s k fullfacehjälm ska bäras på fastställt sätt både vid tävling och träning på tävlingsbanan.
Hjälmen ska vara utrustad med skärm. Andra typer av hjälmar är inte tillåtna.

Min fetstil. Det finns ingen referens till vad som är en "godkänd" hjälm, men eftersom vi lever i EU och om tävlingen går här så är det EN som gäller. Förbundet skulle nog från det juridiska perspektivet få svårt att stoppa någon med en EN-godkänd hjälm med integrerat skydd för ansiktet, men som vanligt är ju inget avgjort förrän ärendet är testat av rätt instans första gången.

UCI ger inte mycket bättre vägledning. De har exakt samma text som här i Sverige minus passagen om "godkänd". De är nöjda så länge hjälmen skyddar nyllet, sen får den vara gjord av bark tydligen.

Jag jobbar just på att skriva en ISO-standard inom ett totalt annat område och det är banne mig bland det svåraste jag någonsin försökt mig på i jobbväg!

ASTM är ju en ”strängare” standard så en sådan hjälm ska tåla mer stryk. Så det beror nog på i vilken hastighet du vurpar. I o m att det finns så många hjälmar med ASTM certifiering så finns det väl ingen anledning att välja en utan om det är Downhill du ska cykla. Vill du ha en FF för att tex cykla pumptrack lär nog en utan räcka.

Att ASTM är en strängare standard behöver inte betyda att den är bättre. För ett antal år sedan läste jag mycket om mc-hjälmar och olika standarder. Olika amerikanska standarder hade tävlat om att vara strängast med resultatet att de hade optimerats för så kraftigt våld att personen troligen hade dött av skador på andra kroppsdelar. Tyvärr var då hjälmarna för hårda vid de lite mildare smällar där resten av kroppen hade en reell chans att överleva.

Är/var du nöjd med din Fox Proframe?
Jodå, väldigt bra passform för mig. Lätt att andas i. Men jag har bara haft den för pumptrack och i Dome, det var där jag fick cykeln i huvudet.
Köpte en likadan igen.
Kanske även kommer använda den till trail/enduro/pushbike.
Har kraftigare hjälm för Bikepark/DH.

Vad kollade du på för hjälmar egentligen? Jag kollade ett gäng och alla hade den standarden.

Tillbaka
Topp