Cervelo

Cervelo
S.Englund skrev:
-------------------------------------------------------
> På min Cervelo P3 tempo har ramen än så länge
> hållit. Däremot har jag problem att få
> sadelstolpen att sitta fast. Under ett 3-milatempo
> sjunker sadeln cirka 7-8 millimeter trots att jag
> dragit betydligt hårdare än angivna 4 Nm. Någon
> som har stött på samma problem?

Det är nog för att du får tyngre och tyngre ben under loppet. Du kan också testa att ha lite monteringspasta för kolfiber på stolpen så ska den nog klara sig uppe även med angivet moment.

Cervelo
S.Englund skrev:
> Däremot har jag problem att få
> sadelstolpen att sitta fast. Under ett 3-milatempo
> sjunker sadeln cirka 7-8 millimeter trots att jag
> dragit betydligt hårdare än angivna 4 Nm. Någon
> som har stött på samma problem?

Har du testat med monteringspasta eller vad det heter? Det ger friktion mellan stolpen och röret.
/J

Edit: vad långsam jag var...

Senast redigerad av en moderator:
Cervelo
bigmollo skrev:
> Har du testat med monteringspasta eller vad det
> heter?

monteringspasta = tandkräm med slipmedel

/Håkan

Cervelo
hakanf skrev:
Du kan också testa att ha lite
> monteringspasta för kolfiber på stolpen så ska
> den nog klara sig uppe även med angivet moment.

Eller hushållsvarianten tandkräm.
Men jag vet inte hur det arbetar på kolfiber.

Edit: jahaja... också långsam.
Jag har tandkräm (tror det var pepsodent) på sadelstolpen och det fungerar kanonbra.

Cervelo
Har en R3 och är riktigt nöjd!
Drömmer om en S3!
Det att aeroramar som S3 skulle flexa mer än andra som R3 finner jag lite konstigt efter som Thor Hushovd kör ju med S3 så den kan ju inte svaja särskilt mycket, han väljer ju vevarmar utefter styvhet och inte vikt så då borde han väl vara nogrann med vilken ram han väljer?

Cervelo
Testa att montera med monteringspasta för koklfiberdetaljer som ökar friktionen mellan komponenterna. Det kan hjälpa. Det är klokt att undvika att överskrida rekommenderat moment allt för mycket. Lycka till! :)

Fan jag såg inte alla inlägg, så sen, så sen..... nu skall jag gå och sov atidigt bara för det :(

Cervelo
cerberos skrev:
> Testa att montera med monteringspasta för
> koklfiberdetaljer som ökar friktionen mellan
> komponenterna.

Har testat med monteringpasta men det har inte hjälpt. Nästa steg är kanske tandkräm. Eftersom det tydligen är ett systemfel med sjunkande sadlar hos P3-orna hittade jag problemet beskrivet i ett annat forum. Där skrev någon att hairspray skulle vara bra för att stolpen skulle fastna. Tydligen räcker det med att gå till badrumsskåpet...

Cervelo
Det låter underbart med sådana problem på en såpass dyr ram. Du är inte heller den första med de problemen av vad man läst. Testa en gnutta Tippex!

3d_tipp_ex.jpg ht=400

Cervelo
Det blev ingen Cervelo, inget hjulbyte heller utan en Fuji CCR-1.
Jag fick lite kalla fötter att köpa en beggad tävlingskörd cykel och tänkte istället köpa nya hjul till min nuvarande cykel men när jag surfade runt så sprang jag på en ny cykel som jag tyckte såg intressant ut och hade rätt pris.
Vettiga komponenter rakt igenom och bra hjul, priset 13kkr känns bra.
Inget italienskt fullblod direkt men jag tror den kommer att passa mig.

Ram C4 karbon
Grupp Ultegra SL (kasset+kedja 105)
Hjul Mavic Ksyrium Elite
Däck Continental Ultra Race
Styre FSA Wing Pro Aero
Styrstam FSA OS-150LX
Sadel Fuji RaceLite
Vikt 8.1kg

CCR1.jpg ht=483

Cervelo
På tal om sprickor runt vevlagret som diskuterats tidigare i tråden, så lär cervélo ha fixat till åtminstone en del (Senare exemplar {på bild}) av 2009:ans ramar så de inte skall spricka.
Detta enligt en källa med koll på cykelbranschen.

...Eller så sa han bara det för att han sålde ramen åt mig :D

CRW_1091jpg.jpg ht=466

Roligt att plocka ihop.. bara man skulle hitta Force 2010 på rea då ^^

Cervelo
pateee skrev:
> bara man skulle hitta Force 2010 på rea då ^^

Det här är rätt billigt: hhttp://fudgescyclestore.com/index.php?p=88015

Cervelo
Cujo skrev:
> Det här är rätt billigt:
> hhttp://fudgescyclestore.com/index.php?p=88015

Kanske borde skriva i Force tråden, men äh...
Ja faktiskt billigaste jag sett hittills. Ca 718€ Har dock sett för 719€ på ett par tyska sidor :)

Då är frågan om det kommer bli billigare än så tills januari-februari-mars. Kanske SRAM har nåt nytt på gång på mässörna i höst som kunde sänka på priset?

Cervelo
Jag har förakt för de tillverkare som inte testar sina prylar ordentligt utan säljer dem inklusive uppenbara problem. Cyklar är inte precis de svåraste prylarna i världen att testa så de håller.

Cervelo
Re: Open Letter to Mr. Vroomen and Mr. White
Reply Contact

The BB issue can actually be one of two things. The first and most common is the cosmetic issue. It's a crack only in the cosmetic layer and you can ride that forever (even if it LOOKS more serious than it is). This is not a structural concern, but we do obviously replace such frames anyways if the customer wants us to. The less common issue is that the actual alloy cups of the BB loosen, which naturally we replace as well. Overall, the percentages are such that it can be dealt with through our standard warranty procedure, but that doesn't change the fact that every single issue is one too many for our liking.

Gerard Vroomen
Cervelo SA
www.cervelo.com

Cervelo
Nu förstår jag varför de tar 30 papp för en ram. 6 papp för ramen du får och sen har du förbetalat för 4 extraramar som du kan ta ut när de spricker en efter en. Upplägget är lite så som en försäkring funkar. Fan ev. randonörd, du har redan avverkat 3 av din total på 5 ramar!

Cervelo
Lite skumt att Skogling har den enda R3an som spricker som jag har hört talats om, vi har ett antal cyklister i klubben som tävlar hela säsongen utan att ha problem med ramarna :-/ Dessutom tävlar cykelcity rätt aktivit med sina, hela verkstaden borde ligga full med trasiga ramar om det var så vanligt problem ? T

Cervelo
Little Stereo skrev:
> Lite skumt att Skogling har den enda R3an som
> spricker som jag har hört talats om,

Skoglings har spruckit, Dannes har spruckit 2 gånger, Hektors har spruckit 2 gånger. Det är de 3 jag känner med Cervelo R3. Om du kollar på Cervelos egna forum så kommer du se samma sak.

Med tanke på att Mr Vroomen själv svarar så här i ett mail så lär det vara ganska vanligt:

The BB issue can actually be one of two things. The first and most common is the cosmetic issue. It's a crack only in the cosmetic layer and you can ride that forever (even if it LOOKS more serious than it is). This is not a structural concern, but we do obviously replace such frames anyways if the customer wants us to. The less common issue is that the actual alloy cups of the BB loosen, which naturally we replace as well. Overall, the percentages are such that it can be dealt with through our standard warranty procedure, but that doesn't change the fact that every single issue is one too many for our liking.

Gerard Vroomen
Cervelo SA
www.cervelo.com

/J

Cervelo
Little Stereo skrev:
> Lite skumt att Skogling har den enda R3an som
> spricker som jag har hört talats om, vi har ett
> antal cyklister i klubben som tävlar hela
> säsongen utan att ha problem med ramarna :-/
> Dessutom tävlar cykelcity rätt aktivit med sina,
> hela verkstaden borde ligga full med trasiga ramar
> om det var så vanligt problem ? T

Det beror på att vi i KBCK är sjukt mycket starkare i benen än CK Valhall. Vi bänder sönder ramarna. :)

Annars kan du ju läsa lite på Cervélos forum. Man lär sig ganska mycket där.

"Bara" en av 3 ramar har spruckit för mig.

Cervelo
Skogling skrev:
> Little Stereo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Lite skumt att Skogling har den enda R3an som
> > spricker som jag har hört talats om, vi har
> ett
> > antal cyklister i klubben som tävlar hela
> > säsongen utan att ha problem med ramarna :-/
> > Dessutom tävlar cykelcity rätt aktivit med
> sina,
> > hela verkstaden borde ligga full med trasiga
> ramar
> > om det var så vanligt problem ? T
>
> Det beror på att vi i KBCK är sjukt mycket
> starkare i benen än CK Valhall. Vi bänder
> sönder ramarna. :)
>
> Annars kan du ju läsa lite på Cervélos forum.
> Man lär sig ganska mycket där.
>
> "Bara" en av 3 ramar har spruckit för mig.

Problemet är nog helt enkelt att ni inte tävlar på tävlingscyklarna, ni får helt enkelt skylla er själva... ;-) T

Cervelo
Little Stereo skrev:
> Skogling skrev:
> -----
> > Little Stereo skrev:
> >
>
> >
> Problemet är nog helt enkelt att ni inte tävlar
> på tävlingscyklarna, ni får helt enkelt skylla
> er själva... ;-) T

Det är väl tur att vi bara cruisar lite lugnt mellan fikapauserna. Hade vi tävlat så skulle sprickorna blivit stora svarta hål som hade slukat hela kosmos. Tur att vi känner lite ansvar.

Cervelo
Snart släpps en ny skiva från Live Nation, "Cervelo-pappas visor". Här ett litet smakprov från en av låtarna som också kommer att släppas på singel:

"Och i Djurgårdsnatten hördes Skoglings vilda tjut:

CERVELO RAMEN – ALLTID SPRICKA!
Mengar tillbaka – mengar tillbaka!

CERVELO RAMEN – ALLTID SPRICKA!
Mengar tillbaka bums!"

Cervelo
KÖPTE EN R3 08 när den kom, fick nästan omedelbart en spricka ovanför vevlagret, mailade Cervelo och de sa att de skullle ersätta den direkt ,men att det förmodligen berodde på lacken,så om jag ville fick jag behålla den så länge,för att bli ersatt senare,jag tyckte att det lät bra, så jag behöll ramen, den har numera gått ca: 1100 mil och sprickan ser likadan ut, och nåt mer flex, den känns lika styv än, kan inte jag känna.
men men , det är ju bara jag som HAR en R3.

Tillbaka
Topp