Chans att rädda karriären? 2

GurraG

Aktiv medlem
På tisdag gör jag min sista dag som mekaniker hos Sv Canyon där jobbat ungf 10 år, de första 2-3 åren typ halvtid (jobbade då även i Team Cykelcity).
Jag är 73 år men djävligt pigg för min ålder (enl husläkare överfrisk :-) ).
Finns det hopp för mig? Kan jag hitta ett jobb eller ska jag börja mata duvorna från nån parkbänk?

Varför inte sälja av allt och flytta till Bahamas? Fagra kvinnor, en öl i varje hand liggandes på stranden med tårna i vattnet. Så har jag tänkt avsluta mina dagar och somna in

Kan du inte ta och cykla lite, mata en och annan duva. Lägga in sill, sova till 9 på morgonen osv. Du förtjänar det :)

PS Jag förväntar mig att denna tråd slår Geologens 133-sidorstråd. DS :-)
Edit: Allt ni föreslår kommer bemötas och avslås om jag inte får ett jobb :-)

Senast ändrad:
Vill dom inte ha dig där längre?

Nå ja, karriären kan ju fortsätta på frihjul eller genom alla personalpooler för vi äldre medborgare. Alltid är det nån som inte fixar sina egna punkar.

Visst förekommer det åldersdiskriminering, men varför skulle du inte kunna hitta ett jobb? Det är väl snarare en fråga om vilka villkor du kan få och vilken omfattning. Ett alternativ kanske skulle kunna vara att köra eget?

Härligt att du är så frisk för din ålder!

Skulle inte Petri kunna fixa ett mekjobb åt dig i Sundsvall.
Min känsla är att du är minst lite mer lämpad och dom verkar ha enorma behov av cykelmekar mtp hur dom anställer .

M

Manurhin2 sa:
Min känsla är att du är minst lite mer lämpad och dom verkar ha enorma behov av cykelmekar mtp hur dom anställer .

M

Sundsvall är för långt hemifrån.
Tack för värmande ord, vi får väl se om något dyker upp. För dig är min garageverkstad alltid öppen.

freddag sa:
om duvorna är ett alternativ antar jag att du klarar dig ekonomiskt utan jobb. då skulle inte jag frivilligt underordna mig någon chef. starta ideell cykelverkstad?

Duvorna är egentligen inte ett alternativ. Jag har en rallybil/rallyteam in spe som kräver extrapengar. Har inga problem att underordna mig en chef (referenser finns efter 30+ år i FM). Har en ideell verkstad.

Sikta på att slå dig in som freerideproffs. Nu när du är "mellan jobben" så har du tid att lägga 10.000 timmar träning på cykeln, sedan blir det lätt att få ett jobb där du får vara med att slåss om pallplatserna i Rampage.

Vad jag förstått har du en extremt bred och intressant bakgrund som borde göra dig användbar till lite allt möjligt. Starta en firma och hyr ut dig själv på korta uppdrag som du känner för. Dryga ut med mekkurser till grupper. När du råkar få luckor cyklar du och skriver en bok om ditt liv. Jag köper boken.

GurraG sa:
Manurhin2 sa:

M

Sundsvall är för långt hemifrån.
Tack för värmande ord, vi får väl se om något dyker upp. För dig är min garageverkstad alltid öppen.

Saknar nog egentligen verkstadsbehov. Det har hänt i ngt enstaka fall att ngn skruvat på mina cyklar men då av anledning och inte egentligt behov . Skulle jag behöva assistans runt Bålsta så är du självklart förstavalet.

Jobbmässigt så verkar öl och sprit på dagtid under arbete vara i ropet .
Kan du inte ha jägerförsäljning på macken mellan 7 och 16?

M

Jag blir så jävla trött på dagens pensionärer. Hitta en pensionär som vill mata duvor, vara med barnbarnen eller klaga över högljudda ungdomar är fanimig omöjligt. Annat var de förr i världen.
Då var det ordning och reda. Pensionärer var sura, utslitna, rökte hemmarullade cigaretter och rörde sig sakta.

Vart är världen på väg???
Min gamla granne som äntligen dog förra året envisades med att fortsätta yrkesfiska långt efter då han borde lagt sig på sofflocket. Han ställde till ett h-e för fiskeriverket när de rättmätigt ville rycka hans yrkesfiskarlicens när han skulle fylla 90. Ändå envisades han med att söka dispens när han var 90. Och 91. Och 92.

Jag är ledsen GG, jag kan inte hjälpa dig, det är nämligen tidens tecken det är fel på.

Möjligen skulle du med din bakgrund kunna förklara för mig varför jag inte får ordning på https://happyride.se/forum/read.php/1/3553097/3553262#msg-3553262

:)

Senast ändrad:
GurraG sa:
På tisdag gör jag min sista dag som mekaniker hos Sv Canyon där jobbat ungf 10 år, de första 2-3 åren typ halvtid (jobbade då även i Team Cykelcity).
Jag är 73 år men djävligt pigg för min ålder (enl husläkare överfrisk :-) ).
Finns det hopp för mig? Kan jag hitta ett jobb eller ska jag börja mata duvorna från nån parkbänk?

Sök CSN och plugga vidare kanske?

när du kommit igång med att förspänna platta sidan när du bygger hjul kommer du att kunna tälja guld;)

men gissar att du mest vill ha roligt, och kluriga typer som du efterfrågas hos de seniorkraft-firmor som dykt upp. nya utmaningar varje dag.

bra betalt brukar de ta, alltid en bonus!

Jag tycker att alla som vill jobba långt upp i åren ska få göra det utan några gränser, så länge det inte handlar om yrken där man har åldersgränser av medicinska skäl. Det är ändå så många som inte vill jobba efter pensionsåldern, för att de fysiskt inte orkar eller för att de värderar jobbfriheten högre. Så då kan väl de som vill jobba få jobba på? När jag pluggade hade vi en lärare som tvingades i bort för att han hade fyllt 67 år, trots att han ville vara kvar och var väldigt omtyckt av både kolleger och studenter. Konstiga regler!

Hoppas du hittar nåt bra, Gurra!

geologen sa:
Jag tycker att alla som vill jobba långt upp i åren ska få göra det utan några gränser, så länge det inte handlar om yrken där man har åldersgränser av medicinska skäl. Det är ändå så många som inte vill jobba efter pensionsåldern, för att de fysiskt inte orkar eller för att de värderar jobbfriheten högre. Så då kan väl de som vill jobba få jobba på? När jag pluggade hade vi en lärare som tvingades i bort för att han hade fyllt 67 år, trots att han ville vara kvar och var väldigt omtyckt av både kolleger och studenter. Konstiga regler!

Ah. Fast nä.

De som inte gör en bra insats för företaget eller sina arbetskollegor då?

Varit med om det själv när en som är så nära pensionen ändå väljer att stanna kvar i minst ett år till trots att ingen tycker att arbetsinsatsen är givande vare för sig företaget eller kollegorna (som måste städa upp oredan för att sedan göra om jobbet).

Nog för att det finns sådana i alla åldrar men vid pensionsåldern så skulle ju företaget kunna göra sig av med personen på rätt sätt.

Allroad sa:
geologen sa:

Ah. Fast nä.

Varit med om det själv när en som är så nära pensionen ändå väljer att stanna kvar i minst ett år till trots att ingen tycker att arbetsinsatsen är givande vare för sig företaget eller kollegorna (som måste städa upp oredan för att sedan göra om jobbet).

Nog för att det finns sådana i alla åldrar men vid pensionsåldern så skulle ju företaget kunna göra sig av med personen på rätt sätt.

Fast nu handlar det ju om någon som är vital och erfaren inom mer än ett område. Denna typ av person har alltid funnits och kommer förmodligen bli flera med förbättrad hälsa. Det är både en resurs och ett sätt att få systemet att gå ihop, förutom personlig livskvalitet. Utmaningen är att hålla alla som vill sysselsatta. Jag skulle se det som en fördel om äldre lärde yngre allt viktigt som vi håller på att bli sämre på genom att allt fler jobbar med system och riskerar att få bristande social kompetens. Kan sammanfattas som först ego och sedan ensam. Lite överdrivet men med viss ssnning tror jag.

Så du slutar jobba lagomt tills jag får hem prylar som jag inte känner mig bekväm att skruva med........perfekt!!

Jag skickar adressen och fixar gofika medan du skruvar??

Allroad sa:
geologen sa:

Ah. Fast nä.

Men det har ju inget med ålder att göra. Såna personer finns ju oavsett ålder.

Tillbaka
Topp