Charger för Pike i en Lyrik

magnus

Aktiv medlem
Hej,
Jag har en Lyrik Select Charger RC från 2021 med 170 mm slag med en trasig dämparenhet. Går det att stoppa in en ersättare som egentligen är specad för Pike? Det är väl samma diameter på innerbenen (35 mm), men jag blir lite osäker mtp slaglängden. Pike kom väl aldrig i 170 mm, räcker längden på dämparenheten? Funderar på nåt i stil med den här: https://www.bike24.com/p2330855.html Det går att hitta motsvarande för Lyrik men då verkar den kosta mer och det känns knappt värt det.

Det är samma dämpare till Pike och Lyrik.

EDIT: mycket förvirrande. I spare parts catalog finns 00.4020.170.000 som funkar till Pike och Lyrik. Kitet du länkar till är 00.4020.169.005 som verkar bara passa Pike (och revelation, som är samma).

Senast ändrad:
Precis, och jag flyttat runt dämpare mellan andra Rockshox-gafflar tidigare utan problem. Men Pike och Lyrik har olika specade kit för dämparenheterna, en anledning skulle kunna vara att Pike-dämparen inte är lång nog för 170 mm. Eller så funkar det, så jag tänkte kolla om nån vet hur det ligger till 🙂

Skriv in serienummer från din gaffel här:
Då borde du se vad som passar under upgrade kit.

Precis, och jag flyttat runt dämpare mellan andra Rockshox-gafflar tidigare utan problem. Men Pike och Lyrik har olika specade kit för dämparenheterna, en anledning skulle kunna vara att Pike-dämparen inte är lång nog för 170 mm. Eller så funkar det, så jag tänkte kolla om nån vet hur det ligger till 🙂
Jag har gjort den rockaden men jag sänkte samtidigt slaglängden med ett kortare luftskaft så jag kan inte säga om det funkar med 170….

Jag hittade en lista för Charger kit till alla RS gafflar. Jag förstår fortfarande inte varför det finns olika till Pike, men det är 00.4020.170.000 som gäller till din Lyrik.

https://www.sram.com/globalassets/document-hierarchy/service-manuals/rockshox/front-suspension/charger-damper-upgrade-manual.pdf
Jäpp, jag hittade också den. Det hade varit fiffigt om också 00.4020.169.005 passar, den går att köpa mycket billigare. Håller med om att det är mystiskt.

Jäpp, jag hittade också den. Det hade varit fiffigt om också 00.4020.169.005 passar, den går att köpa mycket billigare. Håller med om att det är mystiskt.

Som Simson skriver ovan passar den också, men jag antar med mindre slag. En gammal Pike har max 160 mm slag. Men en Lyrik har också lite längre underben än en Pike. Så jag skulle gissa på max 150 eller 140 mm slag.

Tillbaka
Topp