Chariot Cougar 2 eller Corsaire XL?

pudd

Ny medlem
Hejsan!
Vi har bestämt oss för att köpa en cykelvagn och självklara vagnen är Chariot. Men vi har inte bestämt oss om vi ska köpa Cougar 2 eller Corsaire XL. Vi har 2 barn som är snart 1.5 år och 2.5 år och vill kunna ha vagnen ett par år. Hur är utrymmet för barnen i Cougar resp. Corsaire XL vad jag har förstått så är Corsaire lite större för barnen men vad jag ser på bilderna är last utrymmena små på den???? Eller är det bara en syn vilja. Vi ska framförallt ha barnen fram och tillbaka till dagis så jag vill ha möjlighet att ta med mig lite packning så som overoller etc. Ni får gärna ge med er erfarenhet för dessa två vagnar som är för 2 barn. Vilken man ska köpa etc. Pris skillnaden är ju inget större så det är inget jag tänker ta hänsyn till.

Mvh
Peter

Kid1000

Aktiv medlem
Jag har Cougar 2 och 4 småbarn från 1-5 år, så det är helt godkänt i dom storlekar barnen kommer i :)
Lastkapacitet är helt godkänt för både sommartid med badutflykter och fika samt för pulkåkning under vintern med fika.

rikard

Aktiv medlem
jag skulle köpt Corsaire XL. Det blir ett glapp i tiden mellan att de växer ur en mindre vagn och att de kan cykla själva lika långt som man kan dra dem. Det glappet blir mindre med en större vagn.

Packning som inte får plats kan man ha i väskor på cykeln.

magnus

Medlem
Vi har haft en Corsair XL i några år. Utan att ha provat andra alternativ skulle jag säga att utrymmet för barnen i vagnen är bra. Våran 6-åring får plats om han skulle vilja även om han är i längsta laget. Min erfarenhet är att barnen hinner bli för tunga att köra runt på innan de har blivit för långa för att sitta i vagnen...

Packutrymmet har jag fått för mig är större i Corsair XL än i Cougar 2? Men jag kanske har fattat fel? Jag tycker iaf inte att det har varit ett problem, vi har fått med det som behövs i form av grejer till dagis osv. Vi har även använt vagnen på cykelsemester med gott resultat.

rekrej

Aktiv medlem
Kört med 2 barn + dagsutflykts packning i en Cougar 2 i många år. En fantastisk vagn som tar uppåt 40 kg utan problem.

per.e

Medlem
Vi tittade både på Corsair XL och Cougar 2 till våra barn, men det slutade med att vi köpte en "Croozer Kid 2" (http://www.croozerdesigns.com/kid-for-2.html) på XXXL. Den kostade knapt 3000kr inklusive allt (cykelkit, cityhjul och löphjul). Samma kit skulle kostat nästan 10000kr om man köpte en Chariotvagn.
Tiden får väl utvisa om den håller men jag kan i alla fall inte jag se att Charioten skulle vara 7000 kr bättre.
Våra barn (3 och 4 år) har provsuttit alla tre vagnar och jag skulle säga att Croozer Kid 2 är störst och har mest lastutrymme.
Vi använder vår vagn nästan varje dag till och från dagis och har nu bytt upp oss från en mindre vagn för att våra barn inte längre fick plats.

erik h

Aktiv medlem
Någon som provat sätta skidor och skacklar på en vagn av den här typen för att dra bakom turskidorna?

pudd

Ny medlem
Blir nog en croozer kid 2 iallafall hade sett lite fel på priset på chariot! Så ska ner och köpa croozer imorgon/titta på. Det var det vi hade tänkt från början egentligen vill bara tacka alla för era svar. jätte bra respons. Men får hålla med per.e att det är inte värt så mycket mer pengar för chariot vetinte riktigt hur mycket vi kommer använda den i slut ändan ändå så vill ändå ha en vagn som håller några år för barnen.
Men åter igen tack för alla svar.

Mvh
Peter

Lajf

Medlem
Jag går lite i samma tankar. Corsair verkar rymligare än Cougar 2 och ändå är den billigare. Någon som vet varför? Ni som köpt croozer, hur nöjda är ni? Flexibiliteten tilltalar mig i Cariots vagnar, även om de är dyra så kanske resultatet blir att man använder dem mer, eller?

jonel

Medlem
erik h skrev:
-------------------------------------------------------
> Någon som provat sätta skidor och skacklar på
> en vagn av den här typen för att dra bakom
> turskidorna?

Japp, funkar utmärkt! En dubbelvagn glider utanför spåret, men om du ska åka ospårat blir det lite tyngre. Fördel att hålla sig vän med andra skidåkare som uppskattar att spåren inte är sönderkörda av en pulka. Även skaklar och hjul efter skridskor funkar utmärkt, och friktionsfritt. Mötte en fransman på skidtur i Sarek som hade hela sin packning i en dubbel-Cougar, han såg glad ut också!

svpe

Aktiv medlem
Mitt tips: Har ni tänkt använda Charioten för löpning köp en Cougar annars en Corsair XL.
Har själv en Corsair XL som används dagligen. Den har bättre innerutrymmen, större packutrymme och parkeringsbroms. Men försöker man springa med vagnen så sparkar man fötterna i den.

Största fördelen med Chariots vagnar jämfört med kopiorna är fjädringen. Bättre komfort och mindre vältrisk.

MLarsson

Ny medlem
Nu är inte jag en Chariot ägare, men min vilja var att bli det. Anledningen till att det inte blev så, var för att vagnarna är för breda för att gå in i våran lgh. Till sist hitta jag en vagn från Trollkärran som var tillräckligt smal (75cm).
Så här i efterhand så ångrar jag inte att det vart en lågbudjetvagn.
Skall man springa eller åka skidor med vagnen, så skall man väl även kika på Nordic cab och Burley (om jag inte minns fel).
Trollkärran räcker med gott betyg till, om man skall ha den som vardags-barnvagn och till cykling.

Lajf

Medlem
Tack för era svar!
Jag gjorde misstaget att köpa första bästa vagn jag kom över, vilket blev en 1000 kronors no-name vagn i en större sportaffär. Min 3 åring sitter helt ok men min 9 månaders flicka sitter jätte dåligt i den och det finns inga tillbehör att köpa till för att förbättra hennes sittställning. Vi använder vagnen jättemycket men komforten för den minsta gör att vi drar oss för att fara på längre utflykter. Därför tänker jag inte snåla den här gången så det får bli en Chariot :)
Jag tycker dock det är konstigt att Corsaire är billigare än Cougar 2. Det enda som verkar fattas är "click n store" funktionen i corsaire, men jag antar att cykelarmen får plats i bagageutrymmet, eller?

per.e

Medlem
Hej,

Nu har vi kört en hel höst och vinter med vår Croozer Kid 2. Till och från dagis (3x2km) med två barn (5 och 4 år) i, inte varje dag men nästan. Vi har alltid med det lilla hjulet så att det går att ta den på spårvagnen vid behov. Funkar hur bra som helst!
Fjädring? Mina barn har inte klagat trots att det skumpar en hel del -- dom brukar snarare skratta mer ju mer det skumpar. Vår 5-åring börjar bli för lång för att få plats även i denna stora kärra. Om det inte var så långt och trafikerat skulle hon få cykla.
Vi har haft lite problem med att nylonbussningen till fästet på cykeln trillar ur när man kopplar loss kärran. Vi tappade bort en och mailade till Croozer för att få tag på en ny. Vi fick svar från Chariot(!) och en ny bussning i ett kuvert på posten. Bra service!
En sak som är helt värdelös med vår kärra men som är lika värdelös på en Chariot -- Bältena! Dom är superkrångliga att knäppa och näst intill omöjliga att justera. Dom borde titta på hur det är löst i bilbarnstolar. Ett centralt knäppe och en rem att spänna med.
Armen får plats i lastutrymmet utan problem. Där får man även plats med en nästan full IKEA-kasse med ytterkläder och en datorväska. Ska barnen ha med sig en ryggsäck också så får dom ha den i knät...
Jag skulle inte tycka att det var värt några extra pengar alls att ha en annan vagn. Jag har i och för sig inga planer på skidor, skridskor eller löpning med vagnen.
Lycka till med vagnval!

Per

Octagon

Aktiv medlem
erik h skrev:
-------------------------------------------------------
> Någon som provat sätta skidor och skacklar på
> en vagn av den här typen för att dra bakom
> turskidorna?
För turskidor funkar det bra, alltså när man mer går skidor än åker. Sekejting funkar också, men klassisk åkning med diagonal-stil är inget vidare. Precis som med en turpulka alltså. En trevlig grej jämfört med vanliga barnpulkor typ fjällpulkan är att barnet sitter i en störtbur med 5-punkts bälte, om man välter pulkan/vagnen är det ingen katastrof. Jag har tom gjort några mycket beskedliga toppturer med vagnen. Man kan inte svänga eller gå på skrå, så det är lodrät uppåt och plogåkning rakt ner som gäller. Glöm inte att dra igen vagnen bara, inte kul med snösprut i Fejan.

Lajf

Medlem
Tack för intressanta inlägg om Croozer!
För mig lutar det nog åt Corsair. Jag skall troligen titta på en nästa vecka så får vi se :)

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer