Charlie Cunningham rehabiliteringsfond, donationer

Naugas

Aktiv medlem
Charlie Cunningham, en pionjär inom MTB och en topp fem av mina personliga inspirationskällor vad gäller cykelkonstruktion, har fått en svår hjärnskada efter en cykelkrasch för ett par månader sedan. Han kan tydligen inte prata eller äta själv ännu. Han och hans fru jobbar med rehabiliteringen, och det finns en insamling till stöd för dem på:

https://www.gofundme.com/w85tn3dg

Har ni någon slags relation till vad han gjort kan ni ju skänka en slant. I mina ögon har han aldrig riktigt fått det erkännande han är värd, och har haft lite otur jämfört med de mindre begåvade personer som också höll på med MTB:s i samma krets som Charlie när det begav sig, men som blev ekonomiskt oberoende på köpet, vilket Charlie definitivt inte blev.

De mest framträdande grejerna med cyklar han har utvecklat är:

Aluminiumramar, överrör med slope, samt 135 mm baknav. edit: Och så mtb-däck/mönster som faktiskt funkade.

Senast ändrad:
Nu har jag skickat in en summa. Alla som cyklar mtb borde göra detsamma.

Edit: Jag hade förmånen en gång att sätta en hundbiten Jacquie Phelan i en taxi från Hornstull hem till Markus F och hon pratade så väl om sin Charlie.

Senast ändrad:
Nja, ärligt tror jag inte han har så stor relevans för medel-mountainbajkaren i Sverige. Han tillhör ju helt klart oldtimer-gänget. Men hans idéer gjorde att mtb-cyklingen tog några snabba och stora steg framåt på åttiotalet, teknisk sett, och precis alla av dagens mtb:s bär spår av vad han utvecklade. Jag tycker själv han verkar vara så otroligt trevlig - positiv och anspråkslös, och så det här med att vara underdog, att aldrig ha fått till det riktigt trots att allt började så bra med WTB och så.

Tillbaka
Topp