Chicken race - cyklist vs. grävling

• Trådstartare Trådstartare HC
  • Start datum Start datum

HC

Medlem
När jag varit ute så har jag stött på många djur i vår natur. Vanligtvis är de med all rätt rädda för oss tvåbeningar (tvåhjulingar) och försvinner snabbt. Men idag var det dags för Chicken race!

På en enslig grusväg såg jag plötsligen 2 grävlingar som kom galopperande i rullande stil mot mig (dessutom låg de på rulle efter varandra...). I god ordning höll de precis som jag högerspår så vi var inte på kollisionskurs men grävling inger ändå en viss respekt för oss som har möt dem med bil. Sänkte farten lite. Väntade på att de skulle se mig och hoppa av in i skogen. Grävlingarna höll sitt tempo och jag fortsatte, 25 m kvar. Är de både döva och blind tänkte jag, nu var det bara 5 meter kvar. Precis när vi skulle passera varandra på 1 m avstånd viker den första grävlingen av till vänster och kör huvudet rakt in under mitt framhjul!!!! Det smäller till och jag vinglar nästan ner i diket. Lätt chockad vänder jag mig, fortfarande cyklande framåt och ser att grävlingen som låg på ruller lugnt springer vidare i sitt hjulspår. Dem som hade närkontakt med mitt hjul ser mest förbryllad ut innan han viker av in i skogen. Känns inte som jag har lust att följa efter honom och se hur det gick i mina cykelbyxer (är ryktena om deras bitinstikt sann??).
Omtumlad rullar jag vidare och konstaterar att det blev nog 1-0 till grävlingen i detta chicken race.

Kvällen läxa är att grävlingar inte viker ner sig och att man skall koppla ur lock-outen på framgaffeln när man möter.
Ännu en cykeldag....

Vadå hade du inte knäckebröd i bib-shortsen?
Har annars hört att det är vad man ska ha i byxbenen, de slutar tydligen bita när de hör krasandet.

Har hört att grävlingar är rätt hårda att köra på. Hade en kompis som körde på en, kompisen sa att det var som att krocka med en betongsugga. Så din grävling blev nog inte skadad av att du satte två Racing Ralph bakom öronen på honom. Kanske mest bara tyckte det var skönt med lite nackmassage så där på kvällskvisten.

Senast redigerad av en moderator:
Inget man skjuter med hagel.. Tuffa rackare. Hjälpte oss bli av med en drös pinkpellar ur uthuset. Stora hankatter och stickiga igelkottar, lika goda att äta tydligen.
Kör man på dem, kan det bli tal om ny framvagnsinställning.

Nästa gång får du filma!

Satan vad mäktigt. Bör vara ett djur med onaturligt hög densitet. Betongsugga var ordet.
Är man släkt med Järven har man rätt att vara stöddig.

Brakastruten skrev:
-------------------------------------------------------
> Inget man skjuter med hagel.. Tuffa rackare.
> Hjälpte oss bli av med en drös pinkpellar ur
> uthuset. Stora hankatter och stickiga igelkottar,
> lika goda att äta tydligen.
> Kör man på dem, kan det bli tal om ny
> framvagnsinställning.
>
> Nästa gång får du filma!

Planterade ni grävlingar i uthuset för att äta upp katter? oO

Hahaha minst sagt roligt, inget illa ment mot grävling dig eller naturen men det låter fan som en rövarhistoria, haha asg vill se mera sånt här haha.

nenja: Nej, men det är alltid ett tips! Var spännande att möta grävlingarna i höstmörkret. Vi hade sommarrummet ute i uthuset, och de kröp precis under golvet. Vi upptäckte dem först p.g.a. ett gånghål i potatislandet. Trillade ner i det när vi skulle puta om potatisarna.

Då var det ingen som trodde oss. "Grävlingen går inte så långt norrut". Vi bodde då sex mil norr om Umeå. På hösten kom snabba vittnesmål om små grävlingar... Vi tog honan i fälla. Argsint liten sak!

Råkade också ut för en grävling en gång när jag cyklade. Hade jobbat natt och cyklade hem genom en skogsdunge. Plötsligt hör jag hur det brakar till och jag ser något röra sig hastigt i ögonvrån. Jag hoppade till skitskraj, tänkte först det var en katt eller något men insåg att det var något mycket större. Den hade väl någon stig som den sprang på som gick nästan parallellt med cykelvägen. Den kom närmare och närmare och jag förstod att det var en grävling. Tänkte den skulle bli rädd och vika av men den bara fortsatt att springa. Jag axade på så gott jag kunde i mitt sömndruckna skräcktillstånd. Han kom närmare och närmare, trodde han skulle skulle hinna ifatt mig men han kutade förbi precis bakom cykeln och försvann in i skogen på andra sidan cykelvägen. Fan vad skraj jag blev, var knappast beredd på det, speciellt inte när man cyklar hem sådär vid fem på morgonen. Kan säga att jag var på helspänn nästa natt när jag cyklade där...
De är rätt läskiga de där grävlingarna, som små pitbulls, de ger sig inte...som tjurarna i Pamplona (borde kanske införa något motsvarande med grävlingar istället)

Jag har fotat grävling några mil norr om Skellefteå. Det de saknar i trafikvett kompenserar de med hårdhet. Tur att det hela gick bra, iallafall.

Fick sällskap av en grävling när jag var ute och sprang en gång för et par år sedan. Jag joggade i sakta mak på en smal stig när det brakade till ute i vgetationen, bara några meter till höger. Jag nådde omedelbart maxpuls när jag såg vad det var som lufsade bredvid mig. Skulle tro att den var med en tio-femton meter innan den stannade/vek av.

Jag hade faktistk en liknande situation med en hare för någon månad sedan. Han kom springandes mot mig. Jag svängde höger detgjorde han med, då svänge jag vänster vilket han oxå gjorde..Så höll vi på i några sekunder tills den ene av oss fattade att det är smartaare om, vi svänger åt varsittt håll.

Alla överlevde.

Ville skrev:
> Så höll vi på i några sekunder tills
> den ene av oss fattade att det är smartaare om,
> vi svänger åt varsittt håll.
>

Vem var "den ene"?

evo skrev:
> Ville skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Så höll vi på i några sekunder tills
> > den ene av oss fattade att det är smartaare
> om,
> > vi svänger åt varsittt håll.
> >
>
> Vem var "den ene"?

Den smartare...alltså inte jag...;-)

jonzén skrev:
> polarn har galet mycket otur när det gäller
> grävlingar. han har bitmärken i sin giant xtc ram för att bevisa
> det.....

Han skulle kört med Cannondale kolfiber..

Ville skrev:
> evo skrev:
> -----
> > Ville skrev:
> >
>
> > -----
> > > Så höll vi på i några sekunder tills
> > > den ene av oss fattade att det är smartaare
> > om,
> > > vi svänger åt varsittt håll.
> > >
> >
> > Vem var "den ene"?
>
>
> Den smartare...alltså inte jag...;-)

Du kan omöjligt vara dummare än en hare. Dom måste väl vara Sveriges dummaste djur.

Grävlingar är skoj höll på att smälla med en på racern för några år sedan, jag hann inte göra annat än att tvärbromsa och skrika i förhoppning om att skrämma iväg den. Hade varit snyggt, utförsbacke och 35-40km/h rakt in i sidan på en grävling. Inte svårt att se vem som lidit mest där.... 23mm slick i hög hastighet hade nog känts på grävlingen men jag hade känt desto mer av att studsa på asfalten i 35knyck.....

Jag fattar inte hur grävlingar klarar av att jaga så bra. Nästan döva, nästan blinda och smidiga som bulldozers. Enda sättet att få en grävling att upptäcka en verkar vara att ta sig upp ovanför dem i vind och släppa en mök. De har tydligen utmärkt luktsinne.

Men det är klart, den hade nog inte vikt av för det. Snarare lekt med en ett tag :)

Hare korkad men Ren är nog mest korkad av alla. Gjorde lumpen i Kiruna för många år sen. Vi kommer åkande på en mörk vinterväg så ser vi hur det blänker till vid sidan av vägen, vi får stopp på bilen, då springer en av renarna in bilen och bryter fram "benenet" morakniv blev slutet för den. riktigt korkat djur.

De hade ett rekord i hur många renar någon kört ihjäl i en smäll, då var det 30+ i alla fall, typ 37 om jag minns rätt. Raggare med fet jänkebil som kör in i renhjord på vägen, i runt 200 km/h.

Anders H skrev:
> Ville skrev:
>
> > Den smartare...alltså inte jag...;-)
>
> Du kan omöjligt vara dummare än en hare. Dom
> måste väl vara Sveriges dummaste djur.

Du har inte träffat ville va?

Där hade du ett utmärkt tillfälle att träna upp dina hoppskills. ;)

cerberos skrev:
> Grävlingar är skoj höll på att smälla med en
> på racern för några år sedan, jag hann inte
> göra annat än att tvärbromsa och skrika i
> förhoppning om att skrämma iväg den. Hade varit
> snyggt, utförsbacke och 35-40km/h rakt in i sidan
> på en grävling. Inte svårt att se vem som lidit
> mest där.... 23mm slick i hög hastighet hade nog
> känts på grävlingen men jag hade känt desto
> mer av att studsa på asfalten i 35knyck.....

GöranH skrev:
> Vadå hade du inte knäckebröd i bib-shortsen?
> Har annars hört att det är vad man ska ha i
> byxbenen, de slutar tydligen bita när de hör
> krasandet.

Nja, det där är mest gammal myt. Närmare sanningen blir det om man säger att de slutar bita när de inte längre känner sig hotade.
Det är klart, om det första de får tag i är ett ensamt finger så kan det nog gå illa, men annars biter de som vilken mindre tamhund som helst. Hugg och släpp och hugg igen tills hotet upphör.

Jo men jag hann helt enkelt inte tänka tanken grävlingen var dock snabb på att flytta sig.... :)

SpanCox skrev:
> Där hade du ett utmärkt tillfälle att träna
> upp dina hoppskills. ;)
>
> cerberos skrev:
> bla bla

GöranH skrev:
> Vadå hade du inte knäckebröd i bib-shortsen?
> Har annars hört att det är vad man ska ha i
> byxbenen, de slutar tydligen bita när de hör
> krasandet.

När jag var liten fick jag lär mig att man skulle ha snus med sig ut i skogen. Om man blir attackerad av en björn så skulle man hälla snuset i ögonen på den. Då skulle den bli rädd och spring därifrån. Tveksam till om det har avsedd effekt.

Ville skrev:
> Jag hade faktistk en liknande situation med en hare för någon månad sedan.

Fick du också bitmärken i ramen?

MontyPythonKillerRabbit1.jpg

JLarsson skrev:
> Anders H skrev:
> -----
> > Ville skrev:
> >
>
> >
> > > Den smartare...alltså inte jag...;-)
> >
> > Du kan omöjligt vara dummare än en hare. Dom
> > måste väl vara Sveriges dummaste djur.
>
> Du har inte träffat ville va?

+1...=D

Tillbaka
Topp