”Chipping” i Hellas?

Tomasi

Ny medlem
”Chipping” i Hellas?
Jag har haft Hellas som hemmabana de senaste 6 åren och märkt nu på sistone att Corona o Roswell förändrats. Stenar och träd tas bort och hinder läggs upp för att kapa svårigheter i orginalvägen. Är detta vanligt och är det ok? Det påminner lite om chipping-debatten inom klättringen som blossat upp då och då.

Kneecap

Aktiv medlem
”Chipping” i Hellas?
Jag har haft Hellas som hemmabana de senaste 6 åren och märkt nu på sistone att Corona o Roswell förändrats. Stenar och träd tas bort och hinder läggs upp för att kapa svårigheter i orginalvägen. Är detta vanligt och är det ok? Det påminner lite om chipping-debatten inom klättringen som blossat upp då och då.
Tjena!

Jag är på samma sida som inom klättring. Det är inte OK!

Berk

Aktiv medlem
”Chipping” i Hellas?
Kör dom mindstens en gång i månaden och har inte medvetet märkt något. Men steniga delen i mitten av Corona har blivit mycket enklare åt sistone. Trodde att min skilz hade blivit mycket bättre, men tror nu att några uppstickande sten mitt i stigen är bort.
På lördag tog min (6-åriga) son en små sten bort i branta stigningen i mitten av Area 51 för att han inte lyckades att cykla upp. Sade till honom att lägga tillbaka den och inte röra en enda sten på stigerna.

hm

Aktiv medlem
”Chipping” i Hellas?
Är ju lite både och . Stigarna förändras med tiden ändå pga av slitage, nedfallna träd , jorden försvinner mellan stenarna mm.. om det tex ramlar ner ett träd som är svårt att cykla över och några efter tag lägger ut lite fler stockar så det går att rulla över , eller om stigen blir sliten och det blir ett gegghål som gör kommande brant mycket svårare , nån fyller ut gegghålet med lite sten.. både har väl hänt på just Corona och gör ju snarare att stigen blir lika "lätt" som den var för några år sen... inget jag gör men ser det mer som lote stigvård.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
”Chipping” i Hellas?
Ser inget direkt fel att någon jobbar med att få till lite bättre flyt på cykelstigarna, som att såga bort vindfällen, bygga upp lite stenramper så det går att ta sig upp på hyllor, fylla i blöthålor mm. Att plocka bort sten gör ju att stigarna eroderar ner snabbare så det är nog mer tveksamt. Tycker inte stigfix förmenar kraven på teknisk förmåga direkt.

Atlas

Aktiv medlem
”Chipping” i Hellas?
Det är 29"-arnas fel. Allt har blivit lättare och farten har höjts. Alltså har acceptansen för att missa sitt Strava eller tappa kadens/puls försvunnit där det fortfarande är utmanande. Så det skall plattas till det med. Så tiderna blir bra, pulsen är "rätt" och man aldrig behöver kämpa med den så jobbiga tekniken.

I Skåne har det blivit helt hopplöst. Från att i alla fall funnits lite knix på de enstaka spåren är det nu i bästa fall ett litet "ryck och tryck" kvar av saker som gärdsgårdar och diken.

Med vänlig hälsning,
Gubbe i baggies utan pulsband eller strava.

PS Noterar även att priserna på hojarna nu är så höga att jag knappt möter någon under 40 i skogen (att som i Skåne tvingas ta bilen till skogen hjälper heller inte till). Många tävlar ju... Finns det någon klass under 40? DS

Rattnalle

Aktiv medlem
”Chipping” i Hellas?
Tävla, vad är det för dumt påfund?

Igår cyklade jag i änggården i Göteborg. Kul men det är verkligen offer för det här att det fixas på tok för mycket.

Idag i ett annat område där singletrack fortfarande är singletrack och alla stenar och rötter är kvar där de ska vara. Jösses vad mycket roligare att behöva lirka, bända, skutta och luta cykeln i jakten på flow på sjukt oflowiga ställen.

Får väl flytta från stan vad det lider om det inte blåser över som det gjort med andra sporter och många drar vidare.

Jolinwood

Medlem
”Chipping” i Hellas?
Aldrig cyklat i Hellas men över lag tror det är väldigt viktigt att det som är svårt på lättare stigar får fortsätta vara svårt. Lär man sig inte teknik steg för steg vardagligen på sina favoritstigar så lär allvarliga olyckor öka markant i framtiden med mer och mer förlåtande cyklar och stigande (höhö) hastigheter.

Kulan Fred

Ny medlem
”Chipping” i Hellas?
Det är 29"-arnas fel. Allt har blivit lättare och farten har höjts. Alltså har acceptansen för att missa sitt Strava eller tappa kadens/puls försvunnit där det fortfarande är utmanande. Så det skall plattas till det med. Så tiderna blir bra, pulsen är "rätt" och man aldrig behöver kämpa med den så jobbiga tekniken.

I Skåne har det blivit helt hopplöst. Från att i alla fall funnits lite knix på de enstaka spåren är det nu i bästa fall ett litet "ryck och tryck" kvar av saker som gärdsgårdar och diken.

Med vänlig hälsning,

PS Noterar även att priserna på hojarna nu är så höga att jag knappt möter någon under 40 i skogen (att som i Skåne tvingas ta bilen till skogen hjälper heller inte till). Många tävlar ju... Finns det någon klass under 40? DS
Ja jädrarns alltså!

Makten

Aktiv medlem
”Chipping” i Hellas?
Nyfallna träd kan du ju rimligen inte räkna som ingående i "originalvägen". Det är ju nästan bara såna som folk tar bort, vad jag kan se. Eller har du nåt specifikt exempel på nåt annat?

Själv är jag inte religiös, så för min del spelar det ingen roll om nån petat på stigen eller inte, så länge den är rolig att cykla på. Och det brukar de vara.

Kneecap

Aktiv medlem
”Chipping” i Hellas?
Jag går lite OT men jag blev nyfiken :)
Vilket menar du inte är OK, att sätta bultar eller att chippa?
Tjena!

Chippa..

Ja, jag vet att många jämställer att bulta med att chippa. Jag kan tycka att man kan vara restriktiv med att bulta men på en del väggar går det inte att ta sig upp på ett säkert sätt utan att bulta och då tycker jag det är ok. Vi har några stora svaväggar i norra Småland som till större delen inte går att klättra trad på då det finns väldigt få ställen att lägga kil på, dom är rätt välbultade och där fyller det en funktion, men där det finns möjlighet att lägga kilar så är det inte bultat. Restriktivt helt enkelt.
Men bultas vara eller icke vara är svårt att jämföra med att förändra stigar i skogen.

Rattnalle

Aktiv medlem
”Chipping” i Hellas?
Nyfallna träd kan du ju rimligen inte räkna som ingående i "originalvägen". Det är ju nästan bara såna som folk tar bort, vad jag kan se. Eller har du nåt specifikt exempel på nåt annat?

Själv är jag inte religiös, så för min del spelar det ingen roll om nån petat på stigen eller inte, så länge den är rolig att cykla på. Och det brukar de vara.
När för många petat kan stigen bli mindre rolig. Jag har flera sådana i bakhuvudet här i Göteborg. En kombination av flyttad eller till och med avhuggen sten, fällda mindre träd, avsågade grenar, någon cutline och vips så går stigen knappt att känna igen jämfört med för ett par år sedan. Mer trafik på stigarna i allmänhet gör givetvis sitt också. Summan blir iaf ofta lite slätare, lite rakare och lite bredare.

Atlas

Aktiv medlem
”Chipping” i Hellas?
Ja jädrarns alltså!
:)

Men jag är rätt så övertygad om att jag har rätt ändå. med 26" blev oxå slitage synligt med tiden. Stigarna blev bredare och lättare. Men de där större knixen var fortfarande för trixiga för att klara av med hjälp av en liten sten eller liknande. Nu är vi på samma stigar men möjligheterna att klara de svårare knixigheterna, om man bara får liiite hjälp till, för fler är större. Alltså läggs sakerna mer tillrätta.

Det handlar så klart inte bara om hjulstorlek... men det är väl den enklaste markören. Dropperposts, bra länkage, flackare vinklar etc. Allt gör sitt till. Märkligt nog borde ju resultatet vara att stigvalen blev svårare. Men så är det inte. När jag tar ut min 26a i skogen reagerar jag på hur tillrättalagt allt blivit. Och jag har inte blivit särskilt mycket bättre.

Och fler än jag måste ha reagerat på hur hetsen smugit sig in i skogen och hur medelåldern har höjts?

johan44

Aktiv medlem
”Chipping” i Hellas?
Priset för att sporten breddas när mtb-vasaåkare ska träna i skogen? (och nej, jag tycker inte att det är värt priset)

Chipping i klättring och för mtb är två olika saker tror jag, har hållit på med båda sporterna. I klättring chippar man för att man ser det som tvärt omöjligt att passera ett krux annars, i mtb för att öka flow, eller? Gillar ingetdera.

Spindelbenen

Aktiv medlem
”Chipping” i Hellas?
Medelåldern har väl höjts för att vi som hojar nu är samma som hojade där för 15 år sen. Någon hets har jag inte märkt men det beror nog mest på att de jag hojar med inte är så hetsiga av sig.
Det känns som att det är spridda skurar när det kommer till stigarna, vissa har blivit enklare på grund av hjulstorleken och kanske för att vissa bygger om för att de ska bli enklare men de stigar som inte har hojats på under typ ett år har ju näst intill växt igen.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
”Chipping” i Hellas?
Skönt att allt fortsätter vara svårt då. Med 26" och gammal XC-geo blir alla stigar ett roligt äventyr. Ibland får man gå.

ttfh

Medlem
”Chipping” i Hellas?
Vad jag kommer ihåg av mina första mtb-år gick det mycket ut på 'cykla uppför [stig X] utan att sätta i foten'. Det var vandringsstigar. Första för ändamålet byggda stigen såg jag i Frankrike 95 nån gång, den gick nerför en skidbacke och verkade helt livsfarlig då.

Stigarna hemma var väl vad man senare skulle kalla för 'orytmiska', lätta/snabba bitar avbröts av olika Crux som man knappt kom över.

Atlas

Aktiv medlem
”Chipping” i Hellas?
Skönt att allt fortsätter vara svårt då. Med 26" och gammal XC-geo blir alla stigar ett roligt äventyr. Ibland får man gå.
Som tur är kan man välja... Men den Orange Stage5 jag köpte för att bli min allt i allo är inte den roligaste på Skånes stigar. Det blev för platt... så jag rastar lite gamla hojar oxå :)

Makten

Aktiv medlem
”Chipping” i Hellas?
När för många petat kan stigen bli mindre rolig. Jag har flera sådana i bakhuvudet här i Göteborg. En kombination av flyttad eller till och med avhuggen sten, fällda mindre träd, avsågade grenar, någon cutline och vips så går stigen knappt att känna igen jämfört med för ett par år sedan. Mer trafik på stigarna i allmänhet gör givetvis sitt också. Summan blir iaf ofta lite slätare, lite rakare och lite bredare.
Nåt sånt har jag inte sett här. Eller i alla fall ytterst sällan. Det handlar i princip bara om större träd som sågas av och det är bara bra när 99% av alla cyklister inte fixar att hoppa över skiten.

Erik O

Aktiv medlem
”Chipping” i Hellas?
Nåt sånt har jag inte sett här. Eller i alla fall ytterst sällan. Det handlar i princip bara om större träd som sågas av och det är bara bra när 99% av alla cyklister inte fixar att hoppa över skiten.
Jag har heller inte upplevt att de är nåt större problem, och då har jag cyklat mkt i Göteborg och Uppsala. De flesta stigar blir ju svårare med tiden då stenar och rötter slits fram. De problem jag upplever som större är väl att en del stigar körs väldigt mycket, blir blötare och geggigare och framförallt breddas åt all håll och kanter så den trivsamma singeltrackkänslan försvinner.

roskai

Aktiv medlem
”Chipping” i Hellas?
Det är klart att det blir såhär när det är jäkligt många som använder stigarna. Jag har med en såg i väskan för att kunna ta bort träd som fallit över stigen. Tror inte att någon mår bättre av att man ska cykla runt precis allt? Bättre att flytta på sånt som gör att stigen blir bredare och bredare. Jag tycker också att det är jättetrist när det blir motorväg av rådjursstigar.

Om man kollar på hur stigarna är i tex moab. En tydligt markerad stig, så fort det blir nya linjer så bygger man bort dessa med sten och annat.

Tycker ändå att det är rimligt att lägga en sten eller två i ett surhål så det går att cykla igenom istället för runt och göra skiten större och större.

Rattnalle

Aktiv medlem
”Chipping” i Hellas?
Att bara såga fällen håller jag med om är generellt positivt. Annars breddas ju stigen åt olika håll. Ibland har det iofs lett till en ny kul dragning men oftast inte.

ejma

Aktiv medlem
”Chipping” i Hellas?
Säkert ett vanligt problem. På mina hemmastigar har konditionsklena individer avlägnat stenar, rötter och träd för att enklare komma fram. Stigar rätas ut för vissa inte kan svänga. Roliga stigar blir mellanmjölk.

”Chipping” i Hellas?
"Comfortising is also chipping" som det heter, dock finns en stor gråzon vad som ändå är acceptabelt kan jag tycka. En förändring bör förädla helheten men inte tekniskt förenkla. Generellt skall man vara mest försiktig med det det finns minst av och det är svängar generellt. Sveriges stigar är överfulla av småstök och styrjustering för det men det är generellt brist på svängar eller snarare kurvor utanför bikeparks. Var rädda om de bra naturliga linjer som finns!

SGS

Aktiv medlem
”Chipping” i Hellas?
Vad jag kommer ihåg av mina första mtb-år gick det mycket ut på 'cykla uppför [stig X] utan att sätta i foten'. Det var vandringsstigar. Första för ändamålet byggda stigen såg jag i Frankrike 95 nån gång, den gick nerför en skidbacke och verkade helt livsfarlig då.

Stigarna hemma var väl vad man senare skulle kalla för 'orytmiska', lätta/snabba bitar avbröts av olika Crux som man knappt kom över.
Här på landet är ju cyklingen fortfarande precis så. Rådjursstigar och igenväxta vandringsleder så långt ögat kan nå och stor avsaknad av "flow". Håller man sig strikt till dessa stigar blir medelhastigheten följdaktligen sällan högre än joggingfart.

Tekniskt utmanande förvisso, men en del av mig skulle gärna se att sporten exploderade än mer så att mer tillrättalagd cykling även når utanför storstadsområdena.

MtbIte

Aktiv medlem
”Chipping” i Hellas?
Det är klart att det blir såhär när det är jäkligt många som använder stigarna. Jag har med en såg i väskan för att kunna ta bort träd som fallit över stigen. Tror inte att någon mår bättre av att man ska cykla runt precis allt? Bättre att flytta på sånt som gör att stigen blir bredare och bredare. Jag tycker också att det är jättetrist när det blir motorväg av rådjursstigar.

Om man kollar på hur stigarna är i tex moab. En tydligt markerad stig, så fort det blir nya linjer så bygger man bort dessa med sten och annat.

Tycker ändå att det är rimligt att lägga en sten eller två i ett surhål så det går att cykla igenom istället för runt och göra skiten större och större.
big no-no att kapa minsta pinne utan tillåtelse. Kolla med länsstyrelsen eller kommunens parkförvaltning så fixar de saken åt dig eller ger dig tillåtelse att kapa själv (om du har tur)

Atlas

Aktiv medlem
”Chipping” i Hellas?
Såga av träd som fälls över stigen för att inte tvinga onödig breddning är ju bra.

Riktiga surhål skall väl egentligen ha en planka eller spång över sig. Alternativt hitta en bättre väg runt. De försvinner inget problem för att man lägger i en sten som folk ändå kommer va för rädda för att cykla på.

Min tanke är väl snarast att vi idag skulle behöva cykla på älg- istället för rådjurs- stig... om det nu hade funnits sådant :)

etnica

Medlem
”Chipping” i Hellas?
Jag blev ledsen när de smala trasiga spängerna byggdes om till motorvägs spänger :(
Försvann mycket utmaning där.

Men inte förvånad att det händer, folk håller ju på och bygger landningsramper nu också såg jag när jag var där förra sommaren.

roskai

Aktiv medlem
”Chipping” i Hellas?
Jag blev ledsen när de smala trasiga spängerna byggdes om till motorvägs spänger :(
Försvann mycket utmaning där.

Men inte förvånad att det händer, folk håller ju på och bygger landningsramper nu också såg jag när jag var där förra sommaren.
Håller med om att det inte behöver vara motorväg. Samtidigt har jag sjuk spångest, det optimala vore att bygga om dem till 2 plankor så som det är på många ställen, fast inte såphala och trasiga. Den där landningsrampen på gröna sk. "gröna hissen" har man ju flyttat på några gånger men det kommer tillbaka. Fattar inte syftet eftersom en i princip identisk linja finns till vänster?!

hm

Aktiv medlem
”Chipping” i Hellas?
När det är så sjukt många som cyklar och har Hellas som sitt mtb mecka kan jag ju tro att dom gillar motorvägsstigarna som finns där . Ger man sig ut i vilken annan skog som helst finns det ju nästan hur mycket orörda rådjursstigar som helst som aldrig har haft besök av nån mtb cyklist.
Men dom är väl för oirättlagda, svårcyklade och långsamma ...

Rattnalle

Aktiv medlem
”Chipping” i Hellas?
Eller så bor man nära.

Jag gör ju uppenbarligen inte det men har samma relation till änggården här hemma. Nära men lite för mycket motorvägar.

Hep

Aktiv medlem
”Chipping” i Hellas?
Intressant problem. Jag ser mina favoritstigar bli svårare för varje år. Till viss del för att jag blir äldre, men framförallt för att slitaget från fötter, motorcyklar, cyklar och hästar gör att utfyllnaden mellan rötter och stenar blir allt mindre.

Senast ändrad:

Du Rietz

Medlem
”Chipping” i Hellas?

Med vänlig hälsning,

Tids nog kommer kidsen igång och då blir det fart i sporten igen! Just nu ser jag att alla small-storlekar är slut för ett visst märke jag suktar på nytt av. Det borde båda gott för att se dem komma ut på begagnadmarknaden om ett par år. Och då finns det möjlighet för fler kids att hålla på tror jag.

Du Rietz

Medlem
”Chipping” i Hellas?
Men jag ser absolut att större hjul kan göra att folk vill hitta annorlunda vägar, kanske främst rak över hellre än runt. Man får dock tänka efter före man modifierar stigen för att kunna köra rakt över saker.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
”Chipping” i Hellas?
Är det nu jag ska erkänna att jag aldrig cyklat på en heldämpad 29:a? Har dock rullat 29-hardtail sen 2013.

Rattnalle

Aktiv medlem
”Chipping” i Hellas?
Är det nu jag ska erkänna att jag aldrig cyklat på en heldämpad 29:a? Har dock rullat 29-hardtail sen 2013.
Jag får snart min heldämpade tjugonia. När jag provcyklade en likadan var intrycket att den är en cykel som inbjuder mer till att trixa och greja än nuvarande 27a. Hjulstorlek är inte allt. Däremot köper man en fullblods-alphoj för att cykla på platten så...

jomper

Forumpappa
Forumvärd
”Chipping” i Hellas?
Det låter som när jag körde Scott Ransom med 26" hjul i Hellas, men det var nog mer än 10 år sen :-)

Berk

Aktiv medlem
”Chipping” i Hellas?
Min son har cyklat flesta stig i Hellas på 20", så det funkar också. Men det går mycket bättre med sin nuvarande 24". Han är jätteduktig på val av åkbara linjer (och välja en svårare linje när det är för lätt). Kanske måste jag byta tillbaka till 26" för att blir bättre snabbare.

zinkpasta

Aktiv medlem
”Chipping” i Hellas?
Är det verkligen så många som Stravahetsar nu för tiden - känns som att det var mer för några år sen, och att topplistorna är ganska oförändrade tycker jag.

Men satan vad stigar rakas i Änggården ja. Ugglestigen och Holken är två exempel bland många. Sen blir de ju svårare pga mer exponerade rötter när de får mer trafik, men det är en annan sak

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer