”Chipping” i Hellas?

Tomasi

Ny medlem
”Chipping” i Hellas?
Jag är Inte religiös och det är kanske inte några stora förändringar men debatten är intressant. Chipping var kanske ett starkt begrepp i rubriken och det handlar förmodligen mer om flow, men när man flyttar stora stenar och förändrar karaktären blir lite konstigt... Jag tycker naturligtvis att man ska minimera avtrycket i naturen men måste erkänna att det är svårt att inte göra något avtryck.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
”Chipping” i Hellas?
Kan konstatera att även så nya cykelstigar snabbt eroderas så sten och rötter blottas i sin nakenhet. Jag var med och letade rådjursstigar för det som senare skulle bli Area 51. Från mjuka mossbäddar till knottriga stenar i dike var steget inte långt. I så mening kan stigarna bli svårare efterhand.

hm

Aktiv medlem
”Chipping” i Hellas?
Håller med. Cutlines är djävulens påfund. Skräckexemplet är Hobo Trail i Ängb. Mer eller mindre hela utförslöpan är numera en cutline!

Inte mitt område , men är det inte bara att svänga där du brukar? Om du vill köra runt ett träd och andra vill köra på andra sidan kan väl du fortsätta köra på din sida utan att bli (avund)sjuk på dom som vill köra på andra sidan ...

Eric W

Aktiv medlem
”Chipping” i Hellas?
Inte mitt område , men är det inte bara att svänga där du brukar? Om du vill köra runt ett träd och andra vill köra på andra sidan kan väl du fortsätta köra på din sida utan att bli (avund)sjuk på dom som vill köra på andra sidan ...
Varför skulle någon bli avundsjuk på att en stig blir rakare? Ledsen bör vara det rätta uttrycket.
Inget förändrar karaktären på en stig så som när kurvor försvinner.
Och ja, dom försvinner (ialla fall i "mitt område") när mainline blir rakare.

Låt singletrack vara singletrack och respektera stigen. Bör vara lika självklart som att respektera andra användargrupper, inte lämna skräp i naturen etc etc. Extra viktigt i områden med mycket trafik av olika användargrupper, exempelvis Hellas eller Änggården. För att i slutändan bevara möjligheten att cykla fritt i skogen i dessa områden.

C-dale

Aktiv medlem
”Chipping” i Hellas?
I Lackarebäck fanns ju ett fint stenröse på stigen som går parallellt med gruset upp till masterna. Det fick vara ifred några år men sedan har det "förbättrats" till en nästan slät stig. Och fortsättningen har naturligtvis rättas ut o s v.

zinkpasta

Aktiv medlem
”Chipping” i Hellas?
Två exempel från dagens tur i Änggården då. Finns betydligt "värre", bl.a. längs Hobo som Eric är inne på, men där cyklades det inte idag.

Holken - typisk strava-idot-linje: Det här med att svänga tar alldeles för lång tid.
1585165476518.png

Ugglestigen - också stravafierad. Ursprungslinjen betydligt knixigare med skrårötter och ett träd man kunde köra in i och knäcka revben (inte jag dock). Men iaf..
1585165628168.png

n3wton

Aktiv medlem
”Chipping” i Hellas?
Jag cyklar i Göteborg och där är det en fin gräns mellan att många cyklar och därmed gör terrängen cyklingsbar och att det går att cykla två personer bredvid varandra.

I området jag spenderade mina första år som mtb-cyklist i var det väldigt lite cykeltrafik och mest hästar plus en och annan vandrare. Det blev ganska mycket promenerande, men främst gick det många bakväxlar pga nedfallna smågrenar som inte "sopades bort" genom att många cyklade där och därmed så att säga "nuddade hela stigen" med däck istället för som vandrare eller ryttare som bara träffar stigen sporadiskt här och var med sina steg.

I Delsjön däremot är stignätet mycket mer tillgängligt och uppkört, på gott och på ont. Utan trafik blir det svårcyklat, men med för mycket trafik blir det fult och framförallt förändras naturen ganska mycket. Att vi som cyklister gör några bestående skador är dock tveksamt, och om vi slutar cykla alls ett par år så kommer naturen ta tillbaks stigarna supersnabbt (med vissa eventuella undantag).

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer