Jag cyklar i Göteborg och där är det en fin gräns mellan att många cyklar och därmed gör terrängen cyklingsbar och att det går att cykla två personer bredvid varandra.
I området jag spenderade mina första år som mtb-cyklist i var det väldigt lite cykeltrafik och mest hästar plus en och annan vandrare. Det blev ganska mycket promenerande, men främst gick det många bakväxlar pga nedfallna smågrenar som inte "sopades bort" genom att många cyklade där och därmed så att säga "nuddade hela stigen" med däck istället för som vandrare eller ryttare som bara träffar stigen sporadiskt här och var med sina steg.
I Delsjön däremot är stignätet mycket mer tillgängligt och uppkört, på gott och på ont. Utan trafik blir det svårcyklat, men med för mycket trafik blir det fult och framförallt förändras naturen ganska mycket. Att vi som cyklister gör några bestående skador är dock tveksamt, och om vi slutar cykla alls ett par år så kommer naturen ta tillbaks stigarna supersnabbt (med vissa eventuella undantag).