City / Flatbar Geometri?

båtbensbudet

Aktiv medlem
City / Flatbar Geometri?
Jag är inte så bra på ngt som rör mtb lr flatbar cyklar överhuvudtaget men funderar lite på geometri kring en potentiell cykel i framtiden.

Vill ha en renodlad stadshoj, budhoj. Tänker mig skivbromsar med rakt styre. Vill oxå ha lite mer vikt övre bakhjulet än jag normalt har på mina racrar / crossar så att bara förlänga toppröret och köra det andra som vanligt förändrar inte så mkt (tror jag). Denna cykel ska oxå (förhoppningsvis om den blir av) kunna ta rätt mkt större däck. Tänker mig 700 x 35/37 och skärmar lr / och kanske 650B x 48. Detta kräver ju lite längre chainstays och en gaffel med plats för mer volym..

Vill kanske att denna cykel ska vara lite mer lekvänlig i geometrin än alla racers jag kör på normalt. Jag är tyvärr en cyklist som är ganska oteknisk för att inte säga väldigt oteknisk, iaf i förhållande till hur mkt jag cyklar.. Vill gärna att denna hoj ska få mig att vilja leka lite mer o svett-trampa lite mindre (inte för jag gör det så mkt längre heller haha suck .) men samtidigt funka som en kvick hoj i stan.

Normalt kör jag 58cm topprör med 73graders sadelrörs vinkel och en brant ca 74 grader styrrörsvinkel med några diffar hit lr dit såklart. Är 187cm med relativt lång överkropp o armar.

Kikar lite på 29er geo och diverse gravel och blir inte så klok. Först tänkte jag kanske att ngn typ av kompromiss vore bra som jag kunde använda både med rakt styre och bock men har nog övergett den tanken då jag är rädd den kanske inte blir bra på ngt istället o jag har ju redan några med bock iaf.

Hur långt överrör tycker ni det bör skilja mellan en sådan här hoj vs mina vanliga? Kikar jag på 29er hardtail så är ju de i min storlek L/XL ca 63 cm lr större ofta. Är det en rimlig längd för att fortf få en lekfull cykel? Antar desto mer utsträckt jag blir desto mindre lek blir känslan?

Hur mkt mer vikt behöver jag få över bakhjulet för att det ska göra en ordentlig skillnad, räcker ngn enstaka grad lr halvgrad till 72 / 72.5 för att få en hoj som blir lite mindre framtung när man sitter på ca 78cm? Kanske är detta hojen jag lär mig "stegra" på haha :)

Kikat lite på en cykel med liknande användningsområde speedvagen urban racer men den tycker jag verkar ganska liten även i den största storleken ?

59.5cm topprör 72.4 sadelrörsvinkel. 15.5cm styrrör. Eller happy gillar ju reach = 401 stack = 596 kedjestag på 420mm detta parat med en cross gaffel om 395 axle to crown.

Vet att denna säljs med ganska långa styrstammar iofs från 12 - 14cm ca.

Hur hade ni resonerat kring lång kort styrstam på en sådan här cykel vs längd på toptube?

Tacksam för input då jag känner mig lite villrådig .)

City / Flatbar Geometri?
Senast ändrad:
City / Flatbar Geometri?
Tack, nä det går såklart. Det har jag oxå gjort förut, kört med flatbar på racer alltså. Frågeställningen var nog mer huruvida den iden blir för mkt av en kompromiss vilket jag kommit fram till att det blir (för min egen del iaf).

Minns att jag hade en orbea hmm aqua? som jag satte rakt styre på. Den var en 56a och väldigt liten för mig med rakt styre var den nog tokliten men det funkar ju det med. Men var nog mkt för att jag inte visste bättre då och var ung o start :)

Senast ändrad:
City / Flatbar Geometri?
Miss Lycka 2.0 sa:
Jag kör med rakt styre på en racer. Dock har jag inte kortare styrstam. Jag hade däremot reglage för rakt styre. Det fungerar utmärkt.

Nä man borde väl snarare ha längre styrstam om man går från bockstyre till rakt styre om ngt får att få en del av den förlorade reachen tillbaka?

Kort styrstam var nog mer en referens till att modern mtb geo har längre topprör och kortare styrstam nuförtiden.

Senast ändrad:
City / Flatbar Geometri?
båtbensbudet sa:
Miss Lycka 2.0 sa:
Jag kör med rakt styre på en racer. Dock har jag inte kortare styrstam. Jag hade däremot reglage för rakt styre. Det fungerar utmärkt.

Nä man borde väl snarare ha längre styrstam om man går från bockstyre till rakt styre om ngt får att få en del av den förlorade reachen tillbaka?

Kort styrstam var nog mer en referens till att modern mtb geo har längre topprör och kortare styrstam nuförtiden.

Inte säkert. Mycket bredare styre också!

City / Flatbar Geometri?
Jag cyklar på en Pompino avsedd för bock med rakt 72cm styre och jag tror det är en 90 mm stam. Tycker det funkar kanon, men geometri när man cyklar asfalt känns rätt marginellt så länge man sitter hyffsat på cykeln. Man har så klart möjligheten att bygga bort tåöverapp genom att ha länger överrör och kortare stam, men jag gillar kort hjulbas och linder inte av tåöverlappet. Har svårt att tänka mig att geometrin på den typen av cykel skulle göra så stor skillnad. Vill man hoppa trappor och liknande gäller det att ha en ram och hjul som håller för det.

City / Flatbar Geometri?
Nä det känns inte riktigt lika kinkigt på en sådan cykel jag håller med men om man ändå beställer en custom i titan så vill man ju få det hyffsat bra :)

Tror jag kommer gå ngnstans mittemellan reachen till centrum bockstyre / styrstam och hoodsen på mina racrar. Det borde bli en hyffsat bra kompromiss i längd tycker jag. Då landar jag ngnstans på 62cm i jämförelse med 58 på lvghojarna (cirka).
Eller så tar jag en cm kortare topprör (61cm ish) och flyttar bak sadeln en cm oxå för att få lite mindre vikt över framhjulet. Ca 72.5 grader istället för de vanliga 73 gradiga sadelrören. Sen ska man väl ha ngn cm mer i stack oxå antar jag, det känns iaf rimligt.

Hmm svårt att gissa sig till vad man vill ha men det är iaf hyffsat kvalificerade gissningar -ish.

Tillbaka
Topp