Cityhybrid vs Racerhybrid?

Slowjamz

Medlem
Hej! Helt grön här och har för första gången bestämt mig att lägga en slant på en något vassar än
någon XXL/Biltema-cykel. Cykeln ska främst användas för att pendla till jobbet, men vill
även kunna cykla lite längre sträckor utan problem, samt kanske träna. Bor i centrala Göteborg så det är gott om backar.
Jag vill vara relativt snabb och smidig men vill inte offra för mycket då jag igen vill vara bekväm.
Vågar jag ta steget till racerhybrid istället för cityhybrid?
Budget: ca 10.000

Jag är väldigt mycket för komfort, gillar att sitta bekvämt. Har testat en full racercykel men med
bockstyret och hur man lutar framåt sig kände jag att det inte alls var min grej.

Jag fick upp mina ögon för Crescent Atto, testade den och gillade den.
Samtidigt läser jag i vissa trådar här på sidan att den har kassa specs.
https://www.crescent.se/cyklar/hybrid/atto-8-vxl-2621.html

När jag besökt cykelbutiker har flera försökt sälja mig Nishikis Comp Nine.
https://nishiki.se/hybrid/herr/comp-nine-pg-1323
Här på sidan ser jag en del som dissar Comp Nine och istället rekommenderar PRO SLD
https://nishiki.se/hybrid/herr/pro-sld-pg-1829

Idag har jag också suttit och kollat en del på Specialized hybrider som också verkar bra.

Ursäkta min velighet men detta är en total djungel för mig så kom gärna med tips
eller övertyga mig. Vill bara hitta en schysst cykel som jag blir kär i och inte stör mig på i längden. ?

Senast ändrad:
Köp inte en cityhybrid. Dem är tunga och jäkligt slöa om man jämför med en racerhybrid. Jag själv pendlar på en Specialized Sirrus som har fungerat väldigt bra för mig. Jag hade tittat på något liknande eller på en grus cykel men då det finns inte så mycket i din budget.

Det gäller att du räknar in kostnaden på bra lås också om du vill cykla på finare nyare cyklar. Det blir bara det 1000-2000kr om man vill ha något som faktisk skyddar.

Gå till dem lokala butikerna och titta och känn på cyklarna. Personalen hjälper dig nog gärna också. Specialized Concept Store butiken har säkert någon ny Sirrus som du kan testa.

Köp inte en cityhybrid. Dem är tunga och jäkligt slöa om man jämför med en racerhybrid. Jag själv pendlar på en Specialized Sirrus som har fungerat väldigt bra för mig. Jag hade tittat på något liknande eller på en grus cykel men då det finns inte så mycket i din budget.

Det gäller att du räknar in kostnaden på bra lås också om du vill cykla på finare nyare cyklar. Det blir bara det 1000-2000kr om man vill ha något som faktisk skyddar.

Gå till dem lokala butikerna och titta och känn på cyklarna. Personalen hjälper dig nog gärna också. Specialized Concept Store butiken har säkert någon ny Sirrus som du kan testa.
Tack för snabbt svar. Vad var det som gjorde att du valde Specialized för typ Nishiki?
Tycker du den är bekväm?

Köp en gravelbike med plats för breda däck (47 mm), sätt på skärmar och pakethållare och du har en bra, rolig och snabb cykel för både pendling och träning :)
När jag googlar kommer främst cyklar med bockstyre upp vilket jag inte är ett fan av.
Varför rekommenderar du gravelbike före racerhybrid i mitt fall?

När jag googlar kommer främst cyklar med bockstyre upp vilket jag inte är ett fan av.
Varför rekommenderar du gravelbike före racerhybrid i mitt fall?
Namnen så inte så mycket om vad det är för cykel egentligen, racehybrid vad är det liksom? Det viktigaste är ramens geometri och storlek, att de väljs så att de passar dig samt att cykeln klarar bredare däck.

Jag har haft en Atto men med 24 växlar.
Inget fel på cykeln men Crescent lever på något rykte från 70-talet att vara något speciellt.
Frågar du mig får du en bättre cykel till lägre eller samma pris om du tittar på andra fabrikat.
Canyon brukar tex vara prisvärda.
Specialized är fina men ganska dyra.
Nu vet jag inte vart du bor men bor du i södra Stockholm kan jag rekommendera ett besök på TCM Cykel.

Jag ser så jäkla många cyklister på hybrider som inte håller i styret eller bara knappt håller i styret med ena handen. Har aldrig testat en hybrid men den här observationen har gjort mig övertygad om att en gravel/cyclocross (båda med bockstyre) är bättre och bekvämare i långa loppet.

Några alternativ i samma prisklass men med bättre komponenter och med kolfibergaffel.
Gaffeln vill man ha för att minska vibrationerna .

Tack för snabbt svar. Vad var det som gjorde att du valde Specialized för typ Nishiki?
Tycker du den är bekväm?
Jag köpte min begagnat, den var nästan oanvänd och halva nypriset. Därför köpte jag den. Spelar ingen roll vilket märke igentligen men jag hade gått för något i den stilen. Det var det jag menade

Edit: glömde svara på frågan. Jag tycker den är bekväm men den är lite för stor för mig så jag kan egentligen inte riktigt svara på den frågan då jag skulle ha en M istället för L men jag hade inget val. Sittställningen för mig är ganska framåtlutad om man jämför med en ¨dam¨-cykel men den är inte obekväm.

Jag pendlar också på en hybrid liknande de Nishiki eller Specialized några referar till. Plats för lite bredare däck är bra vid pendling i stan (många dåliga cykelbanor) men även för utflykter utanför stan. Viktigt också att det går att montera skärmar och finns plats för dubbdäck om man vill cykla året om.

En racehybrid köper man istället för en racer om man av någon anledning inte vill ha bockstyre när man träningscyklar. Går så klart att pendla på denna också men kan inte motivera varför man ska välja en sådan om det inte är primärt träning på asfalt man ska göra.

En gravel som många pratar om är ju perfekt för pendling men under 10km fungerar det bra utan bockstyre. Och vill du inte ha bockstyre tycker inte jag vi ska tvinga på dig det. Beror också på vad längre sträckor är, för vissa är 10km långt, för andra börjar det bli långt efter 10 mil.

Och som redan påpekats är stöldrisken en faktor att ta hänsyn till, hur ska cykeln parkeras, hemma och på jobbet? Jag känner mig inte bekväm med att ställa en cykel för 10k på gatan.

Jag pendlar också på en hybrid liknande de Nishiki eller Specialized några referar till. Plats för lite bredare däck är bra vid pendling i stan (många dåliga cykelbanor) men även för utflykter utanför stan. Viktigt också att det går att montera skärmar och finns plats för dubbdäck om man vill cykla året om.

En racehybrid köper man istället för en racer om man av någon anledning inte vill ha bockstyre när man träningscyklar. Går så klart att pendla på denna också men kan inte motivera varför man ska välja en sådan om det inte är primärt träning på asfalt man ska göra.

En gravel som många pratar om är ju perfekt för pendling men under 10km fungerar det bra utan bockstyre. Och vill du inte ha bockstyre tycker inte jag vi ska tvinga på dig det. Beror också på vad längre sträckor är, för vissa är 10km långt, för andra börjar det bli långt efter 10 mil.

Och som redan påpekats är stöldrisken en faktor att ta hänsyn till, hur ska cykeln parkeras, hemma och på jobbet? Jag känner mig inte bekväm med att ställa en cykel för 10k på gatan.
För mig ser en racehybrid(eller fitness, kanske inte är samma sak för dig) ut som perfekta cykeln för pendling. Ofta liknande geometri som en gravelbike samt plats för bredare däck, men med rakt styre.

För mig ser en racehybrid(eller fitness, kanske inte är samma sak för dig) ut som perfekta cykeln för pendling. Ofta liknande geometri som en gravelbike samt plats för bredare däck, men med rakt styre.
Gränsen är ju lite flytande, de cyklar jag sett som marknadsförs som race-hybrider eller fitness-cyklar brukar ha plats för max ca 32 mm breda däck och lvg-komponenter. 32mm är lite för smalt för mig på den här typen av cykel.

Gränsen är ju lite flytande, de cyklar jag sett som marknadsförs som race-hybrider eller fitness-cyklar brukar ha plats för max ca 32 mm breda däck och lvg-komponenter. 32mm är lite för smalt för mig på den här typen av cykel.
Min Sirrus Elite alu-ram har säkert plats för 45mm däck. Jag kör nu med schwalbe dubbdäck med en brädd på 35mm och det är inte speciellt trångt.

Min Sirrus Elite alu-ram har säkert plats för 45mm däck. Jag kör nu med schwalbe dubbdäck med en brädd på 35mm och det är inte speciellt trångt.
Ja då är det ju en i mitt tycke mycket lämplig cykel för pendling.

Man får helt enkelt kolla på varje enskild cykel om den uppfyller de krav man har.. går inte att bara kolla på marknadsförings-materialet. Inte heller alltid den här typen av cyklar specar maxbredd på däck.

Tack för alla tips!
Står nu mellan Nishiki PRO SLD eller någon av Specialized Sirrus.
Tyvärr är det dock extremt ont om dem då alla köpt cykel under corona.

Hittade denna dock.

Har även en vän som erbjöd mig just en PRO SLD från 2018 för ca 5.000 kr.
Dock är ramen i M och jag är 184 cm men hört att Nishikis ramar är rätt stora. Stämmer detta?
Vad säger ni?

Senast ändrad:
Jag tycker att den mest prisvärda är någon av Canyons enligt tidigare tips. Men om du inte gillar dem eller att du inte vill köpa via nätet så har ju XXL Scott Metrix på rea nu. Det kanske är ett alternativ.

Edit: Obegriplig och felaktig formulering....

Senast ändrad:
Jag har gjort mitt beslut! Det blev en Specialized Sirrus 3.0 EQ.
Ja det blev lite dyrare men den kommer fullt kittad med skärmar, pakethållare, stöd och lampa.
Jag testade flera olika cyklar bl.a Nishiki Pro Sld, Nishiki Comp Nine, Crescent Atto, Specialized 2.0 och 3.0.
Den och många andra cyklar var svåra att hitta i rätt ramstorlek (L) då alla blev köpta förra året under corona.
Av ren slump hitta jag ett skyltexemplar som jag kunde köpa i en butik utanför stan. Cyklade hem den från butiken (10km) och allt kändes väldigt smooth men samtidigt stabilt trots regn och storm haha. Tack så hemskt mycket för alla tips och svar på frågor. Schysst community ni har här! :)

Tillbaka
Topp