Claris till tiagra?

Luca5

Medlem
Claris till tiagra?
Tjena,

Har precis köpt min första mer ordentliga cykel, var mest ramen jag var ute efter och inte komponenterna direkt. Nu sitter det shimano claris på cykeln men tycker reglaget är lite trögt och trött, vet att claris är lägst ner på listan och är sugen på att sätta dit minst tiagra växelreglage, är det möjligt eller måste man byta mer komponenter för att det ska fungera?

Tacksam för svar, tips, råd och allt där mellan :)

Claris till tiagra?
Tjena,

Har precis köpt min första mer ordentliga cykel, var mest ramen jag var ute efter och inte komponenterna direkt. Nu sitter det shimano claris på cykeln men tycker reglaget är lite trögt och trött, vet att claris är lägst ner på listan och är sugen på att sätta dit minst tiagra växelreglage, är det möjligt eller måste man byta mer komponenter för att det ska fungera?

Antagligen får du byta rubbet, växel, kassett och växelreglage om du tänker 4700 som lirar med 11 vx.
Jag kan mycket väl ha fel där men det korrigeras isf alldeles strax.

Claris till tiagra?
Är det en NY cykel, så gå tillbaka till butiken och be dem åtgärda.
Är det en gammal cykel som är ny för dig, så börja med att byta vajrar och höljen.

Claris till tiagra?
Är du säker på att trögheten sitter i reglaget? Mina Claris-reglage är inte tröga. Är cykeln ny? Annars kanske den skulle må bra av nya vajrar och eventuellt höljen.

Claris till tiagra?
Tjena,

Du får byta reglage och växelförare och då även kassett och kedja om det ska gå. Möjligen att främre växelförare går att behålla men det är den billigaste saken i hela paketet.

Jag har svårt att tro att det är reglaget som är kärvt och ger tråkig upplevelse. Kolla vajrar och höljen först!

Tillbaka
Topp