Classes Fotpump?

Classes Fotpump?
ser ut som den jag har (också köpt på CO). Den funkar bra för mig, men jag har ingen racer så jag har inte testat höga tryck med den. Trycksskalan verkar inte riktigt rätt , jag tror den visar för lågt tryck på mitt ex. Men jag bryr mig inte om det, jag känner alltid på däcket ändå.

Senast redigerad av en moderator:
Classes Fotpump?
thompa skrev:
-------------------------------------------------------
> ser ut som den jag har (också köpt på CO). Den
> funkar bra för mig, men jag har ingen racer så
> jag har inte testat höga tryck med den.
> Trycksskalan verkar inte riktigt rätt , jag tror
> den visar för lågt tryck på mitt ex. Men jag
> bryr mig inte om det, jag känner alltid på
> däcket ändå.

Aha... jag tänkte pumpa min pendlarracer med den... kanske blir en tur till Classe efter jobbet idag för att spana in den lite :)

Classes Fotpump?
Kan bara instämma med föregående talare. Har esjälv en sån och den fungerar utmärkt. Enkel, snabb och tillförlitlig.

Classes Fotpump?
Jag har också en. Min visar på tok för lågt tryck (1,8 bar på min motsvarar ca 3 bar på andra pumpar). Det är också svårt att pumpa upp högre tryck än 5,5 bar enligt mätaren (det räcker dock bra med tanke på felvisningen).
Den funkar dock helt ok.

Classes Fotpump?
Kan inte uttala mig om den, men den bästa pump jag använt kommer från Biltema (art.nr. 27-503, http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=786&iItemId=75966)

Stadig, lång slang, lätt att få högt tryck. Kan dock inte uttala mig om hur bra manometern stämmer.

Kostar en krona mer än Classes pump, och drygt hälften av vad min (betydligt sämre) SKS-pump kostade...

Pumpen du länkade till ser också gedigen ut. Kan vara slugt att kolla hur högt tryck den förväntas klara.

Classes Fotpump?
Jag har både CO-pumpen och BILTEMA-pumpen (don't ask). Biltemapumpen är överlägset bäst men CO-pumpen funkar.
Co-pumpen är dock mycket vekare och rangligare och det är mkt svårare att pumpa höga tryck (över sex-sju bar är trögt och vid åtta-nio tar det stopp. Jag har dock inte kalibrerat den mot andra pumpar, så det kanske är så enkelt att den är felkalibrerad och jag åkt runt med 11-12 bar i räserdäcken!). En annan stor fördel med biltema-pumpen är att skalan sitter så att den är lätt att läsa även när man pumpar.

Classes Fotpump?
Som sagt, den visar helt fel tryck.
Och på sistone har min börjat skicka luft genom bilventilen, alldeles oavsett att jag kör med racerventil. Jag köpte den i våras, men har naturligtvis inte kvar kvittot, annars hade jag nog reklamerat den.

Classes Fotpump?
Jag köpte vad som förefaller vara en identisk samma pump igår (fast det satt andra klibbor på) för 249 kr på Sportson, på den står det BBB istället.

Manometern verkar funka ok. Dock mer trög att pumpa med jmf med min gamla Ica-Maxi pump i plast (fast utan manometer).

Classes Fotpump?
Classes funkar utmärkt att pumpa med. Ventilen sitter bra med både presta och schrader. (två olika hål). Manometern är dock svårläst vid låga tryck och tillförlitligheten känns tveksam.

Dunlop/woods ej testat.

Biltema 27-503 fungerar perfekt till bilventil och går bra med dunlop även om det tar tid för dunlop kräver (medföljande) adapter. Har aldrig fått den att funka till presta men så här i efterhand tror jag att jag kan ha gjort fel så att den gått sönder. Hur använder man den till presta? Ska man skruva bort locket och vända på det lösa stycket innanför?

Pumpkänslan är mycket bra och tydlig manometer. Väldigt stadig. Rekommenderas om man inte ska pumpa dunlop ofta.

Tillbaka
Topp