Cloud nine, vägen till cloud nine?

iMats

Aktiv medlem
Har funderingar på lätta hojen på några hekto och hade nästan bestämt mig för att byta bakdämpare till en Rock Shox Pearl (från en Romic). Råkade hitta Cane Creeks Cloud nine på nätet och den har ju fått grymt bra recensioner på mtbr.com.

Är det möjligtvis någon här som råkar ha erfarenhet av den? Är den mer XC än AM kanske? Eller är det kanske en Pearl jag ska ha i alla fall?

Visst är det jobbigt, det var därför jag tog upp det här så ni får bestämma åt mig. :-)
Jag kan slänga in ett par dämpare till; RP23 (bra men ev. problem med stuck-down) och Roco air (billig men bra?).
En CCDB skulle säkert vara jättetrevlig, jag kan ju köpa en sån också. Pengar har jag jättegott om (NOT).

Fast den säljer dom väljer inte till utriket? Har för mig att jag läste det nyligen men nu hittar jag inte det. Det är i alla fall väldigt billigt. DHX coil passar inte på min lilla ram, möjligtvis om man skruvar bort den där ratten. Om jag minns rätt...

Mmm, det var där jag hittade den först. Skulle inte Daner börja ta hem Cane Creek? Får väl kolla med min favvo-lbs om han har några bra priser. RP23 har han i alla fall bra pris på men det är ju det där med stuck-down som inte låter så kul.

Stuck down tycks ju fixas permanent med en droppe olja eller två i luftkammaren?

Men jag håller med om att Foxs kvalitet känns lite sådär faktiskt, speciellt på luftbakdämparna.

iMats skrev:
-------------------------------------------------------
> Fast den säljer dom väljer inte till utriket?

DHX Air har följande text i Turners webshop: "This shock will not be shipped internationally."

Står dock inget under DHX Coil.

Om du vill ha ännu fler saker att välja mellan kan du kika på en Manitou Swinger Air också. Jag har inte bestämt mig än om jag ska köpa en sån eller lägga pengarna på att serva min slitna coil-dämpare.

Phil har just gjort veritabla underverk med en gammal 5th element som jag har köpt. I sommar ska det huckas loss rejält på pansagåsen =D

DTSSDCarbon.jpg ht=275

Om du nu ska vara weight weenie, 159 gram. :D

Turner kanske kan skicka en dämpare till Push? Och sen skickar de vidare när de filat klart...
Inte billigt, men har man tur kan det säkert bli jättebra. :)

Eller kanske serva Romicen och lätta med ti-fjäder om du trivs med den.

lånar tråden lite, vart hittar man en double barrel?!!""#¤¤/()!=!=!"??`##!!!!???!! fan, inte hittat en enda. och har letat överallt

Roger skrev:
> Turner kanske kan skicka en dämpare till Push?
> Och sen skickar de vidare när de filat klart...
> Inte billigt, men har man tur kan det säkert bli
> jättebra. :)
>
> Eller kanske serva Romicen och lätta med
> ti-fjäder om du trivs med den.

Om det skulle bli en RP23 är Push det jag har i bakhuvudet. Det blir i slutänden inte så billigt men förmodligen väldigt bra. Man behöver inte ta omvägen via Turner utan TFTuned i england fixar det.

Romicen ska behållas och servas+tunas och användas vid lämpliga tillfällen. Gillar den men den är inte speciellt lätt.

TnT> sååå weightweeni har jag inte tänkt att bli, bara lite lagom.

Svampbob> Kolla med Daner, har bestämt för mig att han har skrivit nånstans att han kan ta hem double barrel. Tänkte att han kanske även kan fixa Cloud 9 men jag har inte kollat det närmare mer än att jag mailat min favvo-lbs.

Mycket smart att behålla backupdämpare!

Har också fått intrycket att RP23 är att föredra framför DHX air. Fast nog bäst att dubbelkolla det med någon som verkligen vet villken som passar bäst till vikt/cykel/uppgraderingar osv... :)

För att kidnappa tråden lite, vart kollar man vilken fjäder man ska ha på en DHX coil när jag har fjäder X på en Romic? Hos Turnern kan man välja vilken fjäder man vill så länge man väljer 400 lbs, rätt säker att jag har 500 eller 550 på Romicen.

Det borde väl vara samma lbs på romicen som dhx.

Daner> för min del är det ok om du vill kolla upp din Cane Creek kontakt.

TnT: Ingen av dom är väl SPV så det borde vara samma. Bytter man från en med SPV får man gå upp lite i fjäderhårdhet.

DHX och Romic har vanlig hederlig shimstack med någon fancy kompression. ventil på reservoiren.
Går att justera till plattformsdämpning

SPV/CVT har Curnutts kolv som ändras med dämparens invändiga tryck. Ju mer gastryck eller ihoptryckt, ju hårdare blir kolven.

SPV=stable platform valving. Men vad står CVT för? Curnutt valving tech?!

Han som driver Push industries nu, tog väl fram Romic dämparen. Eller tunade dem iallafall.

Av någon anledning jobbar inte Push med Romic alls...

daner: jag är inte riktigt i köpartagen just nu. men kanske någon gång senare i vår eller höst. men skulle vilja veta någon typ hemsida al´a crc eller liknade som har double barrel. så man kan öhh, ja. :P

the_TnT skrev:
> För att kidnappa tråden lite, vart kollar man
> vilken fjäder man ska ha på en DHX coil när jag
> har fjäder X på en Romic? Hos Turnern kan man
> välja vilken fjäder man vill så länge man
> väljer 400 lbs, rätt säker att jag har 500
> eller 550 på Romicen.

ps.

Romicfjäder har lite större diameter än DHX, fsat kan passa i nödfall om inte trådtjockleken är för grov.

Annars kan man hitta nya fjädrar till ok pris: http://www.bike-components.de/catal...+Coil%20Metel+f%FCr+190%20200x50+mm+D%E4mpfer

Är nästan helt säker på att dom passar på DHX. Men kanske bäst att dubbelkolla. Har en sådan fjäder liggandes, kan mäta om någon har DHX-mått.

C9: MSRP $ 325
DB: MSRP $ 850 (Ti spring) & $ 650 (steel spring)

CC tar 2835:- för C9, går det matcha det?

Picture1.png ht=202

Här ser ni hur jag tar fram rekpriser. Den nya hemsidan tar hand om det i bakgrunden. Lite mer läggs till för stora saker som kostar mycket att frakta men har inte motsvarande hög pris (som med ramar med MSRP under $1000). Lite rabatt ges för saker som vanligtvis hittas för under MSRP i USA. Butikerna har alltid rätt att prissätta som de vill.

Har själv en Cloud 9 och en RP3:a som jag växlar mellan.

Cloud nine har en undebar/oslagbar kännsla men kan ibland kännas något väl mjuk.
Men samtidigt känns de bra att hela slaglängden utbyttjas och att den är utrustad med en rejäl genomslagskudde. Service är busenkelt, en sats packningar ingick när jag beställde.
Vill minnas att jag gav 250$ för den, och då beställde jag direkt från Cane Creek.

Om man ska jämnföra med Fox så tycker jag att Nian är snäppet över.
Visst är RP3an bra, men man får labba en hel del innan den jobbar som den ska. Sen att man inte kan (med enkla medel) serva den de är ett stort minus.
För att serva en Cloud nia så behövs inga verktyg, bara att skruva isär på bästa termos vis.

De enda problemet (och de är ett stort) med Cane Creek Could Nine är att justerings skruvarna och luftnippel inte sitter tillsammans, jag gråter en tår varje kväll för att min kära Nia inte vill sitta bekvämt i min Giant trance. snyft...

Aah, najs! En som faktiskt har erfarenheter, tack. Cloud nine är helt klart intressant. En "fördel" med RP3/RP23 är väl att man kan fördyra den en aning tack vare Push.

Tillbaka
Topp