CNC fräsa en ram.

Zliper

Medlem
CNC fräsa en ram.
Har en polare som är lite sugen på att fräsa en ram helt i alu, han har tillgång till fräna program och stora maskiner... ramlade över en bild på instagram på en i fräst alu. Men vad tror ni? Det skulle onekligen vara jäkligt ballt men jag har inte så stora erfarenheter av alla vinklar, mått osv.. man kanske skulle "sno" måtten från en cykel som verkar vettig och utgå från deras vinklar och geo

CNC fräsa en ram.

Bilagor

• images-11.jpeg
    images-11.jpeg
    13.8 KB · Besök: 96
CNC fräsa en ram.
Den ramen kommer ju väga typ 10kg?
Men om det kvittar så är det ju bara att knycka en schysst geometri och glädje-CAD:a för glatta livet.

CNC fräsa en ram.
Hade varit mycket coolare att 3D-printa en cykel i ett stycke.Tänk vilka häftiga features man hade kunnat göra med internt fackverk i rören för att styva upp. Kanaler för bromsslangar och växelwire printade i ett stycke. Jag tror faktist en alu-ram hade gett kolfiber en match både vad gäller vikt och styvhet. För att inte tala om en i titan. Problemet är väl att det hade tagit hundratals timmar av CAD:ande och FEM:ande för att designa ramen.

Nu fattas det bara att priset för stoooora 3D-utskrifter i metall går ned lite.

CNC fräsa en ram.
LHelge sa:
Hade varit mycket coolare att 3D-printa en cykel i ett stycke.Tänk vilka häftiga features man hade kunnat göra med internt fackverk i rören för att styva upp. Kanaler för bromsslangar och växelwire printade i ett stycke. Jag tror faktist en alu-ram hade gett kolfiber en match både vad gäller vikt och styvhet. För att inte tala om en i titan. Problemet är väl att det hade tagit hundratals timmar av CAD:ande och FEM:ande för att designa ramen.

Nu fattas det bara att priset för stoooora 3D-utskrifter i metall går ned lite.

Det har redan gjorts ett par gånger :)

CNC fräsa en ram.
Jag hade nog lagt dom bearbetnings åcad timmarna som blir på läramig svetsa alu ist?
Sen hade jag köpt rör å svetsat.

Klart coolt projekt men känns lite väl udda, borde ju vafa en anledning till att det inge finns frästa ramar.

CNC fräsa en ram.
ething sa:
Smidda rör är betydligt starkare än frästa. Kul idé men ger knappast fördelar.

Det behöver ju inte nödvändigtvis stämma. Det finns aluminiumkvaliteter för fräsning som är väldigt starka. Det är därför man bygger flygplan av fräst aluminium, man skulle t ex aldrig få för sig att bocka en plåt till ett flygplan om man har hårda hållfasthetskrav. Om man har en komplicerad geometri så är det alltid bättre ur hållfasthetssynpunkt att fräsa fram formen än formande bearbetning eller svetsning, men det kommer ju gå åt en hel del material.

Tillbaka
Topp