Coil tar i ram

Tubbe86

Aktiv medlem
Coil tar i ram
Hej!
Jag har en Lapierre spicy i kolfiber, inför säsongen monterade jag rockshox coildämpare. Nu när jag plockar isär för service så ser jag att själva fjädern har skavt i ramen. Samma cykel säljs med samma dämpare ny så tänker att det ska gå? Frågan är kan jag ha gjort något fel vid montering?

Coil tar i ram
Hej!
Jag har en Lapierre spicy i kolfiber, inför säsongen monterade jag rockshox coildämpare. Nu när jag plockar isär för service så ser jag att själva fjädern har skavt i ramen. Samma cykel säljs med samma dämpare ny så tänker att det ska gå? Frågan är kan jag ha gjort något fel vid montering?
Bild på eländet så finns det säkert nån som kan ge dig ett svar….

Coil tar i ram
Har lagt på lite epoxy nu, inte det snyggaste…
Jag har även beställt en annan typ av bussning en den från enduro bearings nertill.
Kan det vara så att den flexar? Eller är det helt enkelt för tajt? När fjädern komprimerar borde den bli bredare, eller?
Ny bearing : https://www.bike-discount.de/en/roc...69YMw1rkxB67jjO1kw79NLpJl0wVwqTxoCrb8QAvD_BwE

Cykeln är en 2021 spicy 7.9
Dämparen en rockshox super ultimate deluxe 2023 med HBO om det är till nån nytta

Bilagor

• IMG_5457.jpeg
    IMG_5457.jpeg
    971.6 KB · Besök: 157
  • IMG_5456.jpeg
    IMG_5456.jpeg
    1,008.7 KB · Besök: 150
  • IMG_5455.jpeg
    IMG_5455.jpeg
    901 KB · Besök: 157
  • IMG_5454.jpeg
    IMG_5454.jpeg
    941.1 KB · Besök: 165
Coil tar i ram
Ingen erfarenheter själva, men det förvånar mig, tyvärr, inte. En i var ungdomsgruppen kör en Spicy i kolfiber och på den tar bakdäcket i sadelröret. Cykeln är helt standard med originaldäck.

Coil tar i ram
Rockshox fjädrarna har ganska stor ytterdiameter. Kolla om inte t.ex MRP SL eller EXT fjädrarna har mindre ytterdiameter. Tror båda dom är 38mm invändigt och passar på RS dämpare. Kan säkert finnas andra märken som passar också.

Coil tar i ram
Har lagt på lite epoxy nu, inte det snyggaste…
Jag har även beställt en annan typ av bussning en den från enduro bearings nertill.
Kan det vara så att den flexar? Eller är det helt enkelt för tajt? När fjädern komprimerar borde den bli bredare, eller?
Ny bearing : https://www.bike-discount.de/en/roc...69YMw1rkxB67jjO1kw79NLpJl0wVwqTxoCrb8QAvD_BwE

Cykeln är en 2021 spicy 7.9
Dämparen en rockshox super ultimate deluxe 2023 med HBO om det är till nån nytta
Det räcker att du får lera, dy, grus osv. där emellan. Verkar dock vara onödigt tajt mellan ramen och fjädern. Som ovan sägs det kan finnas andra fjädrar med mindre dimension och sen kan du klistra på lite skyddstejp på ramen som offerlager som måste bytas/kompletteras i jämna mellanrum.

Senast ändrad:
Coil tar i ram
Fjäder böjer sig åt sidan en del, lätt upp till 4mm. Du kanske hittar ngn dämpare med en fjäder med mindre diametern men när jag tittar på bilden tror jag att tyvärr är det kört. Det borde vara minst 6-7mm fritt mellan fjäder och ramen. Unna dig en fin luft bakdämparn istället.

Coil tar i ram
Sjukt ändå. Men visst en fjäder med mindre ytterdiameter kommer ju göra mer plats men jag skulle inte känna mig trygg ändå.
Förutom att själva fjädern böjer sig, blir det lite sidoflex på länkage.

Gäller garanti på den fortfarande? Det är ju uppenbar design/tillverkningsfel.

Det vore godtyckligt från dem att åtminstone leverera en luftdämparn. Skulle dem trixa, lan man hävda att det kanske blev en strukturell skada och de borde kolla det

Coil tar i ram
Tyvärr ingen garanti då jag köpt cykeln begagnat. Har en luftdämpare, men gilllade verkligen känslan med fjäder. Trist. Tack för all input. Inser nog själv också att det är för tajt. Mailat LP serienummer och frågat om ramen kan ta min coildämpare, mest för att jag är nyfiken på deras svar…

Senast ändrad:
Coil tar i ram
Jag ser nu att det fanns två Spicy 2023 med Fox dämpare med coil och en med RS luft dämpare. Det har funnits en med Öhlins coil. Så kanske går det ok med icke-RS coil, som någon skrev tidigare.

Tillbaka
Topp