Coilgaffel för enduro - vad gäller egentligen?

Olofmtb

Medlem
Nu när internetcyklandet börjar anta orimliga proportioner behövs lite kloka happyråd inför 2021. Är lite sugen att testa en coilgaffel efter att ha monterat coil därbak på en Ripmo V2. Sjukt grepp och komfort på plus, tyngre och lite mindre poppighet som minus. Men fördelarna överväger för min del. Förutsättningarna är att jag prioriterar grepp, flyt i stök och att minska trötthet i armar och händer för att våga köra lite fortare. Kör blandad stig och park, gillar lite längre stökiga stigar utför snarare än gigantiska hopp. Kommer aldrig ställa upp i cykelvasan. Utgångspunkten är 29” och 160 slaglängd. Öhlins rfx36 m2 verkar ju ändå rätt bra, men å andra sidan är det ju sällan som en internettestare skriver någåt annat. CaneCreek Helm är ett annat alternativ. Eller är det bättre att köra ner en smashpot i befintlig F36? Eller är det helt fel att tänka coil från början och istället tänka F38 eller Zeb? Någon glad happyit som kör/kört nyare coilgaffel och kan berätta vad som gäller?

Smashpot i en 36a! Blir inte bättre än så. Har en Ripmo v1 med en EXT coil, och tycker att coil i gaffeln gav en klart större förbättring än coil bak.

Själv är jag sugen på en marz z1 coil till min enduro, har nån (förmodligen falsk) förhoppning att den ska vara lika följsam som min z1 eta från 2007.

Kör en Cane Creek Helm Coil som funkar sjukt bra. Nu har det ju kommit en MK II av den också, vet dock inte vad skillnaden är.

Kör Helm (mk1) på ena hojen, följsam och håller emot bra i stök. Tycker det är en bra coilgaffel.

(Men bytes gärna om jag får göra reklam för affärer i en tråd...?)

Är det bra med en spole=coil i framgafflen jag hade nog föredragit en spring coil = fjäder.

Fördelen med Öhlins M2 gaffeln är att man kan ju byta till luft om man inte är nöjd med sin cylindriska skruvfjäder.

Har för mig att med vissa konverterings-kit så är det inte möjligt att gå tillbaka till luftfjäder.

Kanske vore nått för Happyredationen att gämnföra :D

Fördelen med Öhlins M2 gaffeln är att man kan ju byta till luft om man inte är nöjd med sin cylindriska skruvfjäder.

Har för mig att med vissa konverterings-kit så är det inte möjligt att gå tillbaka till luftfjäder.

Tydligen kan man i alla fall på RS stoppa coilen i andra benet så att man inte sabbar för luft

Håller med om att det verkar intressant. Och ska man lita på internet så verkar ju m2 vara helt annorlunda än evo dvs betydligt mer lämplig för vanliga dödliga endurocyklister

Tror inte det eftersom dom flesta inte ens vet vad coil är utan tycker det är häftigt men gillar man språket så kan man flytta till skit landet i väster och då prata det språket.
Oj, det var ett syrligt svar.
Handlar inte tråden om att lära sig och ta reda på mer?
Vad ska vi kalla det på svenska då, spiralfjäder?
*Edit ordföljd

Oj, det var ett syrligt svar.
Handlar inte tråden om att lära sig och ta reda på mer?
Vad ska vi kalla det på svenska då, spiralfjäder?
*Edit ordföljd
Det finns mera om man läser på forumet att folk klarar inte ens att försöka översätta till korrekt Svenska. Som ett exempel jag skall bleed min frambroms vilket skämt han skall blöda frambromsen när dom inte ens klarar det säger ganska mycket.

Det finns mera om man läser på forumet att folk klarar inte ens att försöka översätta till korrekt Svenska. Som ett exempel jag skall bleed min frambroms vilket skämt han skall blöda frambromsen när dom inte ens klarar det säger ganska mycket.
Ok. Jag tar min spiralfjädergaffel och tuggar vidare.

Orkar inte.
Har vi inte redan gått genom detta tidigare.
Du slänger dig själv med engelska förkortningar mm. Fast det kanske är ok när du själv gör det.

Föreslår att alla som saknar kunskap eller intresse om ämnet denna tråd egentligen handlar om ger sig ut och cyklar eller startar en egen tråd för att ondgöra sig över svengelska i cykelforum. Så kan alla som är intresserade av just det specifika ämnet hänga där med sina kompisar. Blir rätt tröttsamt annars.

Till er andra, är det någon som kört en coilgaffel av senaste modell och ännu heller någon som kört head to head test av tex smashpot vs modern coilgaffel? Pros? Cons?

Blöda frambromsen låter lite groteskt, är det möjligen lufta frambromsen du tänker på?

Man kanske inte ska kasta sten i glashus.

Föreslår att alla som saknar kunskap eller intresse om ämnet denna tråd egentligen handlar om ger sig ut och cyklar eller startar en egen tråd för att ondgöra sig över svengelska i cykelforum. Så kan alla som är intresserade av just det specifika ämnet hänga där med sina kompisar. Blir rätt tröttsamt annars.

Till er andra, är det någon som kört en coilgaffel av senaste modell och ännu heller någon som kört head to head test av tex smashpot vs modern coilgaffel? Pros? Cons?

Vet inte om du sett den men finns en tråd här med massor av insikter ?

@sdx är du måhända släkt med Sixten? ?.

Jag säger som jag gör till mina barn, - språk är levande!.

Vad tänker du om det engelska ordet smorgasbord?.

Glad freda den 13 på er ?

@sdx @Tomcaten
Rätt trött på att dela ut varningar till er två. Ni tillför inget annat än dålig stämning.
//moderator

Ni bör sköta det här stället bättre än vad ni gör eller tror er göra(sveriges trevligaste cykelforum))

Jag kom ihåg att jag skrev till er för länge sedan om Sdx ruttna påhopp men att det inte var något som ni ville agera på för att det var jag som höjde upp det till er. Och den killen/tjejen har inte gjort något annat sedan dess med att ha spytt galla här och var i olika trådar härinne.

Och nej, jag eller mina inlägg tillför också annat än bara dålig stämning.

Vet inte om du sett den men finns en tråd här med massor av insikter ?
Jajemen, lusläst den men tyckte det var mer kring just att coilconvertera en luftgaffel. Saknade lite jämförelser mellan att antingen konvertera befintlig gaffel eller sälja befintlig gaffel och gå på en modern coilgaffel eftersom det verkar ha skett lite utveckling senaste två åren med tex RXF36 M2. Men det är ju lite smalt ämne och troligen inte så många som kunnat utvärdera just det valet

När jag konverterade min Z1 till coil blev resultatet exakt som förväntat. Märkbart bättre känsla i början av slaget och över småstök, ganska bra midstroke fortfarande (hade tur med fjäder, kör x-stiff fjäder) och bottnade inte allt för mycket..men gaffeln väger nu nästan 2.6 kg. Kanske inte vikten var så märkbar, men jag upplever det som om det är lite svårare att lyfta fronten (kan vara placebo). Om jag bara cyklade utför skulle jag helt klart köra på med coilen...men de där 600 grammen extra över en luftgaffel är lite svåra att svälja. De andra "moderna" coilgafflarna verkar vara något lättare, så det är kanske win win.

Jag tänker mig att jag spenderar hela vintern i gymmet med den här övningen så går det nog bra ändå :)

<iframe width="560" height="315" src="
" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture" allowfullscreen></iframe>

När jag konverterade min Z1 till coil blev resultatet exakt som förväntat. Märkbart bättre känsla i början av slaget och över småstök, ganska bra midstroke fortfarande (hade tur med fjäder, kör x-stiff fjäder) och bottnade inte allt för mycket..men gaffeln väger nu nästan 2.6 kg. Kanske inte vikten var så märkbar, men jag upplever det som om det är lite svårare att lyfta fronten (kan vara placebo). Om jag bara cyklade utför skulle jag helt klart köra på med coilen...men de där 600 grammen extra över en luftgaffel är lite svåra att svälja. De andra "moderna" coilgafflarna verkar vara något lättare, så det är kanske win win.
Tack för input! Vill åt exakt det du beskriver som fördelar och kör mest (helst) enduroliknande lätt uppför för att åka svårare utför, så vikten är jag inte supernoga med. Lutar åt en konvertering av befintliga gaffeln, men funderar också om det är bättre med en modern coilgaffel. Har inte hittat någon som jämfört dessa alternativ där jag tänker att en gaffel byggd och dämpare anpassad för coil från början borde vara bättre, men också om det är värt kostnaden då konvertering av befintliga blir enklast och billigast.

...men jag upplever det som om det är lite svårare att lyfta fronten...

Upplever samma sak med Smashpot i Pike och tror att det beror på att returen är söligare längst ut i slaget. Men visst, ett halvt kilo extra på sämsta ställe i det avseendet hjälper ju inte direkt heller.

Edit: Utgår man från noll så är MRP Ribbon coil betydligt lättare än de flesta coilkonverterade luftgafflar av liknande köttighet. Jag tyckte den var kanon med det lilla undantaget att jag skulle behövt shimsa om den för mer öppen HSC. Cyklar helt enkelt inte tillräckligt aggressivt för att göra den rättvisa med såpass mycket dämpning.
En stor fördel med den är att dämparen har öppet bad (edit: jag har tydligen missuppfattat vad "öppet bad" är, se vidare diskussion nedan), vilket gör att man kan byta olja och/eller lufta den utan att ens ta ur dämparen ur gaffeln. För bara luftning kan gaffeln sitta kvar på hojen.

Senast ändrad:
Upplever samma sak med Smashpot i Pike och tror att det beror på att returen är söligare längst ut i slaget. Men visst, ett halvt kilo extra på sämsta ställe i det avseendet hjälper ju inte direkt heller.

Nej, klart sämsta ställ för extra vikt är väl däck, t.ex. en halvt kilo extra med CushCore :)

Näst sämsta, cushcore tar nog priset för sämsta placering. Men ibland kan förstås fördelarna överväga ökad vikt :giggle:
Nu skrev jag faktiskt "i det avseendet", alltså lyfta framhjulet, och då är 0,5 kilo extra coil värre än 0,25 kilo extra CC. ? Masscentrum för CC:n hamnar väl nån enstaka centimeter framför gaffelns dito men det är ju ingenting sett till sträckan till bakaxeln som cykeln roterar kring.

Edit: Utgår man från noll så är MRP Ribbon coil betydligt lättare än de flesta coilkonverterade luftgafflar av liknande köttighet. Jag tyckte den var kanon med det lilla undantaget att jag skulle behövt shimsa om den för mer öppen HSC. Cyklar helt enkelt inte tillräckligt aggressivt för att göra den rättvisa med såpass mycket dämpning.
En stor fördel med den är att dämparen har öppet bad, vilket gör att man kan byta olja och/eller lufta den utan att ens ta ur dämparen ur gaffeln. För bara luftning kan gaffeln sitta kvar på hojen.
Ehm, kan du förklara hur man luftar ett öppet oljebad? (Orkar ute googla upp någon förklaring hur deras dämpare är konstruerad... Sorry...)

// Larsa

Ehm, kan du förklara hur man luftar ett öppet oljebad? (Orkar ute googla upp någon förklaring hur deras dämpare är konstruerad... Sorry...)

// Larsa
Man öppnar "topplocket", fyller upp olja så det svämmar över, sen skruvar man dit locket och sätter dit nån slags kopp som man fyller med olja. Sen joxar man lite med skaftet tills det slutar bubbla och så är det klart. Ungefär som oljekoppen man sätter på reglaget på Shimano-bromsar.
Det går även utan kopp om man är snajdig. Man ploppar dit locket så försiktigt det går när innerbenet är helt fullt, så blir det ingen luft ändå.

I botten på innerbenet sitter nån slags fjäderbelastad IFP men det är egentligen inget övertryck alls. Den är bara för att oljan ska ha nånstans att ta vägen när skaftet åker in och volymen behöver öka. Jag antar att en vanlig Charger funkar likadant fast den har en blåsa och att man måste ta ur dämparenheten ur gaffeln för att lufta. Jag tror också att Ribbon-dämparen har väldigt mycket större oljevolym eftersom den använder hela innerbenet (för återcirkulation om inte annat).

Edit: Jag insåg just att det är lite svårt att "joxa med skaftet" om gaffeln sitter ihop, eftersom fjädern i andra benet inte går att ta ut uppåt på just Ribbon Coil. Så ska man vara säker på att all luft är ute så får man nog ta av underbenen ändå.

Har en M2 180mm liggandes här som ska få gå ett par vändor på den nya cykeln för att sedan bytas över till 170mm coil i vår, kan återkomma med en utförligare recension då. Kanske är till föga hjälp i dagsläget men då får vi lite matnyttig info i ämnet rörande just Öhlins M2 med luft kontra med fjäder.

Möjligt och i så fall vet jag inte vad "öppet bad" faktiskt innebär. Oljan är i alla fall inte på något sätt trycksatt.
Det är den inte heller i normala cartridgedämpare (till framgafflar på cyklar i alla fall), men en ifp eller blåsa gör att den trycksätts så fort skaftet börjar tryckas in från yttersta ändläget (ifpn flyttar sig eller blåsan expanderar).

Öppet bad är när varken blåsa eller ifp finns och dämparna jobbar i ett öppet oljebad. Dessa behöver man aldrig lufta för det går inte, eftersom det inte är ett slutet system.

Tack Valhalla!
Trodde jag missat någon fundamental teknisk landvinning med Ribbon, som för övrigt alltid gått under min radar då den är för ful.
Nåja, huvudsaken är ju att den funkar för användarna och nu i mörkret spelar ju utseendet noll!!
FRID // L

Har en M2 180mm liggandes här som ska få gå ett par vändor på den nya cykeln för att sedan bytas över till 170mm coil i vår, kan återkomma med en utförligare recension då. Kanske är till föga hjälp i dagsläget men då får vi lite matnyttig info i ämnet rörande just Öhlins M2 med luft kontra med fjäder.

Ser fram emot en recension!

Blev aldrig kompis med Ribbon. Dämparenheten var inget vidare. Fox 36a med smashpot eller valfri modern luftgaffel har funkat mycket bättre för mig. Friktionsfri kompression tack var coil med dämparen hängde inte med helt enkelt.

Tillbaka
Topp