Columbus Pinta 105 eller Merida Racer 904 Ultegra Carbon

niinimaa

Medlem
Columbus Pinta finns ju på cykelcity för 10995:- verkar vara en bra instegsmodell för en glad amatör som ska ta varvet runt Vättern i år..
Men är också sugen på en Merida 904 carbon från XXL för 14990:-..så frågan lyder vilken är mest värd pengarna?? Ni som har koll på detta!!! Det är en djungel det här med cyklar!
Har inte provat någon av cyklarna än men det kommer, vill bara få en åsikt om jag tänker rätt?

Edit: minskade ner några stora bokstäver i rubriken /mod

Senast redigerad av en moderator:
Är det samma årsmodell på båda alternativen? Och likvärdig utrustning i övrigt på specen (styre, sadel, hjul etc). Spontant låter det ju som Meridan ger mer för pengarna, men det bara om är en storlek som passar dig.

Ja samma årsmodell..

Spec på Pintan

Ram: Hydroform DB 7005 Alu
Framgaffel: Carbon
Växelreglage: Shimano 105
Bromsar: Shimano 105
Framväxel: Shimano 105
Bakväxel: Shimano 105
Kassett: Shimano 105 12-25
Kedja: Shimano 105
Vevparti: Shimano 105 50/34
Hjul: Mavic Aksium Race
Däck: Schwalbe Lugano
Sadel: San Marco Concor
Styrstam: Deda Zero 1
Styre: Deda RHM 01
Sadelstolpe: Deda RS01
Pedaler: Shimano R540 SPD SL

Spec på Meridan

Ram: Scultura Carbon Comp E
Gaffel: Road Carbon Comp
Vevparti: Shimano R565 50-34
Framväxel: Shimano 105 D
Bakväxel: Shimano Ultegra SS
Kassett: Shimano CS-4600 12-28 10s
Kedja: KMC X10 10s
Bromsar: Merida Road PRO
Växel: Shimano Ultegra SS
Stång: Controltech ONE -5
Sadel: MERIDA Pro SI
Sadelstång: Controltech T5 SB10 27.2
Styre: Controltech One Road
Framnav: Wheel set
Baknav: Wheel set
Pedaler: Nej
Fälgar: Fulcrum Racing Sport
Däck: Continental Ultra Sport II 23 fold
Vikt: 8,37 kg

Jag skulle kört på Pintan, motivet är att du får den bikefittad på Cc vilket du inte får på Xxl. Du får förmodligen en bättre hoj på Xxl men det är viktigare att få en hoj som passar DIG. Lite som med längdskidor.

Har en Pinta själv och är väldigt nöjd med cykeln, speciellt hur jag sitter på den. Skulle jag byta den skulle jag kunna tänka mig att köpa på något annat ställe men första gången kändes Hjälpen från Cc väldigt värdefull.

Om du frågar mig, pintan.

http://www.cykelcity.se/webshop/index.php/cyklar/columbus-pinta-105-racercykel.html

Som vissa gör. Skriver att det är en nivå på komponenterna, men. Ultegra/105 är en bättre beskrivning.

http://www.xxl.se/cykel/cyklar/land...tegra-carbon-landsvagscykel/p/1097699_1_style

Nu kanske jag ställer till det för dig. Men jag skulle titta på en RIDLEY Icarus 10 105. Den är lite billigare Pintan då den kostr 9 999:- Dock inga pedaler med till den. Vilket jag kan tycka är en fördel att man själv får välja vilka pedaler man vill ha.

http://www.xxl.se/cykel/cyklar/landsvag/ridley-icarus-10-105-landvagscykel/p/1097582_1_style

Jag skulle plocka in din allmänna ekonomi i sammanhanget.

Om Meridan ligger på gränsen till vad din budget tål, gå på Pintan. Helt OK cykel och du får lite pengar kvar att antingen lägga på kringutrustning (däcken förtjänar f.ö. ett utbyte direkt) eller spara till något annat (eller en ny cykel om ett antal år).

Om budgeten inte är ngt problem, gå på maggropskänslan och ta den du blir gladast av. För det är ju det man vill ha ut av cykeln - glädje!

Dock bör du förstås i inte köpa en cykel som om du provar inte känns bra eller som inte verkar passa.

GoranS skrev:
-------------------------------------------------------
> däcken förtjänar f.ö. ett utbyte direkt

Det gör de även på Meridan.

/Håkan

GoranS skrev:
> Jag skulle plocka in din allmänna ekonomi i
> sammanhanget.
>
> Dock bör du förstås i inte köpa en cykel som
> om du provar inte känns bra eller som inte verkar
> passa.

Klokt!

Har själv fjolårets Pinta och är nöjd med den. Inga som helst konstigheter de första 50 milen jag avverkat, enbart lite småjusteringar på växlarna vilket man får räkna med. Skall väl tillägga att det är min första racer så kan inte jämföra direkt. Tycker det känns betryggande att ha en komplett 105 serie på cykeln vilket det inte är på Meridan, blandar och ger ganska vilt bland komponenterna. Vet ej vad det gör för harmonin mellan delarna men känns mer rätt med komplett serie i mina symmetrikänsliga ögon. Sen är ju bikefiten och gratis service värd mycket för oss som inte är så bevandrade i racervärlden.

Kan inget annat än rekommendera Pintan men som andra säger, välj det som känns bäst för dig! Eller varför inte lägga mellanskillnaden mellan pintan o 904'an på ett par bra hjul. Gillar även att stödja små affärer med kunskap och erfarenhet framför stormarknader.

Har själv kört Pinta i över tre år utan ett enda problem. Bra instegscykel innan du tar klivet till dyrare cyklar. Som någon sa kan du med fördel lägga mellanskillnaden på kringutrustning ( sköna skor, bra bibs, hjälm, etc.)

Köp Meridan, kolfiber är trevligare enligt mina erfarenheter. Pintan är säkert ok, men 11k för en aluminiumhoj känns lite väl.

Helt färsk på detta forum och hittade hit när jag googlade lite. Jag slog till på en 904 Ultegra Carbon från XXL, eftersom de hade 20% rabatt idag och i morgon (3-4 juni). Så, 12.000 kr för en Ultegra-utrustad carboncykel.. Det måste väl vara bra :p och jodå, det blev diskussioner och provkörning även hos XXL, tyckte ändå att försäljaren hade god kännedom och visade runt övriga sortimentet.

Blev medlem idag, och går all in på racercyklar nu :)
HåkanC - Vilka däck skulle du byta ut Meridans org till??

Merida Racer 904 Ultegra Carbon för 10 000kr? Finns det någon cykel med dess spec som kommer i närheten av dess pris??

TAck för snabba svar :)

Här var det förvirrat... Mix av gamla 6700, 5700, 4600 och vevparti utan gruppbeteckning. Mer "Ultegra" än Ultegra. Jag skulle lika gärna valt en hoj med 5700 eller 4600 rakt igenom, eller minst krävt (minst) 6800 om det nu ska vara Ultegra. Men det senare blir svårt för 10000kr.

Vevparti: Shimano R565 50-34
Framväxel: Shimano 105 D
Bakväxel: Shimano Ultegra SS
Kassett: Shimano CS-4600 12-28 10s
Kedja: KMC X10 10s
Bromsar: Merida Road PRO
Växel: Shimano Ultegra SS

Jag skulle föredragit 4600 om det ska vara Shimano, faktiskt. Tyngre (lite) och billigare, men växlar med mindre friktion tack vare friliggande växelvajer och har mer ergonomiska reglage. Fick jag välja helt fritt hade jag valt något SRAM Apex/Rival...

Inte dåligt, det är bara inte särskilt mycket Ultegra på den Ultegra-hojen. Jag ser ingen anledning att betala 3000kr mer för denna "Ultegrautrustning" än för en instegsracer med 4600/5700 rakt igenom.

Aha, jag förstår, men fortsätter lite till då. Den cyklen har ändå sänkts från 17000 och ramen är av kolfiber, butiken förlorar på att sälja de sista exemplaren.. Fanns det inte mr + än - om man jämför med en instegscykel som du nämner man skulle kunna betala 10000-3000 kr för, 7000kr för en cykel i denna klass? Jag kan inte tänka mig, men du får gärna skicka exempel på såna hojjar.. :) Jag har varit på andra ställen som säljer cyklar i trakterna och t.o.m de tystnar när jag nämner specen för det priset på denna cykel, även 12-14000 kr är ojämförbart. Då var de tvungna att dra fram cyklar för 20 000 för att jämföras ...
Vad har jag missat :o?

tackar för svar igen

Rammaterialet är rätt ointressant, och särskilt som cykeln väger 8.5kg ändå. Det finns gott om billiga cyklar i den viktklassen. Nypriset är ännu mer ointressant, och hur mycket säljaren säger att de går back är typ det mest ointressanta man kan tänka sig. Det är sånt säljare drar upp för att få kunden att bortse från produktens egentliga egenskaper, och fokusera på det jättestora klippet man har möjlighet att göra...

Cykelringen har massor av nedsatta cyklar. Sist jag var på safari såg jag någonting åttadelat med ramväxlar för 8000kr, nedsatt från 20k-någonting. Bar' å' köööp!

Som sagt, jämför cykelns faktiska åkegenskaper med instegs- eller mellanklassracers, och ta ett beslut utifrån det. Och med 10kkr har man ett jätteutbud. Kolla Rose, Canyon, Planet X med flera, eller gå till en riktig cykelhandlare och börja klämma, känna och rulla på prylarna.

Meridan är en ok ram enligt recensioner på nätet, men low End kolfiber, och väldigt billiga komponenter. 10-12 är ett Fair Price. Ingen skulle lägga 15 hoppas jag.

För de pengar du snackar om får du en Canyon riadlite 9 med vcls sadelstolpe. Köp det ist för rätt överblivna modeller från pinta och merida. Ffa pinta undrar jag om de gjort ngn bra cykel? Har de säkert, men jag har missat.

Aha,
Jo, men jag vet att de faktiskt förlorar några kronor på de sista i lagret och sänkt den till ett "orimligt" pris. Jag har faktiskt varit och rullat på 6-7 olika cyklar i samma veva jag diskuterade meridan till det priset, och som nämnt så hade t.o.m konkurrenterna hakan nere och sa "de e ba å köpe", så jag fick en jämförelse även från dessa som påpekade att "specen är omöjliga att matcha i pris från oss". Nu är den uppe i 12 000, medan jag babblar, då dem märkt hur efterfrågad den var. Sen när jag provade meridan var den hur skön som helst att cykla på, jämfört med cyklar mellan 10 och 16k låg den i klass med de dyrare, fast skönare, kompakt... Men har inte fattat vad kolfiberramen gör förutom att den i ANDRA fall höjer prislappen? Jag fick berättat under provturerna att den "reagerar bättre och följer en lättare". Som ny i gamet tycker jag att de tyngre cyklarna( testat 7.9kg-8.5kg) var skönare eg...

Nu kikar jag på Canyon och faller för SIDAN som är grym, men det är inte den jag ska cykla på.. Som nybörjare skulle det vara skönt att ha nära till service. Någon som har erfarenhet av Canyon?

garfunkah- Jo men i slutändan är det väl ändå prislappsmarginalerna som lägger kvalitetsnivån? Kan hända att en 10k cykel är i klass med 13k men 10 och 20k är skillnad.

tobias- jag hittar inte en 9 modell på sidan... du menade kanske 7 som ligger strax under 10k?

TACK igen grabbar! Jag börjar bli sjukt nördig med detta här..

HåkanC skrev:
> GoranS skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > däcken förtjänar f.ö. ett utbyte direkt
>
> Det gör de även på Meridan.
>
>
> /Håkan

Om man har gott om pengar och vill ha det bästa.
För vanliga dödliga motionärer duger båda de däckparen utmärkt att först slita ned och sedan köpa något bättre när det är dags för nästa omgång däck.

Det handlar trots allt om åtminstone 5-700 kr för ett par vettiga däck, utöver cykeln.

Å andra sidan är det kanske cykelns viktigaste komponent. Både om man ser till rullmotstånd och komfort. Då kanske det är bättre att köpa en cykel som kostar 700kr mindre, om det finns någon utgiftsgräns man vill hålla.

bojsänke- men jag nämner ju att t.o.m konkurrenterna själva har påpekat "specen är omöjliga att matcha hos oss"... Det talar ju för sig självt att prislappen har betydelse och ingen lurar någon här ^^ Jag finner orden trovärdiga när konkurrerande säljare öppnar den ärliga munnen. Vad cyklar du på själv?

Nå? finns det någon här med Canyon erfarenhet?

tips på bra däck till meridan?

Speedy skrev:
> tobias- jag hittar inte en 9 modell på sidan...
> du menade kanske 7 som ligger strax under 10k?

menade 7. men vcls finns visst som tillval för alla.

såg att meridan gick för 9999 ett tag. klart det är billigt, men inte är det från 20000 . 12-13 ok för den. Det sitter inga fantastiska komponenter på den, och ramen inte så flashig. Verkar ju inte dålig direkt baserat på nätrecensioner, så jag undrar vad konkurrenterna egentligen sagt...

Speedy skrev:
> bojsänke- men jag nämner ju att t.o.m
> konkurrenterna själva har påpekat "specen är
> omöjliga att matcha hos oss"... Det talar ju för
> sig självt att prislappen har betydelse och ingen
> lurar någon här ^^ Jag finner orden trovärdiga
> när konkurrerande säljare öppnar den ärliga
> munnen. Vad cyklar du på själv?
>
> Nå? finns det någon här med Canyon erfarenhet?
>
> tips på bra däck till meridan?

Det viktigaste är väl att du själv känner dig nöjd med ett eventuellt köp så om du själv tycker att du gör ett klipp så räcker väl det?
Canyon kör ganska många här på Happy och det verkar vara fina cyklar. Du kan se flera stycken i "visa ditt rambrott" - tråden ;)

bojsänke skrev:
> Å andra sidan är det kanske cykelns viktigaste
> komponent. Både om man ser till rullmotstånd och
> komfort. Då kanske det är bättre att köpa en
> cykel som kostar 700kr mindre, om det finns någon
> utgiftsgräns man vill hålla.

Hört talas om "good enough"?
Begreppet är intressant, inte minst när det gäller komponenter till cyklar och barnuppfostran.

Speedy skrev:
> bojsänke- men jag nämner ju att t.o.m
> konkurrenterna själva har påpekat "specen är
> omöjliga att matcha hos oss"... Det talar ju för
> sig självt att prislappen har betydelse och ingen
> lurar någon här ^^

Specen är som sagt inte på minsta vis exceptionell. Det är inte en Ultegraspec. Ramen är inget speciell den heller.
Vilken handlare som helst kan skaffa fram en bra racer för 10-12kkr. De fysiska butikerna kan kanske inte få fram en bra kolfiberram och full Ultegrautrustning för det priset, men det är ju inte vad Meridan är heller.

Helkolfibercyklar (vilket i sig är en konstig sak att haka upp sig på) med jämförbar utrustning säljs ofta i prisområdet strax över 10k. Fast då med komplett grupp och inte ett sammanplock av lite blandat och överblivet. Du verkar ha fått uppfattningen att det är någon fantastisk once-in-a-lifetime-deal. Det är det verkligen inte.

En stor del av den uppfattningen verkar dels komma från någon övertro på att allt går koka ner till en lista specar, gärna där den "finaste" komponenten sätter nivån, och dels på det löjeväckande ordinariepriset. Om den nu någonsin sålts för den summan. Att butiken köpt in cykeln på tok för dyrt betyder inte att du behöver hjälpa dem att göra sig av med den.

Det är i bästa fall ett rätt vanligt pris för en liknande cykel och inget att hesta upp sig över. Vill du ha cykeln så köp den för att du vill ha just den cykeln, men gör det inte för att du tror att den är något kap.

Just nu rullar jag runt på hembyggda Planet X och On-One. En Superlight Team mk.2, en Kaffenback av förra generationen och en Inbred i monstercrossutförande. Vad nu det hade med Meridan att göra?

Tack för feedback och tips på tråden,

men, jag har fått mycket text på att det FINNS massor av cyklar som matchar den eller är hundra ggr bättre för 10k. Kan jag få åtminstone ETT exempel på någon cykel i denna prisklass som slår kvalitén på meridan? Länka gärna!
Det är absolut inte så att jag snöat in mig, är bara nyfiken på vad jag kan få för pengarna.

tobiascyklar- konkurrenterna backade(ja fysiska butiker)men sa inte mkt, de gick igenom meridans spec och hade inte mkt att säga helt enkel. Så på ett sätt fick jag inte mkt till svar, men de var så jäkla stumma och kunde inte matcha cykeln förrän dom var uppe i betydligt högre prisklasser :P så på så sätt var det ett svar det med ^^

Handlarna tystade nog för att de inte orkade ha den här diskussionen med någon som inte vill förstå den och riskera att i stället framstå som snobbiga och vilja skriva nybörjare på näsan. De vet att du kommer tillbaka till dem om några år i alla fall.

Men visst, kolfiber runt 10k:

Första
Andra
Tredje
Fjärde

Notera att de har riktiga växelgrupper och inte blandat restskrap.

Så här kostar en med komplett Ultegragrupp.
Och det var bara den enda säljaren som jag orkade kolla hos. Det får bli mitt sista bidrag till tråden. Jag hänvisar till Stenmark.

Men går du in i butik i Sverige så har inte jag sett någon kolfiber-cykel som har en enda Ultegra-del. Möjligtvis Sora för det priset.

> Det viktigaste är väl att du själv känner dig
> nöjd med ett eventuellt köp så om du själv
> tycker att du gör ett klipp så räcker väl
> det?
> Canyon kör ganska många här på Happy och det
> verkar vara fina cyklar. Du kan se flera stycken i
> "visa ditt rambrott" - tråden ;)

Tack för tipset, en av få tråder jag inte läst

Nu tycker jag inte att man kan klandra någon tillverkare i den nämnda tråden.
De flesta rambrott är väl förorsakade av crash eller för hård belastning
genom överdriven körning.
Om man kombinerar en lättviktshoj med extremkörning är det ju tyvärr nästan
så att man ber om rambrott.

1888 skrev:
> Vad är extremkörning på lvg?

DH?

decaf skrev:
> 1888 skrev:
> ----------------------------------------------------
> > Vad är extremkörning på lvg?
>
> DH?

Lågkadensintervaller på trainer !

NLC skrev:
> decaf skrev:
> -----
> > 1888 skrev:
> >
> --
> > > Vad är extremkörning på lvg?
> >
> > DH?
>
> Lågkadensintervaller på trainer !

Tänker mig en trainer-randonnör, uppallad vid en bensinmack i 24h.

1888 skrev:
> Vad är extremkörning på lvg?

Det finns väl minst två svar. Det ena är hur länge man sitter på cykeln eller hur långt. Nu är kanske jag inte på långa vägar extrem. Möjligen lite där i början till och nosar. Men det längsta jag kört utan stopp är VR (29.5mil). Det andra är väl underlaget. Pave, tycker jag är extremt jobbigt att cykla på. Det eller grusväg. Men det finns värre/extremare underlag.

Sen finns det naturligtvis andra extrema saker. Typ hur många dagar i rad man cyklat och även där är jag väl lite i början till och nosar med 157 dagar i rad. En annan sak är kanske hur långt i snitt per pass man cyklar under ett år. Och där är jag inte med alls med ca 9.5 mil/pass. Det är långt ifrån extremt det.

jag tänkte mest på det som skrevs att cykeln skulle gå sönder vid extremcykling.
1000mil i streck eller uppdelat 100 st 10 milare blir väl samma för cykeln (om man stannar o servar iaf)
Men visst pavé köper jag. Det måste räknas som extremkörning för lvg.

Tillbaka
Topp