Halloj!
Opererade ena axeln 2008 efter att den luxerat så många gånger att jag tappat räkningen.
Att ge andra råd kring rehab och sådant kan vara lurigt, speciellt om man inte är läkare eller sjukgymnast själv.
Vill inte påstå att jag har någon direkt medicinsk kunskap så det som funkade för mig kanske inte är bra för dig.
Kollade i min träningsdagbok och fann detta:
7 april 2008: Bankards operation, titthålsop.
Första tre veckorna skulle jag ha mitella. I ytterligare tre veckor var det noga med att jag inte fick röra armen speciellt mycket. Ledbanden/fästena var mycket känsliga.
April månad:
Gick i stort sett promenader varje dag i flera timmar. Var på gymmet i början men kände mig lite snurrig i kroppen. Det tar mer på krafterna än man tror att bli opererad.
29 april - första besöket hos sjukgymnasten. Kunde inte lyfta armen rakt fram, väldigt begränsad rörlighet.
Träningen nedan var INTE rekommenderad av sjukgymnasten, men jag körde mitt eget race:
9 maj - löpning + bmx till jobbet! Det stramade och gjorde ont. Man rör sig lite mer okontrollerat än man tror. Dock väldigt bra vinkel för axeln när man står upp på en bmx och håller i styret (mycket bättre än sittande på lvg och xc-cykel).
Kör väldigt mycket bmx-pass under maj. Bara ut och cykla allmänt. Försöka hålla i styret och träna upp rörelseförmågan.
24 maj - första mtb turen.
29 maj - mtb
mycket rehab och bmx om vartannat.
15 juni - "downhill" på min hardtail, åkning med lift
17 juni - lättare dh träning, åkning med lift
28 juni - träning med hardtail i falun, svenska cupens dh-bana
29 juni - 5 juli: Gesunda! Downhill hela veckan!
Sedan rullade det på som vanligt, cyklade nog mer den säsongen än tidigare år.
Körde väldigt mycket rehab. Gjorde även småövningar hemma nästan varje dag.
Sjukgymnasten fick mest bromsa mig. Enligt läkaren som gjorde operationen skulle det ta 3 månader innan jag kunde köra på med styrkan "som vanligt" och för att köra dh omkring 6 mån.
Jag pushade mig till max och min kropp svarade bra på det. Att jag cyklade sade jag inte till min sjukgymnast förrän "efteråt". Idag är min axel hur bra som helst (peppar peppar), bättre än någonsin tidigare. Har återfått all rörlighet och är starkare i axeln än innan.
Kan inte säga hur du skall göra, det får du känna efter själv. Å andra sidan kanske detta ger dig hopp. Att sitta på en landsvägscykel känns inte så farligt - om man nu inte kraschar.
[edit] Att köra roddmaskin var grymt bra (och var en övning som sjukgymnasten gav mig!) Jag körde och kör fortfarande en massa rodd. Hjälpte mig otroligt mycket.
När jag var ute och cyklade hände det att jag gjorde lite för snabba rörelser. Det kunde knaka till och knastra som bara den. Ibland gjorde det riktigt ont. Var livrädd för att jag förstört något, men dagen efter kändes det alltid bättre. Min filosofi var att om inte axeln blev värre dagen efter så var allt ok.
Om jag missade ett rehabpass så började axeln att värka, jag upplevde träningen som den bästa smärtlindringen.
:)
//Elisabeth