ComHem, fuck you!

ComHem, fuck you!
nypan skrev:
-------------------------------------------------------
> Jensen skrev:
>
> >
> >
> > via bredbansuppkopplingen vet du väll :D
>
> Så varför skulle inte Com Hems box kunna
> interagera med en iPhone?
> ( givet att dom hade en box som har disk med logik
> + ip )
> Vad är skillnaden?

jo, men det har den väll inte. eller? jag har då inte tre hål i väggen i alla fall, så i mitt hus så finns ju inget comhem nät för data.

ComHem, fuck you!
Jensen skrev:
> nypan skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jensen skrev:
> >
> > >
> > >
> > > via bredbansuppkopplingen vet du väll :D
> >
> > Så varför skulle inte Com Hems box kunna
> > interagera med en iPhone?
> > ( givet att dom hade en box som har disk med
> logik
> > + ip )
> > Vad är skillnaden?
>
>
> jo, men det har den väll inte. eller? jag har då
> inte tre hål i väggen i alla fall, så i mitt
> hus så finns ju inget comhem nät för data.

Nej, och då ska du ju väl inte ha en Com Hem box som förstår ip + dvb.
Du är för slug för mig, eller tvärtom.

ComHem, fuck you!
Då morsan fick för sig att lämna det härligt soliga göteborgsvädret så fick jag äran att vakta hennes hem och katt... Tack, tack! Nåja. Comhems TV, tele, Internet dog ganska omgående iaf. Jag jagade på dom idag då dom ”haft tekniker på det” sen den 15:e februari.. Jag visste att grannföreningen hade sagt upp sitt comhemavtal så jag drog en rövare och spelade på detta som root-cause, jag bollade mig genom till kundtjänst där dom lovade att teknikerna jobbade i sitt anletes svett! Oh yeah!

- Låter ju bra, men moi tror inte på det, jag ser ju inte en enda tekniker! Så jag säger till dom att; Nej du, nu ljuger du, det finns ingen tekniker här. Jag ser hela berget här och jag känner varje station ty jag var med och såg till att de installerades. Jag hör hur han börjar hicka och berätta att dom kan vara lååångt borta! Moi -säger att nejdu!!, jag var med och byggde upp detta comhemnätet, jag har åkt förbi varje station, en av dom granföreningens nät osv, då börjar deras kundtjänstpojke att hicka, så jag pressar på och kräver att prata med kontraktsansvarig då jag anser att dom sagt upp vårat avtal.

Oo ja, jag blir vidarekopplad, dock bara till nån ny abonnemangsråtta som ju fortfarande inte har en aning, men jag får dom att ringa sin chef..

Så nu jävlar nu är we-all-in!

Jag drar upp en ny lur och *ringer snabbt som fan* en avtalansvarig på comhem och försöker söka en annan person på samma avdelning, jag får då ganska fort fram att dom/comhem helt saknar avtal för att leda fram data på kablarna till morsans fastighet. De erkänner även att dom inte har tekniker som jobbar på detför det är inte ett tekniskt problem. Jag konfronterera desamma med att de hävdade att teknikerna jobbade i sitt anletes svett för att rätta till problemet; -Men dom förståår inte inte huur det kan ha uppstått i deras systemet. Att flertalet kunder ringde om samama root-cause ställer dom sig helt..(??)

Summa summarum:
Comhem hade tekniker som jobbade i sitt anletes svett för att få igång en uppkoppling som comhem inte ens ägde.. Yay!

Senast redigerad av en moderator:
ComHem, fuck you!
Det är faktiskt fiber hela vägen till lägenheten, ser jag nu! Det hänger en ihoprullad bit kabel ovanför varje lägenhetsdörr i trappuppgången, och på dem står det "Ericsson Ribbonet". En snabb sökning ger att det handlar om fiber. Om det nu inte är ComHem, så är det fantastiskt. För bredbandsavgiften är runt 25 spänn i månaden. Jämfört med drygt 300 som jag betalar till BBB för 8/0.8 Mbps.

ComHem, fuck you!
trevligt :D men känns ju inte som comhem då :D bpåde pga. att de väll inte börjat med fiber, o dels för att de aldrig skulle komma på iden me 25 kr :D

egentligen borde man ju försöka få fibern rakt in i datorn :D lär ju inte gå pga. att de kanske kräver nån modem eller liknande. sen spelar det väll mindre roll egentligen, då hastigheten ändå lär vara strypt till hastighet som koppar klarar.

men skönt om du slipper comhem :D kolla om du kan få tv via det med, kapaciteten lär ju finnas :D

ComHem, fuck you!
Jensen skrev:
> egentligen borde man ju försöka få fibern rakt
> in i datorn :D lär ju inte gå pga. att de kanske
> kräver nån modem eller liknande.

Hur skulle man enl dig koppla en optofiber till en dator utan ett modem (eller motsv för optofiber)?

/Håkan

ComHem, fuck you!
HåkanC skrev:
> Jensen skrev:
> -----
> > egentligen borde man ju försöka få fibern
> rakt
> > in i datorn :D lär ju inte gå pga. att de
> kanske
> > kräver nån modem eller liknande.
>
> Hur skulle man enl dig koppla en optofiber till en
> dator utan ett modem (eller motsv för
> optofiber)?
>
>
>
> /Håkan

med ett nätverkskort för det? typ http://www.dlink.com/products/?pid=467 duger det svaret?

ComHem, fuck you!
25 kr är väl mer troligt att det kommer som ett hyrestillägg, pga av du får tillgång till ett "fibernät". Sen tillkommer tjänsterna som troligtvis kan vara flera olika leverantörer om din fastighetsägare anslutit sig till en kommunikationsoperatör.

ComHem, fuck you!
nypan skrev:
> 25 kr är väl mer troligt att det kommer som ett
> hyrestillägg, pga av du får tillgång till ett
> "fibernät". Sen tillkommer tjänsterna som
> troligtvis kan vara flera olika leverantörer om
> din fastighetsägare anslutit sig till en
> kommunikationsoperatör.

Jo, så kan det nog vara. Jag är egentligen inte intresserad av högre nerladdningskapacitet, men skulle gärna ha mycket bättre uppladdning. Segt som fan att skicka filer till andra, eller ladda upp filmer till YT, t ex. Faktum är att jag hellre hade haft 0.8 ner och 8 upp, om jag hade fått välja.

ComHem, fuck you!
Jensen skrev:

>
> egentligen borde man ju försöka få fibern rakt
> in i datorn :D lär ju inte gå pga. att de kanske
> kräver nån modem eller liknande. sen spelar det
> väll mindre roll egentligen, då hastigheten
> ändå lär vara strypt till hastighet som koppar
> klarar.

Fiber rakt in i datorn är väl ingen idé eftersom begränsningen kommer långt före din dator/TV/lgh nod i så fall. Så den hastigheten som just fiber tillåter, får man inte ut ändå. Därför behövs inte fiber hela vägen.
Dessutom finns det ingen operatör som på allvar skulle vilja sälja en tjänst med den kapaciteten till en enskild konsument.Det finns ju inte obegränsat med kapacitet.
Fiber upp till en punkt o lägenheten där en lägenhets nod kan omvandla den optiska signalen till ett format som dator och TV förstår utan mediaomvandlare, förekommer dock i en del ny och omproduktioner av fastigheter.

ComHem, fuck you!
nypan, vad vare jag skrev då? :D citerar mig själv "sen spelar det väll mindre roll egentligen, då hastigheten ändå lär vara strypt till hastighet som koppar klarar."

ComHem, fuck you!
nypan skrev:
> Fiber rakt in i datorn är väl ingen idé
> eftersom begränsningen kommer långt före din
> dator/TV/lgh nod i så fall. Så den hastigheten
> som just fiber tillåter, får man inte ut ändå.
> Därför behövs inte fiber hela vägen.

Vad vill du behöva byta ut när hastigheten kommer att höjas?
Hela kabeln och alla modem/nätverkskort ända från kopplingspunkten i källaren/under gatan
eller enbart modemen/nätverkorten?

Nuförtiden skiljer ju inte kostnaden för att dra in optofiber jmf med koax/ethernet-kabel.
(Det som kostar är ju installationen inte själva kabeln)

Däremot lurar man sig själv om man tror att man får obegränsad hastighet enbart för att man får optofiber indragen,
men det är mer framtidssäkert.

/Håkan

ComHem, fuck you!
Jensen skrev:
> nypan, vad vare jag skrev då? :D citerar mig
> själv "sen spelar det väll mindre roll
> egentligen, då hastigheten ändå lär vara
> strypt till hastighet som koppar klarar."

Ha ha
Jag läser lite för snabbt ibland.
Och så blir det lite tossigt när du först skriver en vision, som du därefter eliminerar i nästan samma mening :-)
Koppar har en del begränsningar ( om vi syftar på nästan oskärmad koppar som ex. teleledningar där ADSL tjänsterna levereras )
Koax kabel som kabel TV näten är byggda av, har väldigt goda kapacitets möjligheter.
Det som tar en stor del av kapaciteten i dom näten är oftast analoga TV kanalerna.

ComHem, fuck you!
grejen är väll att me dagens koppar kommer man upp i 1 Gbit, o det kommer säkert bli snabbare i framtiden. o när leverantörerna kommer kunna leverera så snabb lina in till folk, när flaskhalsen inte ligger längre ut på nätet, så kommer nog tekniken som finns nu vara så pass omodern så att man troligen vill byta ändå.

men självklart är fiber lite mer framtidssäkert. men en fiberswitch i källaren är bra mycket dyrare än motsvarande för koppar. den omvandlingsbox man får ha i lägenheten om man har fiber ända innanför dörren, är även den mycket dyrare. fibern är även den lite dyrare, dock inte supermycket mer. arbetet är dock väldigt mycket mer tidskrävande.

ComHem, fuck you!
nypan skrev:
> Jensen skrev:
> -----
> > nypan, vad vare jag skrev då? :D citerar mig
> > själv "sen spelar det väll mindre roll
> > egentligen, då hastigheten ändå lär vara
> > strypt till hastighet som koppar klarar."
>
>
> Ha ha
> Jag läser lite för snabbt ibland.
> Och så blir det lite tossigt när du först
> skriver en vision, som du därefter eliminerar i
> nästan samma mening :-)
> Koppar har en del begränsningar ( om vi syftar
> på nästan oskärmad koppar som ex. teleledningar
> där ADSL tjänsterna levereras )
> Koax kabel som kabel TV näten är byggda av, har
> väldigt goda kapacitets möjligheter.
> Det som tar en stor del av kapaciteten i dom
> näten är oftast analoga TV kanalerna.

skrev ju bara att man rent teoretiskt skulle kunna göra så, men att det inte är värt det då flaskhalsen inte ligger där. vet inte om det är så tossigt :D ett annat problem man skulle få, är ju att långt ifrån alla idag har datorer där man kan sätta i ett extra kort. + att sen ska ju överföringen från kortet, till moderkortet oxå klara en hög hastighet, för att inte tala om hårddisken. finns MÅNGa flaskhalsar idag :D

ComHem, fuck you!
Okej, då kanske inte ch är den fula fisken trots allt. Men 600 för det där jäkla plastkortet...det var bättre förr då man kunde köpa kort med fri tillgång till alla kanalerna :)

ComHem, fuck you!
haha, ja att det går till deras vinst är ju föga förvånande :D lite kul att de säger att de arbetat me att förbättra sin service, ja det lär ju inte vara så svårt :D

ComHem, fuck you!
Ville skrev:
> BUMP!
>
>
>
> HATA HATA HATA HATA HATA HATA HATA HATA HATA!!!!!

Bump

HATA HATA HATA HATA HATA

FAAN VAD JAG HATAR DERAS REKLAMER!

ComHem, fuck you!
Ville skrev:
> BUMP!
>
>
>
> HATA HATA HATA HATA HATA HATA HATA HATA HATA!!!!!

Bump

HATA HATA HATA HATA HATA

FAAN VAD JAG HATAR DERAS REKLAMER!

ComHem, fuck you!
Muts skrev:
> FAAN VAD JAG HATAR DERAS REKLAMER!

Du ser för mycket på teve. Stick ut och cykla!

ComHem, fuck you!
Ha, nu har jag gjort slut med dem.
Det är inte mig det är fel på, det är er. Jag känner att ni tagit mig för given och att kommunikationen inte riktigt har fungerat.
Hejdå!

ComHem, fuck you!
GGGNNNRRAAHHHHHAAAAAAAAAAJJJJJJJJ "&%¤!^>* RgggghrafDSAfdsfdsds!!!!111!!!!1111!11!

Sådär, nu känns det lite bättre.

neeeeejjFFRRGGGHHHHHHHHNNNNNNIIIIINNNGGGG!!!!!!!!!!!!!!!!!!

(Nyblivet påtvingad comhem-finansiär sedan knappt två veckor...)

ComHem, fuck you!
nisseson skrev:
> GGGNNNRRAAHHHHHAAAAAAAAAAJJJJJJJJ "&%¤!^>*
> RgggghrafDSAfdsfdsds!!!!111!!!!1111!11!
>
> Sådär, nu känns det lite bättre.
>
> neeeeejjFFRRGGGHHHHHHHHNNNNNNIIIIINNNGGGG!!!!!!!!!
> !!!!!!!!!
>
> (Nyblivet påtvingad comhem-finansiär sedan
> knappt två veckor...)

Berit&Berit hälsar och tackar!

ComHem, fuck you!
Skrev på kontrakt för en bostadsrätt i går, och flyttar i mars. Området är nybyggt ca 2005 och har ComHem. De jag köpte lägenheten av sa att de haft bredband via ComHem utan minsta problem under det år de bott där.

Det kan väl vara värt att testa, med tanke på att det bör vara fräscha ledningar i hela området?

ComHem, fuck you!
Det är lite som att köpa på webben, fungerar det så är det helt ok men minsta krångel och man får ett helvete när man försöker få något fixat!

ComHem, fuck you!
Jag har BBB nu, men de tar mer betalt för sämre anslutning. I huset är det ComHems eget nät, troligtvis fiber draget fram till området och egna omkopplare i nåt rum. Så det är bara via ComHem som jag kan få bredband på annat sätt än via telenätet.

ComHem, fuck you!
ja, är alternativet att ha nått via telefonjacket, vetefan om jag inte skulle gå på comhem även jag, även om jag starkt ogillar företaget

ComHem, fuck you!
Om det är ett bra koax nät och alternativet är koppar, så brukar det oftast fungera bra och betydligt bättre än koppar om man vill ha högre hastigheter och tillgång till HDTV etc.
Har själv kört deras 100/10 tjänst i ett år nu och det funkar för det mesta som förväntat.
Dom har dock inte fiber in till lägenheterna, förutom vad jag vet i nåt pilotprojekt i Stockholm. I vissa fall kan fiber förekomma fram till överlämningspunkten men aldrig efter den. Dock brukar det inte vara nåt problem för prestandan eftersom en koax kabel har hög kapacitet.

ComHem, fuck you!
Modemet som sägs ingå har koaxial som enda ingång, vad jag kan se, så det känns som om jag borde få bättre prestanda än att köra via telenätet.

ComHem, fuck you!
Vi har också 100/10 bredband via CH. Funkar som sagt för det mesta.

Ett tag hade vi struliga hängningar i uppkopplingen som jag härledde till modemet. När jag stängde av WiFi på det blev det bättre och när jag lånade hem en riktig brandvägg och stängde av NAT i modemet blev det ännu bättre.
Vårt modem har två nivåer på admin. En för operatören och en för mig. Känns sisådär.

Första året efter installationen av bredbandsuttagen var det mycket strul, tills de hittade det fulinstallerade uttaget dom slog ut hela nätet ;-)

ComHem, fuck you!
Jag bor i comhemhus sen två månader tillbaks. Har hittills fungerat över förväntan. Bra hastighet och inga problem än. Bara att hoppas på att det håller i sig, för det finns inga alternativ.

Får man vara nyfiken och fråga vilket område det är du ska flytta till?

ComHem, fuck you!
Jag har bott över ett år med comhem. Äger ingen TV, så jag kan inte uttala mig om den biten, men 100/10 bredbandet har funkat klanderfritt. Modemet har varit småbuggigt på senare tid, men det är inget som inte gått avhjälpa med en soft reboot av det. Av mig får de 4 fula medelålders kvinnliga tvillingpar av 5.

ComHem, fuck you!
Jag har inte heller TV och tänkte väl skaffa 100/10 jag också. Jo, det blir nog så. Nerladdningshastigheten är inte så viktig för mig, men jag tycker det är alldeles för segt med 0.8 upp som jag har nu.

Tillbaka
Topp