Commencal 55 eller 6?

Sodan

Ny medlem
Commencal 55 eller 6?
Sitter och klurar på ny hoj. Har blivit rätt hooked på XC och downhill efter en vecka i Chamonix och nu cykelturer i Hellas.

Är det någon här som har erfarenheter av dessa hojar?

Vill ju kunna cykla spår i Hellas samtidigt som den ska kunna tillåta mig att bränna på nedför Hammarbybacken och kanske lite i Åre.

Är vikten på en Commencal 62 för hög för XC?

Idag kör jag en enkel hardtail

Commencal 55 eller 6?
Min åsikt är att så länge man inte tävlar så spelar vikten inte så stor roll.

Själv kör jag XC med min freeridehoj på 17kg trots att jag har en HT stående i källaren.
Det är roligare helt enkelt, sen går det ju lite långsammare men vad gör det?

Senast redigerad av en moderator:
Commencal 55 eller 6?
Kör en Meta 5:a. Funkar utomordentligt i skogen, ju mer stök desto mer dominerar den. Med DH- däck funkar den till utförsåkning på ställen med lite mer tillrättalagd åkning typ Järvsö. I åre skulle du nog få hålla dig till flinbanan och schimanoleden. Uppe på skutan så skulle den funka att ta sig ner med men du vill nog ha något ännu stadigare med mera dämpning om du ska kunna stå på.

Commencal 55 eller 6?
Kör femman sen några år tillbaka, perfekt hellashoj som funkar bra även till sporadisk fegis-dh. Min har gått i Åre, Gesunda och hafjell utan problem. Men räkna med ganska höga reservdelskostnader, det sliter att köra utför. Men det sliter på en dh-släde också. Sexan har jag inte provat, men den är säkert lika bra, och kanske ett bättre val om du är tung, eller vill köra mycket utför.

Commencal 55 eller 6?
Jag har kört omkring på min 6:a i ett år nu... och jag gillar den.
Om man bortser från slaglängden på dessa två modeller så är väl den stora skillnaden... utväxlingen.
6:an har ju som du säkert vet tvådelat. Så inne i skogen och i nedförsbackarn är det fullt tillräckligt men när det blir fin grusväg eller asfalt så är man tvungen att paddla på som tusan för att hålla tempot.
Tur att jag bara kör i skogen och nerför :)

Men den är tung... det går inte att sticka under stolen.

Commencal 55 eller 6?
Jag kör 5:an sedan 1år och är väldigt nöjd med känslan. Skulle dock rekomendera 6:an om du väger lite mer. Min 5:a har spruckit i ramen. Sprickor i ramen var tydligen ett problem på -09:orna. Jag har fått en ny -10 ram som ser lite annorlunda ut jämfört med -09:an. Skulle jag köpa cykel idag skulle jag välja 6:an och särskilt om jag skulle åka utför.
Tänk på att Commencal har ganska snåla garantiregler på sina ramar, endast 2år. Det är det minsta man får ha enligt EU. Lite snålt tycker jag.
Hoppas detta är till hjälp.

Commencal 55 eller 6?
Låter bra! Det ända är ju att commencal 55 har så ful färg ;)

Vad säger ni om Genius 50 i debatten då? Är det en för klen cykel?

Commencal 55 eller 6?
Kul med positiva omdömen när det gäller Meta. Även jag kom från kvällens rea med en Meta 55 Pro i handen. Längtar ut i Hellas så fort jag får tillfälle.

Commencal 55 eller 6?
Bra då vet jag att färgen kommer lossna och ramen spricka ;)

Håller tummarna för att det är åtgärdat till 2010.

Meta 6 såg ju ut som en halv motorcross jmfr mot meta 55. Vill inte stänga vägen till njutning av att senare kunna köpa en fetare hoj.

Nu siktar jag eventuellt på att åka till Åre och köra i helgen ,)

Commencal 55 eller 6?
Ang sprickor i ramen har det mest (rykte, inget jag kan intyga) gällt lite större storlekar, dvs L, XL. Dessutom ska dom svagheterna som sagt vara åtgärdade till 2010:orna.

En meta 55 med en Fox 36 istället för en 32:a i fram och kedjestyrare skulle vara mitt val mellan meta 55 och meta 6 om det var lite tuffare och snabbare utförsåkning som gällde (alltså snabb "All mountain", inte downhill). På en maskinbyggd led som Shimano i Åre eller Barbro i Järvsö räcker en "vanlig" meta 5:a med ovan modifikationer gott och väl om du inte kör i världscuptempo.., den klarar och flyga på bra den med utan att paja och trampar på bättre.

Lever man för Megavalanche är kanske 6:an bättre lämpad, men ska du ut och korsa i skogen kommer du att vara helnöjd med en 5:a!

Färgen är ett kapitel för sig...det är ett under av ingenjörskonst att lyckas kladda på färg som lossnar så lätt! Jag har tejpat min till vansinne men det enda det gör är nog att hålla färgen på plats tills jag tar bort tejpen... ;)

Lycka till med cykeln :)

Commencal 55 eller 6?
Vet inte det där om lacken... jag har en vit 55 Team och jag har inte lyckats få loss en enda bit färg vad jag vet, inte ens vajerskav, trots att vajern nötte igenom plastbiten jag sätte där redan på första turen.

Jag är barnsligt nöjd med min 55. Skulle kanske önska mig en mindre flexig maskin, men den gillar allting jag har lyckats utsätta den för hittills, det inkluderar dock varken dh eller dh lite.

Commencal 55 eller 6?
Ja jag har redan hojjat med en hyr Meta 55:a i Chamonix en vecka och den varken sprack eller flagade så det ska nog vara lugnt. Både flög, crashade och körde skön DH med den.

Körde detta spår bl.a

Så detta ska nog bli bra... som första freeridehoj ;)

Min gamla GT Avalanche har en hel del bucklor, repor och skav, men det påverkar inte prestandan på den. En cykel är till för att användas, men kommer nog foliera stora delar av den innan jag ger mig ut.

Är bokplast för klent?

Senast redigerad av en moderator:
Commencal 55 eller 6?
Skulle tro det. Jag satte på tjock vinyfilm (sådan man klibbar bilar med) och den höll inte länge. Men kör på fler lager bara.

Tillbaka
Topp