Commencal FCB Essential

blink

Medlem
Commencal FCB Essential
Hej

Letar efter en fin-hybrid av bra kvalitet och hittade Commencal FCB Essential (flat bar gravel). Tänkte använda den för asfaltspendling 95% av tiden och någon enstaka gravel-tur då och då.

För 20' verkar den vara ett prisvärt alternativ till t.ex. Diverge Expert E5 EVO som ligger på 37'.

Är det någon här som har erfarenheter av Commencal/FCB?

Commencal FCB Essential
Testcyklade en vid tillfälle för något år sedan. Väldigt trevlig cykel. Men det var en kortis så egentligen inte mer erf än att jag tyckte om den

Commencal FCB Essential
Nej, aldrig cyklat på något som känts likvärdig. Hade gärna köpt en men har en cykelparkering vid jobbet där det försvinner lite för många cyklar

Commencal FCB Essential
Bumpar tråden pga går i nästan samma tankar och nyfiken på fcb. Men mer tanke att göra lite teknikträning/lattjocykling under pendlingen för min del, typ manuals och wheelie-drops utför trottoarkanter mm. Noterade även detta alternativ, ungefär samma tänkta användningsområde som fcb?

Commencal FCB Essential
Jag har en FCB för pendling och dra cykelkärran med två barn. Fungerar väldigt bra för detta. Skönt med rakt styre när man trixar genom stan, bra bromsar, däck som tål ojämnheter och okrångliga växlar.

Commencal FCB Essential
Dom skickas från frankrike, så moms ingår. Man kan även boka en hoj för upphämtning i andorra om man har vägarna förbi. Då blir det lite billigare om man glömmer att tulla in den i sverige sen.

Commencal FCB Essential
Priset på hemsidan är inkl moms på 20%. Om man köper härifrån så bör dem ta bort momsen pga export inom EU och sen behöver den väl tullas in här med svensk moms? Vet inte hur det fungerar exakt när man gör det som privatperson?

Commencal FCB Essential
Priset på hemsidan är inkl moms på 20%. Om man köper härifrån så bör dem ta bort momsen pga export inom EU och sen behöver den väl tullas in här med svensk moms? Vet inte hur det fungerar exakt när man gör det som privatperson?
Nope. Andorra räknas som Frankrike (har jag för mig). Jag betalade ingen tull när jag köpte från dem för tre år sedan.
En gång till.
Dom skickas från frankrike, så moms ingår. Man kan även boka en hoj för upphämtning i andorra om man har vägarna förbi. Då blir det lite billigare om man glömmer att tulla in den i sverige sen.
Dessutom sparar man 10% om man hämtar cykeln på plats. Det står på flera ställen på hemsidan. Kan bara antar att den kostnaden är (för dem) värt besväret med att packa och skicka cykeln.

Commencal FCB Essential
Vad finns det för alternativ om man är sugen på någon liknande, vill egentligen bara beställa en FCB, men har mycket delar liggandes så hade vart toppen med något billigt ramkit. Vill kunna montera riktiga skärmar, plats för typ 2.2" MTB-däck. Rakt styre och stel gaffel.

Tillbaka
Topp