Commencal Meta SX Medium eller Large

• Trådstartare Trådstartare RLE
  • Start datum Start datum

RLE

Medlem
Hej.
Ska snart beställa en Commencal Meta SX.
Står i valet och kvalet angående storlek.
Är precis mellan två storlekar.
Medium eller large?
Är själv 179 cm lång.

Min fräcka fråga till Er är om någon sitter på en SX i någon av dessa storlekarna i Stockholms området som man skulle kunna få känna på och testa storleken?

Kan absolut swisha 1 SEK för verifiering om vi ses. Så har du alla uppgifter.

Tack

Vad ska du köra på cykeln? För park och fokus på utförsåkning är nog L bättre och på den platta hemmastigen så är nog M bättre. Men det är ju en Enduro cykel så den kommer inte att vara den roligaste på platten oavsett så jag hade nog gått på en L

Med 78,1 / 78,5 grad sadelrörsvinkel skulle jag absolut välja L. En M blir för kort, förutom om man byter till en stam som är längre en de 40 mm som följer med.

Vill helt inte förlänga så man hänger över framhjulet?

Lutar åt L.
Har en stumpjumper idag 2019, L.
Har typ 440 i reach, känns enormt med 45 mer i reach.

Vill helt inte förlänga så man hänger över framhjulet?

Lutar åt L.
Har en stumpjumper idag 2019, L.
Har typ 440 i reach, känns enormt med 45 mer i reach.

Det är precis skilladen i sadelpositionen. Du hamnar 45 mm längre framför vevlagret med Meta i L. Om du skulle välja M skulle du behöva skuta bak sadeln 45 mm för att har samma distans till styret, som inte går utan setback stolpe.

Det är ju väldigt personligt och beror även på hur man har tänkt använda cykeln. Jag har själv en Meta TR i XL men är 1,95. Det är god plats men om den vore mycket längre tror att jag skulle känna mig lite utsträckt. Den är dessutom lite längre än SX tror jag. Frågan är ju också om du har lång överkropp eller armar, det spelar också in. Likaså hur du tycker om att köra - Metan är inte direkt en agil cykel - den tycker om att plöja. En større cykel kommer troligen förstärka dessa egenskaper.

Reach är ju riktigt fint att kolla på men när man experimenterar med att välja större storlekar är stack också viktigt. Om ditt styre hamnar för högt kan det bli svårare att få ordentligt med vikt på framhjulet - speciellt om man inte cyklar väldigt branta stigar.

Fan va ni kan. Uppskattar hjälpen.
Är 179-180 lång men har typ norra Europas kortaste ben. 30 i längd på byxor. Viker typ upp dom?
Borde innebära att överkroppen är lång.

Bor i Nacka där det finns fina områden att cykla i. Lite skog, lite utför.
Men park som Flottsbro, Järvsö och Åre är det roliga. Vill kunna ta hoppen med stabilitet..

Det är precis skilladen i sadelpositionen. Du hamnar 45 mm längre framför vevlagret med Meta i L. Om du skulle välja M skulle du behöva skuta bak sadeln 45 mm för att har samma distans till styret, som inte går utan setback stolpe.
Misstänker det är fel att bara gå på reach, har inte alls koll på det där med sadelposition.

Reach blir väl oavsett från vevarna till kronan?

Måste snart bestämma mig.

Vad ska du köra på cykeln? För park och fokus på utförsåkning är nog L bättre och på den platta hemmastigen så är nog M bättre. Men det är ju en Enduro cykel så den kommer inte att vara den roligaste på platten oavsett så jag hade nog gått på en L
Trodde man önskade en mindre cykel i park, mer lätt hanterlig, är det tänket fel..?

Misstänker det är fel att bara gå på reach, har inte alls koll på det där med sadelposition.

Reach blir väl oavsett från vevarna till kronan?

Måste snart bestämma mig.

Ja, reach mäts alltid på samma sätt.

Om du vill behålla samma avståndet mellan sadel och styret, som jag tycker skulle vara bra, behöver du en L. Jag skulle också ville har L med min 179 cm och relativt korta ben.

Trodde man önskade en mindre cykel i park, mer lätt hanterlig, är det tänket fel..?
Du tänker rätt! Jag drar en vass lans för att gå ner i storlek. Särskilt så som du beskriver att du kör.
Rappare cykel är roligare tycker jag.

Själv är jag 178cm och hade gärna valt en medium istf large, som jag nu sitter på(Canyon strive)

Men det spelar ingen stor roll, M eller L. Cykeln jag har nu är grym, men hade jag fått välja om så garanterat hade jag valt den mindre storleken.

Lycka till!

Jag håller med generella resonemang kring M och L om man bara tittar på reach. Men cyklar nån 180 cm åkare (med lagom är lång överkropp) på en cykel med 460 mm reach, 78 grad STA och 40 mm stam? För mig skulle avståndet mellan sadeln och styret blir otrevligt kort. Då skulle jag behöva en 60 mm stam och flytta sadeln max bakåt.

Jag håller med generella resonemang kring M och L om man bara tittar på reach. Men cyklar nån 180 cm åkare (med lagom är lång överkropp) på en cykel med 460 mm reach, 78 grad STA och 40 mm stam? För mig skulle avståndet mellan sadeln och styret blir otrevligt kort. Då skulle jag behöva en 60 mm stam och flytta sadeln max bakåt.

Beror på hur man ska cykla. Sittcykla transportsträcka upp, ståcykla enduro led ner så tror jag det skulle funka alldeles utmärkt. You win some you loose some.

Beror på hur man ska cykla. Sittcykla transportsträcka upp, ståcykla enduro led ner så tror jag det skulle funka alldeles utmärkt. You win some you loose some.

Hade inte tänkt på det på detta sätt. Det går.
Men då skulle jag bara köpa sån cykel till park då. Jag har själva en stig-HT med 470 reach, 76 grad STA, både vid sag och 50 mm stam. Det är på gränsen för plattcykling för mig med mina 179 cm och då kör jag med sadeln max båkat. Jag har just höjd gaffeln 1 cm och bytt till en lägre distans under stammen gav några mm extra distans mellan sadeln och styret som var välkomna. Sån relativt kort cykel är dock trevligt i knixig terräng som Hellas. Jag vet inte om jag skulle ville har en längre cykel.

Jag vill själv kunna sitta ner och lägger jag 40-100k på en cykel så tycker jag att det är konstigt att designern skitit totalt i detta.

EDIT. Generellt 2022 , inte specifikt denna cykel

Jag har nog ca 460mm i reach efter att kortat styrstammen från 40->30mm.
Jag var tvungen att kolla upp geo-värdena sen drog jag bort 10mm på reach.

Det känns inte alls galet för mina 178cm. Men då ståcyklar jag nästan uteslutande.

Det känns inte alls galet för mina 178cm. Men då ståcyklar jag nästan uteslutande.

Ja, jag ståcyklar också nästan uteslutande. Där skulle jag också överleva med lite mindre reach. Men då blir transportsträckarna riktigt otrevliga. Jag har dock relativt lite längre överkropp.

Effective toptube är måttet du känner när du sitter ner. Hur utsträckt eller hopkrupen du är på hojjen. Reach är måttet på hur rymlig den känns när du står upp i attackposition.
Stack påverkar men stack är idag väldigt lika mellan cyklar i samma kategori så den lägger jag mindre fokus på.

Båda har rätt.
En sämre åkare = längre stabil cykel
En bättre åkare = kortare mer manövrerbar cykel
En bättre åkare är också bättre på att hantera en längre cykel och kan därmed kanske åka snabbare än med den korta. Å andra sidan kanske hen har roligare på den korta. Svaret är med andra ord det beror på som alltid :)

En bättre åkare är också bättre på att hantera en längre cykel och kan därmed kanske åka snabbare än med den korta. Å andra sidan kanske hen har roligare på den korta. Svaret är med andra ord det beror på som alltid :)

Finns väl en anledning till att Richie Rude som är 182 cm lång kör (eller i varje fall körde) på en medium Yeti. Han är nog en av världens snabbaste personer på en endurocykel.

Finns väl en anledning till att Richie Rude som är 182 cm lång kör (eller i varje fall körde) på en medium Yeti. Han är nog en av världens snabbaste personer på en endurocykel.
Jag var bara tvungen...? för att ge mig själv lite boost...

"At 190 cm tall, Jack Moir rides the Strive in size large with an extremely tall front end."

...så valde han att göra. Jag är 12cm kortare och kör samma storlek på cykel.

Edit: var tvungen att googla om ovan stämde. Kolla klippet ca. 1minut in.

Senast ändrad:
Många svar, många åsikter.
Tackar för allt jag lär mig.
Kan inte påstå att jag blivit klokare.

Är inget proffs. Cyklar skog hemma, Flottsbro på hemmaplan och sen lite resor.

Är 178-179 lång.
Korta ben vilket borde göra att överkroppen är lite längre.
Har ju hellre en mer lätthanterlig cykel utan att den får kännas för liten.

Blir den för lång känns det ju som man ligger ner över cykeln.

Många svar, många åsikter.
Tackar för allt jag lär mig.
Kan inte påstå att jag blivit klokare.

Är inget proffs. Cyklar skog hemma, Flottsbro på hemmaplan och sen lite resor.

Är 178-179 lång.
Korta ben vilket borde göra att överkroppen är lite längre.
Har ju hellre en mer lätthanterlig cykel utan att den får kännas för liten.

Blir den för lång känns det ju som man ligger ner över cykeln.
Enkelt, du ska ha en medium storlek på cykel.

Jag var i samma sits som du för två år sen. Exakt mellan storlek M o L i tabellen.

Enkelt, du ska ha en medium storlek på cykel.

Jag var i samma sits som du för två år sen. Exakt mellan storlek M o L i tabellen.

Men din Strive har väl en flackare sadelrörsvinkel ön 78 grad? Då kan man fortfarande sitta komfortabel på platten. På Meta i M blir det trångt. Ingen problem dock om man bara sitter ner när man trampar uppför, som Fundadores skrev.

Hur resonerar du nu? Reach är ett mått på ramen. Har inget med styrstam att göra.

Polarn har en Lapierre Spicy Large som känns rätt bra i storlek.
Kan man jämföra den på något sätt?
Sadelvinkel å sånt..

Men din Strive har väl en flackare sadelrörsvinkel ön 78 grad? Då kan man fortfarande sitta komfortabel på platten. På Meta i M blir det trångt. Ingen problem dock om man bara sitter ner när man trampar uppför, som Fundadores skrev.

jag sitter väldigt sällan. Bara när jag cyklar på bakhjulet eller uppförs. ?

Men det har du säker ha helt rätt i, att vissa cyklar kan kännas trånga när man trampar. men man sitter ju ”aldrig” på en utförs-mtb. Iaf inte längre stunder så jag hade mest fokuserat på utförsupplevelsen.

Ni krånglar till det och så blir det om man bara ser till reachmåttet. Det måttet säger nämligen inget om hur ramen är när man sitter ner.

ETT = sittlängd. Jag är 168cm och vill ha 595-615mm.
Reach = rymlighet vid stå position. Vill ha minst 440 men gärna uppåt 480mm.

Väljer ram utifrån ETT, finns två st som passar in i mina krav så kollar jag reach. Fortfarande två st så blir det safdelrörets längd dom avgör. Det ska rymmas 170mm dropper och då kan jag som mest ha 440mm höjd. Har haft lika många small som medium genom åren. Samtliga har varit 650mm från mitten av sadeln till centrum av styret.

Några exempel:
Kollar jag på måtten för metan så skulle jag kunna ha en large. Den skulle upplevas lång och fartstabil men den skulle inte vara för stor. ETT är 617. Blir dock bara 30-35mm styrstam på den och sadeln behöver skjutas fram 5-6mm.
481mm reach kräver bra tryck över styret så det kan inte ha nån rise alls då stack redan är över 640mm. Men måtten är jämförbara med mondrakern jag hade och trivdes på.

Så för en 10cm längre person är det helt klart det naturliga valet. Kanske det är en xl du ska ha? En sån hoj vill man ju ha fartstabil och förlåtande.

Är det TT length du menar med sittlängd?
ETT Effective toptube length. Ibland skrivs den top tube effective eller top tube (effective) som i länken ovan.
Det är linjen horisontellt bakåt från stack (centrum av övre styrlagret) till sadelrörets förlängda linje. Är du normalbyggd är det punkten strax under sadelinfästningen på "rätt" storlek.
Reach är samma linje men den sträcker sig bara fram tills centrum av vevpartiet.

Ju flackare sadelrör desto längre ETT. Brantare sadelrör ger kortare ETT. Vi vill alla sitta med ryggen mer eller mindre lika utsträckt. Vi människor har inte ändrat form men cyklarna har det. Men gemensam nämnare är att ETT + styrstam i stort sett gett samma totalmått.

Många proffs , bla Sam Hill, mäter in sin cykel med följande metod eller med en variant av den.
Verkar bra, jag har dock mitt sätt. Svårt lära gamla hundar sitta. Metoden är fokuserad på stående cykling. Den utelämnar sittposition/sittlängd en del vilket jag saknar. Jag sitter mkt och trampar.

Många proffs , bla Sam Hill, mäter in sin cykel med följande metod eller med en variant av den.
Verkar bra, jag har dock mitt sätt. Svårt lära gamla hundar sitta. Metoden är fokuserad på stående cykling. Den utelämnar sittposition/sittlängd en del vilket jag saknar. Jag sitter mkt och trampar.

Eller hur, det blir ju egentligen det riktiga måttet. Måttet mellan de "punkter" som är i kontakt med cykeln när man står upp och cyklar. Dvs händer och fötter.

(förutom självklara saker som att man inte vill ha sadeln i ryggen, överröret i grenen osv.)
Men jag är som ni märker inte cykelkonstruktör utan försöker lyssna mig till goda råd. ?

Kanske inte hjälper men jag hade en 2020 meta tr sx i large den hade 475 i reach och den tyckte jag va lagom lekfull och stabil till mina 187cm...hade jag vart 179 had jag lätt valt en medium. Alla cyklar är längre idag än innan så förstår inte vrf folk går upp i storlek när dom själva är lika långa som dom va för 5år sen och körde en kort medium förr men köper idag en large el t.om en xl när man är 180...

Kanske inte hjälper men jag hade en 2020 meta tr sx i large den hade 475 i reach och den tyckte jag va lagom lekfull och stabil till mina 187cm...hade jag vart 179 had jag lätt valt en medium. Alla cyklar är längre idag än innan så förstår inte vrf folk går upp i storlek när dom själva är lika långa som dom va för 5år sen och körde en kort medium förr men köper idag en large el t.om en xl när man är 180...

Tyvärr är alla cyklar inte bara längre idag men har också brantare sadelrörsvinkel. Som sagt, om man inte har transportsträckor eller plat sig är det ingen problem. Men det är svårt att undvika i Sverige förutom om man bara kör park.

Tyvärr är alla cyklar inte bara längre idag men har också brantare sadelrörsvinkel. Som sagt, om man inte har transportsträckor eller plat sig är det ingen problem. Men det är svårt att undvika i Sverige förutom om man bara kör park.
Ja så är det ju . Jag har svårt att hitta en modern hoj som har lagom räckvidd, med tillräckligt långt överför...min ht är perfekt men skulle vilja ha en fs med samma geo mer el mindre.

Tillbaka
Topp