Commencal meta tr 29 ride eller essential

Eller hur, race är snyggast och dyrast, förstår inte varför essential är billigare, är inte specen bättre på essential?

Essentials har snikdäck och dämpare i en klass lägre.

Race har toptier dämpning av Rockshox, däck i det finare gummit men tråkiga bromsar som bör bytas ut.

tack för svaren, det var väldigt informativt.

ser att essential har gx och race har nx, är det något att bry sig om? eller är skillnaden mellan dämparna större?

DeAngeli sa:
tack för svaren, det var väldigt informativt.

ser att essential har gx och race har nx, är det något att bry sig om? eller är skillnaden mellan dämparna större?

Växelsystem är rätt mycket billigare att byta jfrt med dämpare.

Hej!
Lånar tråden lite för ett liknande dilemma. Åker mest korta, snabba turer med utförsfokus i GBG samt några bikepark-dagar och har fastnat för Meta TR29 som ersättare för en liknande cykel med 27.5 av ren nyfikenhet. Jag är en medelmåtta men med bra kondition så vikten skrämmer mig inte. Rent utseendemässigt gillar jag dessa två bäst. Den ena har bättre dämpare men det är rätt stor prisskillnad och jag vet att en Revelation kan uppgraderas till Pike för nån tusenlapp. Annars samma spec i princip vad jag kan se. Jag har väl råd med båda men det svider i själen att lägga över 30k.
Vad hade DU valt i mitt läge och varför?

Ride: https://www.commencal-store.co.uk/meta-trail-29-ride-2019-c2x26307381
Race: https://www.commencal-store.co.uk/meta-trail-29-race-2019-c2x26307386

Essential går bort pga utseendet tyvärr, den känns fel.

Senast ändrad:
Funderade på samma modeller som du, men valde Meta TR ride 2019. Fick hem den i veckan. Valde alltså den billigare, för att sen kunna uppgradera lite allteftersom. Blir ev en GX-kassett framöver för att lätta den lite, ev också ett set riktigt fina bromsar. Hade också lite grejer liggandes som jag lättade den lite med (karbonstyre, stam, hjulset, lättare skivor). Köpte med ett Magic Mary som jag ska ha fram och så sätter jag Hans Dampf bak. Däcken var den fina EVO-serien. Gaffeln tycker jag var alldeles utmärkt. Hjulsetet på den dyrare modellen verkar uppskattat men ganska tungt, så kände inte det som något mervärde utan räknade då med att köra på mitt gamla set och slänga det nya på hardtailen. Hjulen på ridemodellen var bara att sätta i ventiler och doc blue så var de tubeless och faktiskt lättare i vikt än jag trodde. Hur de håller återstår att se. På det hela ang val av modell är jag nöjd med mitt beslut.

Senast ändrad:
Köp den billigare så köper du min Dvo Topaz dämpare ;-) , säljer den som är origibal och pimpar gaffeln längre fram :)

David C sa:
Funderade på samma modeller som du, men valde Meta TR ride 2019. Fick hem den i veckan. Valde alltså den billigare, för att sen kunna uppgradera lite allteftersom. Blir ev en GX-kassett framöver för att lätta den lite, ev också ett set riktigt fina bromsar. Hade också lite grejer liggandes som jag lättade den lite med (karbonstyre, stam, hjulset, lättare skivor). Köpte med ett Magic Mary som jag ska ha fram och så sätter jag Hans Dampf bak. Däcken var den fina EVO-serien. Gaffeln tycker jag var alldeles utmärkt. Hjulsetet på den dyrare modellen verkar uppskattat men ganska tungt, så kände inte det som något mervärde utan räknade då med att köra på mitt gamla set och slänga det nya på hardtailen. Hjulen på ridemodellen var bara att sätta i ventiler och doc blue så var de tubeless och faktiskt lättare i vikt än jag trodde. Hur de håller återstår att se. På det hela ang val av modell är jag nöjd med mitt beslut.

Intressant! Fick man med ventiler i köpet eller behöver jag beställa det också? Magic Mary ska jag också köpa till. Växlar och vikt är inte så viktigt för mig så länge de funkar men jag har haft både en Pike och en Revelation och Piken var märkbart bättre, även för en medelmåtta som mig.
Bakdämparna har jag dock ingen koll på alls, jag är inte den som håller på o skruvar på inställningar jättemycket så den enklare modellen kanske duger alldeles utmärkt? Den andra har sån Piggy back som verkar vara för långa utförsåk vilket jag inte gör mer än några gånger om året.

Bara för att behöva slippa tänka på uppgraderingar det närmaste året så lutar det nog ändå mot en race men du får mig lite osäker igen, det är ju 8-9k i prisskillnad och båda är typ lika snygga. Guide R bromsar har jag på min nuvarande och är nöjd med dom.

glitch sa:
Köp den billigare så köper du min Dvo Topaz dämpare ;-) , säljer den som är origibal och pimpar gaffeln längre fram :)

Jag har jättedålig koll på bakdämpare men det låter ju som en vettig idé. Får läsa in mig lite på ämnet!

utbrott sa:
glitch sa:

Jag har jättedålig koll på bakdämpare men det låter ju som en vettig idé. Får läsa in mig lite på ämnet!

Läs på! Topazen är grym, bytte till den från fox dpx2 på min gamla cykel. Hade en sån på hojen innan det, och gissa vad, nya har redan en Topaz så lite onödigt att ha två :)
Sen är det alltid gött med en reservdämpare så man slipper down time om nåt ska servas.

glitch sa:
utbrott sa:
glitch sa:

Läs på! Topazen är grym, bytte till den från fox dpx2 på min gamla cykel. Hade en sån på hojen innan det, och gissa vad, nya har redan en Topaz så lite onödigt att ha två :)
Sen är det alltid gött med en reservdämpare så man slipper down time om nåt ska servas.

Ja fan det lutar nog åt den billigare nu. Det är ju alldeles för stor prisskillnad när man ändå får ok hjul på den billiga och samma växelgrupp. Och som sagt ca 1600:- att uppgradera gaffeln till Pike om jag känner för det.

Jag väger inte så mycket och åker inte så snabbt så tror bromsarna duger gott till en början.

Senast ändrad:
Ventiler ingår inte. Köpte f ö ett set skyddsplast från Commencal. Personligen har jag haft skitkul nerför Åreskutan på betydligt enklare gaffel och dämpare så kände inte för att släpa runt på extravikten av en piggyback på stigarna här hemma när jag ändå alltid tyckt det funkat bra tidigare. Hellre lägger jag pengarna på att lätta den lite till framöver.
Gaffeln var en revelation med debonair och jämfört med min gamla Revelation 32 så känns den här klart mycket mer följsam. Som sagt, är ju inte top of the line saker, men tycker det funkar jäkligt bra som det är. Själv är jag mest intresserad av att få ner vikten på den lite till framöver, ff a eftersom bakändan känns rätt tung, då genom lättare kassett. Men det blir nog när det är dags för drivlinebyte. Lycka till i ditt val.

Senast ändrad:
David C sa:
Ventiler ingår inte. Köpte f ö ett set skyddsplast från Commencal. Personligen har jag haft skitkul nerför Åreskutan på betydligt enklare gaffel och dämpare så kände inte för att släpa runt på extravikten av en piggyback på stigarna här hemma när jag ändå alltid tyckt det funkat bra tidigare. Hellre lägger jag pengarna på att lätta den lite till framöver.
Gaffeln var en revelation med debonair och jämfört med min gamla Revelation 32 så känns den här klart mycket mer följsam. Som sagt, är ju inte top of the line saker, men tycker det funkar jäkligt bra som det är. Själv är jag mest intresserad av att få ner vikten på den lite till framöver, ff a eftersom bakändan känns rätt tung, då genom lättare kassett. Men det blir nog när det är dags för drivlinebyte. Lycka till i ditt val.

Ja nu blir det den enklaste versionen och eventuellt lite uppgradering allt eftersom. Tack för vägledningen!

Förresten, är loggan på hjulen klistermärken som går att pilla bort eller är det under någon form av klarlack?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp