Commencal meta trail

Commencal meta trail
Då var det klart! Premiärturen går i Hellas under dagen, återkommer med resultat... :)

Bilagor

• IMG_20150411_183905.JPG
    IMG_20150411_183905.JPG
    147.6 KB · Besök: 30
Commencal meta trail
Spännande! Ser också fram emot en utförlig recension då jag själv var nära att trycka på köpknappen på en Trail.

Senast ändrad:
Commencal meta trail
Ok det tog lite tid men nu har jag hårdtestat under några veckor… :)

För att ge lite kort bakgrund så har jag länge letat efter en värdig ersättare till min gamla trotjänare Cannondale Prophet som jag kört på sedan 2006. Jag har uppgraderat den efter hand och trots några år på nacken så har den hängt med bra, delvis för att den har en förhållandevis modern geometri. Det var en av dom första hojarna med flackare gaffelvinkel (67.5 i FR mode) längre slag (140mm) tänkt för AM och den har genom åren levererat på Skutan, Lida loop men framför allt i Hellas.
Ok, baksvingen är lika styv som en överkokt nudel men det vande man sig vid.

Men nu kändes det som en bra tid att byta ut den till ngt nytt och jag fick för mig att en 27:a med 120-130mm slag och slack geo var det optimala för att tämja Hellas. När jag kör utför så har jag en Canyon Strive (26”) och för pendling/långlopp kör jag på en Cannondale Flash 29:a, det var alltså en ren Hellas dräpare som jag var ute efter eller aggressive XC/light trail vad man nu vill kalla det.

Jag har spenderat ohälsosamt många timmar med Google för att försöka hitta den rätta. Det är lite av en mellankategori nu när mycket fokus ligger på enduro och trail hojar som alla är mer eller mindre designade för att trampa upp och bomba ner, och nästa kategori blir ofta rena XC raketer. Ingen av dom optimala för Hellas stökiga stigar tycker jag.

Tyskarna föll bort en efter en, Canyon som jag annars gillar kallar dom här hojarna för ”touring” och tycker det ska vara branta vinklar och trippel klinga, samma sak med Rose. En ”Evo” modell av Nerve är det jag letade efter...!

Jänkarna däremot har fattat vad som gäller och hojar som Santa Cruz 5010 och Rocky Mountain Thunderbolt är helt i min smak på specen, men jänkarpremiumhoj + hög dollarkurs = dåligt med hoj för pengarna.

När jag upptäckte Meta trail så var det till slut den enda som tickade i samtliga boxar: 27:a, 120-130mm slag, flacka vinklar, direktförsäljning etc. Dessutom erbjuder dom en ”a la carte” meny så jag själv kunde välja specen! Problemet var bara att jag inte kunde hitta en enda review av hojen. Mediafokus låg givetvis på AM modellen helt enligt dagens mode, men teoretiskt var de en perfekt hoj och AM modellen fick bra kritik så det var bara att slå till.

Valet föll på a la carte varianten eftersom jag ville ha lättare hjul samt en 130mm Pike gaffel. Efter knackig kommunikation med baguettefolket blev till slut specen följande:

Pike 130
Rock Shox RT3
X0 bromsar
X1 kassett och växel
Race Face Turbin Cinch vevparti
Custom byggda hjul med NoTubs ZTR Arch fälgar

Jag är 181cm lång och har bara kört på stl M tidigare och legat på gränsen men nu valde jag efter deras rekommendation stl L i stället.

Nu har jag hunnit köra 12-15 pass på hojen, provat olika däck och dämparinställningar osv. Cykelflåset börjar också komma igång och är nu tillräckligt för att jag ska kunna göra en rättvis bedömning av hojen. Jag måste erkänna att första passen var tuffa, lungorna ville inte riktigt vakna ur vinterdvalan utan gjorde vad dom kunde för att motarbeta min naiva vilja att köra på som i höstas.

Det första som slog mig trots andnöd var hur tyst den gick på stigarna, helt ljudlöst, inget skrammel eller knirkande. Mycket tack vare 1x11 givetvis som är helt underbart. 34 klingan ger en perfekt utväxling där jag klara dom brantaste partierna samt kan ligga på i hög fart på grusvägarna. Inte ens i brantare och stökiga partier hörs ngt skrammel från kedja eller växel utan bara dämpat ljud från däcken och fjädring som jobbar.

Nu gick jag upp en ramstorlek samt att geon är trendriktigt låg och lång vilket gör att hjulbasen är markant längre (5cm) än mina andra hojar vilket gör en enorm skillnad i hur den upplevs på stigen. Det i kombination med flack gaffelvinkel gör att den är grymt stabil utför i stökiga partier. Branta steps som det tidigare varit volt varning på om man inte släpade röven i bakhjulet går nu att forcera utan reflektion. Den långa hjulbasen gör den även till en bergsget av rang, den klättrar sjukt bra i branta partier där jag tidigare haft svårigheter. Det är helt klart lättare att hålla rätt tryck över bakhjulet när det brantar på.
Geon gör den generellt lugnare vilket ibland upplevs som långsammare men vilket inte är fallet, men den kanske kan upplevas som mindre lekfull på platten, Metan vill ha fart!

Hopskruvad och klar hamnade vikten på 12.2kg utan pedaler, jag hade hoppats sub 12kg så jag är lite missnöjd där. Visst, det är en ok vikt men på deras sida uppger dom 11,5kg för race modellen vilket inte kan stämma (kanske på en stl xxs ram). Jag beställde min med Pike gaffeln vilket gör den 200g tyngre men samtidigt köpte jag nästan 200g lättare hjul. Nu vägde jag inte ramen innan jag satte ihop den men känslan är att den väger ngt mer än vad dom anger (vilket kanske inte är ovanligt).

Väl på stigen är vikten inget problem, den är riktigt accelerationssnabb och ramen är styv så den svarar direkt på pedaltryck. Den känns överlag snabb nedför, uppför och på platten i stökig terräng. På grusväg och snabba XC stigar så finns snabbare och effektivare hojar, hela Metan med den geometri den har andas utförsåkning och fart men i lättare trail förpackning. Nu valde jag till Pike 130 gaffel (hjärntvätt efter all uppskrivning), ska man ha den mer XC kanske man ska köpa den med SID gaffeln (120mm) som ingår i den färdiga Race specen, då blir den ngt brantare i vinklarna samt lite lättare. Men i övrigt så är dämpningen riktigt bra, Piken lever upp till ryktet och bakdämpen levererar som förväntat (kanske ngt progressiv för min smak). I Hellas kör jag helt öppet på dämparna men i trail mode blir den helt klart effektivare på grus och snabba banor.

Finns det ngt som kunde varit bättre då? Nja, Jag tycker höjden till vevlagret är på gränsen till för låg, jag har en tendens att slå i pedalerna framför allt i tekniska klättringar, nu har jag bytt till 170mm vevarmar mot 175 och minskat sag från 30% till 25% vilket gjorde stor skillnad, men låg BB-höjd plus lång hjulbas gör pedalerna mer utsatta framför allt i klättring över steps och dyligt. Kedjestaget kan tyckas lite väl brett, inga problem för mina 42:or men det är inte mycket marginal så har du stora fötter kan du kanske tycka det är tight.

Sammanfattningsvis så är det en grym hoj och jag tycker den växer för varje gång jag är ute, det är bara frågan om den passar det du tänkt ha den till. Jag gillar hålla fart i stökig terräng, tycker ”lätt hoj är bra hoj” och vill kunna bomba utför dom små kullarna som finns i Hellas. Jag köpte den inte för långlopp (kanske kör Lida Loop på den ändå) och för utförsåkning större än Hammarby så har jag en annan hoj. Jag letade efter den optimala Hellas dräparen och Metan är definitivt en av dom, hade ramen varit ngt lättare och haft en smula högre BB höjd hade den tagit full pott.

Bilagor

• meta01.JPG
    meta01.JPG
    19.6 KB · Besök: 28
Commencal meta trail
Bra redogörelse Zigg!
Hade själv tänkt bygga en liknande spec men föll till slut över på en 29", detta för att få ett bredare användningsområde och för att vara lite snällare mot mitt taskiga ryggslut.
Säkert klokt men efter att ha läst hur du uppfattar fin hoj samt provkört en Meta AM i Flottsbro, så blir jag rätt avis på dig...

Lycka till med din Meta så ses vi i skogarna!

Commencal meta trail
happymtb.fr skrev:
-------------------------------------------------------
> Tack för att du delade med dig!
> Får man inte cykeln ihopskruvad när man köper
> à la carte?

Njet, kommer i byggsats utan instruktioner och verktyg :)

Commencal meta trail
zigg skrev:
> Men i övrigt så är dämpningen
> riktigt bra, Piken lever upp till ryktet och
> bakdämpen levererar som förväntat (kanske ngt
> progressiv för min smak).

Kolla om det sitter nån spacer i bakdämparen. Pillar du ur den eller väljer en mindre så blir bakfjädringen mindre progressiv:-)

Commencal meta trail
bakteria skrev:
> Vad gick kalaset på? Och hur tillmötesgående
> var de med ditt val av komponenter?
> Är på jakt efter något liknande själv.

Lite drygt vad Race modellen kostar, jag la på extra för Piken och beställde hjul på annat håll.
Dom var snabba på att svara och gav bra support, det är bara att test-bygga i a la carte menyn och se var det hamnar.

//MA

Tillbaka
Topp