Commencal meta V4/v4,2

Commencal meta V4/v4,2
Hej, har en Cannondale Jekyll carbon 2 med lefty just nu men känner att den inte har tillräckligt med ”popp” har maxat rebounden fram och bak men läst att leftyn alltid håller sig ganska lågt där. Så jag har tänkt på commencals meta fulldämpade. Ser ut som en jätte bra hoj i rätt budget men sän är det 170mm dämpning på meta V4,2 och tänkte om det kommer få samma lite mer dh stanna på marken känsla som jag har nu. Så frågan är fungerar 170mm fram för Stig cykling och xc liknande samt har det tillräckligt med popp för att kännas kul?
Samt om någon har en sån hoj jag kan prova i Stockholms området skulle det vara väldigt uppskattas eller om någon vill sälja sin eller intresserad i min

Senast ändrad:
Commencal meta V4/v4,2
Kollade runt lite och jag kommer race:a lite och köra dh vid flottsbro och Hammarby. Hittade en meta Am v4,2 med 160 fram och 150 bak det passar väl ganska bra?
Men det finns en här på Happy med 170 fram för något rimligt pris. Skulle vara bäst om det gick.

Senast ändrad:
Commencal meta V4/v4,2
Nu har du säkert koll på det här men när du skriver "maxat rebound" så låter det lite tvärtom i mina öron. Om jag skulle vilja ha mer "popp" så skulle jag öppna rebound, alltså minimera rebound dämpning och pumpa i mer tryck i luftfjädern, alltså mindre sag.

Jag har en Meta V4, den har 160/150, V4,2 har 170/160.

V4 är årsmodell 2015-2016 sedan tillkom V4,2 men det säljs fortfarande nya V4. Finns även en version med Lyrik 170 mm gaffel, men generellt är det 160/150.

Gillar min cykel och den är inte till salu ; )
Men ärligt talat tvivlar jag på att den är så mycket poppigare än en jekyll, det är en rätt tung och stabil hoj som trivs bäst nerför tycker jag.

Commencal meta V4/v4,2
Håller med dig Klas A, har själv rekommenderat flera att köpa Meta AM 4’an (för enduro åka) och därefter fått hjälpa köparna att ställa in dom...
4’an han inte direkt anklagas för att vara ”poppig”, snarare plush men ändå relativt trampeffektiv.
4.2 utvecklades bl.a. för att råda bot på anti-poppigheten, dvs mer stöd i mellanregistret. (Samt mer slag och längre reach).
Dock går det fint att få en v4’a poppig om dämparen byts ut eller lämnas in för lite trimning (brukar kosta ett par hundra extra i samband med service).
Som vanligt bör du (TS) dock köpa hoj efter hur du MEST kommer att använda den, så kör du normalt lättare stigar (utan en massa stenkistor o drops) så är fortfarande mitt tips Trail-modellen...

Commencal meta V4/v4,2
Alltså det låter som du ställer in fjädringen fel, när du skriver maxxat rebound. Maxxa rebound gör att dämparen packar ihop vid många småsmällar, på grund av att den inte fjädrar ut igen. Så, det kan nog påverka att du upplever hojjen som lite platt, ingen pop. Pop så måste den ju får skjuta från, med hjälp av fjädringen, den är lite hoptryckt och hjälper till att skjuta från när du gör det.

Sen, jag har cyklat lefty ungefär 50 m i mitt liv och ingen koll på den specifikt.

Commencal meta V4/v4,2
Hej, maxat kanske var fel ordval jag har ställt in den på att vara så snabb tillbaka som möjligt(vilket inte är så snabbt) läst på många forum att det bara är hur leftyn är. Men ni tror alltså att 170 kommer att motverka poppigheten. Och att en 160/150 passar bättre?
Jag hade en gammal giant Reign med 160 fram som jag gjorde rebounden snabb på. Den var bra poppig. Tyvärr blev den snodd:(

Senast ändrad:
Commencal meta V4/v4,2
Nu ska jag vara den där tråkiga jävel som säger att det går att bygga om fjädring..
Om det nu inte är så att du vill ha en ny bike.

Commencal meta V4/v4,2
antonov123 sa:
Klas A, du bor inte i Sthlms området så att man skulle kunna testa den??
Om inte Klas kan hjälpa, så kan jag höra med en av dom jag hjälpt köpa Meta AM 4’a, finns i Älvsjö isf. Den är iof pimpad med en 170mm!’s Lyrik och Mavic CrossMax-hjul.

Commencal meta V4/v4,2
Kan vara värt att nämna här att 2018's modeller av Commencals cyklar är betydligt längre än tidigare, det påverkar inte poppigheten hos dem men en kortare cykel är enklare att slänga runt, brukar kännas rappare mm dvs liknande egenskaper som du verkar vara ute efter

Commencal meta V4/v4,2
Sorry, jag bor i småland.

larsaw, det skulle vara intressant att höra vad du rekommenderar att man ska göra med fjädringen för att få ut mesta möjliga av V4:an. Det sitter en rs monarch plus debonair på min. Grundversionen hade en x-fusion dämpare och den var väl ingen höjdare kan jag tänka mig.

Commencal meta V4/v4,2
Okej ska kolla in på det tack Edvin,
Antar att jag kan köra ganska många bolumspacers och snabb rebounden för att få den att bete sig lite mer som en 160mm

Senast ändrad:
Commencal meta V4/v4,2
Klas A sa:
larsaw, det skulle vara intressant att höra vad du rekommenderar att man ska göra med fjädringen för att få ut mesta möjliga av V4:an. Det sitter en rs monarch plus debonair på min. Grundversionen hade en x-fusion dämpare och den var väl ingen höjdare kan jag tänka mig.

Precis, den där X-Fusion är knepig...
Som en gammal RS Monarch, dvs antingen plush o drar rakt igenom slaget, eller poppig men inte direkt följsam :/
Hade det varit min hoj och dämpare, så skulle jag lagt i någon kralligare bricka i shimstack (för bättre ”midstroke support”) alt. fuskat o bara köpt en bättre dämpare, typ CCDB eller DVO Topas.

Ska kolla med ”min” Meta v4’a ägare om/när en provkörning kan genomföras. Återkommer.

Commencal meta V4/v4,2
Stumpy! I dagens mått mätt ganska så kort. Lekfull/poppig som bara den. Har även kört det mesta i åre, järvsö, gesunda med min.
Jag funderar dock på en längre hoj med mera slag nu. Men det är för att jag kör 75% dh. Stumpyn är en riktig lekfull och rolig cykel för stigåka/enduro. Samt om du har hyfsad koll så går det bra i de flesta dh backar.. :) Begränsningen är en själv. oftast. 27,5 menar jag nu. 150/150 slag

Jag menar..inte länge sedan dh riggarna var rejält "korta"

Commencal meta V4/v4,2
Sen om du tycker 170 slag fram är mycket så är det bara att beställa en 160mm luftfjäder. Då brantas gaffelvinkeln ca 0,5 grader= lite kvickare i sväng.
Funderar själv på detta

Tillbaka
Topp