Commencal

• Trådstartare Trådstartare Mavve
  • Start datum Start datum
M

Mavve

Guest
Commencal
Tjena!
Va inne på Cykloteket och såg Commencal Flame -07, den va enligt mig ruskigt snygg och verkade specad med bra komponenter. 25 500:- skulle dom ha också, har ingen större koll på Commencal vet dock historian med Sun o.s.v. Någon som kan säga något om Commencal? Enligt personalen så var den jättebra men det tycker jag dom säger om allt... / Mavve

Commencal
Hej!

Köpte en Commencal Combi, där i våras, alltså enklare sak än du tittat på. Jag är nybörjare, men har cyklat runt på Fornstigen och annorstädes en hel del denna sommar och tycker den funkar utmärkt. Lite knak i en pedal bara å så är väl den där Suntourgaffeln som sitter på lite hoppstyltig av sig. I övrigt tyckte jag dock den var bra utrustad för det priset, 8.500:-

Är det någon som vet vilken annan gaffel man borde sätta på utan att ruinera sig samtidigt?

Så gör ju Commencal snygga cyklar oxå! / Per

Commencal
Svoboda skrev:
-------------------------------------------------------
> Hej!
>
> Köpte en Commencal Combi, där i våras, alltså
> enklare sak än du tittat på. Jag är nybörjare,
> men har cyklat runt på Fornstigen och
> annorstädes en hel del denna sommar och tycker
> den funkar utmärkt. Lite knak i en pedal bara å
> så är väl den där Suntourgaffeln som sitter
> på lite hoppstyltig av sig. I övrigt tyckte jag
> dock den var bra utrustad för det priset, 8.500:-
>
>
> Är det någon som vet vilken annan gaffel man
> borde sätta på utan att ruinera sig samtidigt?
>
> Så gör ju Commencal snygga cyklar oxå! / Per

MX Comp funkar ju alltid och är prisvärd. Annars är min favorit RS Reba som går att få till hyggligt pris söderut.

/C

Commencal
I think the first C is hard and the second is soft. Kommensal.

Of course, I could be wrong about the second C. They are located in Andorra, so it could be the lisped soft C like they have in Spain, so it could be Kommenthal.

Commencal
Dom kanske skulle göra som ex. Bontrager gjort på sin hemsida- på deras FAQ står det hur namnet uttalas.
Bon - Bonfire
tra - Tragic
ger - Grrr
( hur uttals Ksyrium? )

Commencal
Jag har precis skaffat mig Commencal Supernormal 2007, som är en lite annan cykel än den du funderar på, men jag kan säga att jag är väldigt nöjd så här långt. Snygg och med bra spec. Jag uppfattar Commencal som ett företag som vill vara lite annorlunda och sticka ut i mängden och som kanske inte satsar på att bli störst men gärna bäst. Fast det kanske är jag som gått på deras smarta marknadsföring. Supernormal 2006 recenserades ju i Kadens och fick så mycket lovord att någon här på forumet misstänkte partiskhet. Sen är ju Andorra ett lustigt litet land oxå...jag gissar att Daner har rätt om uttalet med K i början och ett läspande "spanskt" th i slutet. Men jag kan ha fel.

Commencal
Funkar jättebra, har crashat 3 ggr ovh den håller fortfarande. MX comp eta fram är från den förra hojen. Den som inte höll.

Bilagor

• 7.7 km.jpg
    7.7 km.jpg
    94.1 KB · Besök: 38
Commencal
Daner skrev:
-------------------------------------------------------
> I think the first C is hard and the second is
> soft. Kommensal.
>
> Of course, I could be wrong about the second C.
> They are located in Andorra, so it could be the
> lisped soft C like they have in Spain, so it could
> be Kommenthal.

Max Commençal är trots allt fransman och det stavas med cedilj, ç, så det skall helt klart uttalas som s.

Marginal skrev:
---------------------------------------------------
> Jag uppfattar Commencal som ett företag som vill vara lite annorlunda och sticka ut i mängden och
> som kanske inte satsar på att bli störst men gärna bäst.

Hehe, ganska typiskt franskt i min mening. ;-) Nåja det har ju vinnit en del med A-C Chausson utför..

Commencal
Jag kör själv en Commencal Supreme 6.30
Allaround/Fr,vad man nu vill kalla det.
Den fungerar jättebra för min del,och jag är nöjd.
Nackdelen är väl att den väger lite väl mycket
om du ska ut och röja i skogen,men det beror ju
också på vilken Commencal vi talar om.

/Max

Commencal
Har inte testat nån Commencal än men skulle gärna köpa en Supreme DH, en av världens bästa cyklist kan ju inte ha allt för fel (Cedric Gracia).

Angående billig gaffel kan kanske Rock Shox Recon 351 (2 990sek på cc) vara nått. Men den väger 2,066 kg så inget om du jagar gram, men annars perfa.

// Johannes

Tillbaka
Topp