Compact eller standard?

Supersonic

Aktiv medlem
Compact eller standard?
Håller på och klurar på det här med kompakt vevparti på 50/34.
Använder nu ett standard vevparti med 53/39 men är inte helt nöjd med kedjelinjen. Märker att jag oftast använder stora fram och de tre-fyra största dreven bak. Kedjelinjen blir därmed rätt ooptimal. Går jag ner på lilla klingan ram blir det ett evigt växlande mellan stora och lilla klingan beroende på backarnas lutning eftersom det annars blir till att trampa i 160 kadens i nedförsbackarna.

Antar att jag helt enkelt har för klena ben att nyttja potentialen i 53/39.
Jag cyklar ungefär 20-25 mil i veckan i rätt slät terräng och ligger runt 33-36 km/h i snitt på rundorna. Skulle jag vara hjälpt av att gå över till kompakt? Ger det bättre kedjelinje för klena ben?

Compact eller standard?
blir de inte billigare att byta till en annan kassett? Jag kör 53/39 och en 12-25 kassett, funkar kalas.

Senast redigerad av en moderator:
Compact eller standard?
Byt kassett till en ungdomskassett, 14-27. På compact får du ett överlapp på 1-2 växlar istället för 2-3 på standard. Kedjelinjen kommer att bli om möjligt ändå snedare. Dessutom kommer du i princip aldrig utnyttja 34:an.

Compact eller standard?
Håller inte alls med, snittar man 33+, är compact perfekt
eftersom man aldrig behöver lämna storkakan. Kedjelinjen
blir också bra. Enda gången man behöver gå ner på lillklingan
är i de längre backarna.

edit: stavning

Senast redigerad av en moderator:
Compact eller standard?
NiclasY skrev:
-------------------------------------------------------
> Håller inte alls med, snittar man 33+, är
> compact perfekt
> eftersom man aldrig behöver lämna storkakan.
> Kedjelinjen
> blir också bra. Enda gången man behöver gå ner
> på lillklingan
> är i de längre backarna.
>
> edit: stavning

+1. Kör med 50/34 och 50 klingan funkar till 99% överallt här i Göteborg, där det är rätt kuperat ihop med en 12-25 kassett. I jämförelse med 53 klingan så saknas det en enda tyngre växel med samma kassett. Det kan jag som motionär leva med, för det är sällan det är läge att köra några Cavendish-spurter här ändå... ;-) Rundor med 35-40 i snitt begränsas inte av ett 50/34 compactvevparti, det är bara något folk tror.

/Leo

Compact eller standard?
Ola skrev:
> Varför inte byta 53an mot tex. 50?

Det hade jag på min förra racer, sjukt ovärt! Det är ingen mening med framväxeln längre, för litet hopp mellan klingorna. Det känns som alla växlar ligger och överlappar varandra, vilket de ju också gör.

Compact eller standard?
Jag kör med 50-36 och en kassett med 11-25. Jag tycker det funkar kanon bra. Superb att spurta med samt att man kan köra på stora ringen i många backar och 36 känns mycket bättre än 34 på de brantaste backarna.

Compact eller standard?
Bytte från ett långt liv med standard 39/53 till compact nu i sommras innan min Italien resa och utan det bytet hade jag nog inte klarat mig där nere med dom backarna, körde en 12-27 kassette där nere. Hade tidigare vart rätt skeptisk till compact.

När jag kom hem så trodde jag att det skulle funka lika bra, icke :-) första tävlingen och spurt, då räckte inte 50-12 i alla fall, trampade ur duktigt, rätt lätt åtgärdat i alla fall, blir en 11-23 eller 11-25 kassette till nästa säsong så är problemet löst.

Annars här hemma så har jag väl sällan känt behovet av compact, vanligtvis räcker det rätt bra men kör man där backarna blir lite längre och brantare så är det toppen med lite lättare växlar.

Compact eller standard?
Jag byter från 53/39 11-23 (8-delat) till kompaktvevar 50/34 och 12-25 (10-delat) till nästa säsong. Jag kör i princip aldrig på 53/11 och i de brantare backarna (t ex Kråkvägen) så räcker inte 39/23 till. Så för mig var valet självklart när jag nu bygger nytt.

Det går ju också alldeles utmärkt att ha några extraklingor till kompaktvevarna. 52 och 38 funkar på kompaktparti och då är man ganska nära den klassiska 53/39.

/K

Compact eller standard?
Jag har 50/36 11-23 på en hoj och 53/39 12-25 på en annan. Det blir nästan samma utväxling på båda så skillnaden är inte så jättestor. En 34 klinga tror jag inte att jag skulle använda särskilt ofta. Jag tycker dessutom att 16t skillnad på klingorna är lite mycket, jag föredrar lite tätare växling mellan stora/lilla klingan. Men samtidigt är ju 50/39 som jag har på en annan cykel lite för tätt och dessutom överlappande. Mitt nästa vevparti blir ett 53/39 där jag ev tänkte testa med 52 på stora.

Compact eller standard?
marran skrev:
> Ola skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Varför inte byta 53an mot tex. 50?
>
>
> Det hade jag på min förra racer, sjukt ovärt!
> Det är ingen mening med framväxeln längre, för
> litet hopp mellan klingorna. Det känns som alla
> växlar ligger och överlappar varandra, vilket de
> ju också gör.

Håller inte med, 53/19 ger nästan samma utväxling som 50/18, dvs. 3 tänder fram motsvarar 1 tand bak, så han skulle få lite bättre kädjelinje med storklingan som han använder mest.

Om 39 är tillräckligt liten skulle det här kanske lösa hans problem och spara honom några slantar.
Nu vet jag inte vad har trådskaparen för kassett, men han skriver att kör mest på storklingan, snittar 33-36 och måste växla mellan stora och lilla, lite mer överlappning gör att man behöver inte växla så mycket mellan stor och lillklinga.

Compact eller standard?
Jag kör en vanlig 11-25 kassett till min 53/39.

Har fått många tips här, och som vanligt spretar de rätt mycket.
Baserat på tipsen tror jag att jag ska prova att köpa en kompakt och se hur det är.

Compact eller standard?
Jag har kört compact 50/34 med 12/25 i några år. Det funkar prima för det mesta. Den enda gången jag saknar 53:an är i långa nerförsbackar där farten ligger över 70 km/h.
/J

Tillbaka
Topp