compact för veloce 9 delat

danoh

Ny medlem
Hej

jag har en pinta med veloce 9 delat, 53-39 är väl i mesta laget för mig med 12-23 kassett. Jag skulle vilja minska ned utan att ändra avståndet mellan växlarna och tror därför 50-34 skulle passa mig bättre. Så jag har en del frågor:

1) finns compact för 9 delat eller kan man använda delar avsedda för 10-delat?
2) Vad måste jag byta, räcker det med vevparti eller måste även framväxeln bytas?
3) Var finns delarna att köpa?
4) Tänker jag rätt?

tackasam för svar!
Daniel

Ja, det kändes självklart för mig;) Det är för många höga växlar och för få låga växlar. I en del backar känns lägsta växeln för hög för mig och det är sällan jag använder högsts växeln.

Daniel

1) Det ska fungera att använda kompaktparti för 10-delat.
2) Även framväxel måste bytas till en speciell växel för kompaktvevpartier.
3) De flesta seriösa cykelhandlare kan ta hem kompaktvevpartier, exempelvis Cykel City.
4) Ska du cykla i Sverige så fungerar det utmärkt att byta kassett till 13-26 som ju räcker väldigt långt. Jag är ganska nyss hemkommen med min Pinta från en vecka i sydspanska berg och det fungerade med 53-39, 13-26 även om det var fruktansvärt tungt i stigningar över 12%.

danoh skrev:
-------------------------------------------------------
> tackar för svaren på 1-4. För mig är höga 53-12
> och låga 39-23.

Det hoppas jag verkligen, något annat sliter ut drivpaketet på nolltid. Men det är det låga du vill åt och det är där jag rekommenderar att skaffa 26 klingor som största klinga. Du kan ju testa en billig 13-26-kassett innan du ger dig in på att skaffa ett helt nytt vevparti med framväxel och allt. Eller hur?

Helt rätt att börja med att byta till en 13/26 kassett.

Om det inte funkar så fungerar antingen ett Campy compact vevparti eller FSAs kompakt. Du behöver inte byta framväxeln... En standard funkar bra. Visserligen ger en framväxel speciellt för compact en något renare växling, men skillnaden är minimal...

Frun har en cykel med Campys 10-växlat vevparti med allt annat 9-växlat.

Tillbaka
Topp