Conti Black Chilli

• Trådstartare Trådstartare JOO
  • Start datum Start datum

JOO

Ny medlem
Conti Black Chilli
Har sökt och Black-Chilli har ju varit upp några gånger förut och de flesta verkar eniga om att greppet på blöta rötter och klippor blir bättre och att därför däcket är värt de kronor extra som det kostar.

Jag funderar dock ifall det finns några nackdelar. Om greppet är bättre innebär detta också högre friktion på bättre underlag som gör däcket tungtrampat?

Hur slits däcket, i samma takt som vanliga Conti RaceKing eller i i mycket högre takt på grund av annan gummiblandning?

Har nyligen satt dit ett vanligt Race King däck som jag tror är det billigast dvs (Wire) men jag är faktiskt imponerad av detta. Körde innan RocketRon vilket var tungtrampat om det var dåligt med luft i men hyfsay lättrampat med mer luft i. Med mer luft slets däcket dock ut snabbt samtidigt som det blev väldigt stötigt. RaceKing tycker jag att det går att köra med lågt tryck och få bra rull i alla fall. Dessutom slits det inte tillnärmelsevis lika mycket som RocketRon, trots detta tycker jag greppet är bättre i RaceKing.(Nu gick jag ju i och för sig från ett slitet RR till RK så man kanske lurar sig där även om jag försöker jämför med hur jag tycket däcken var som nya)

Conti Black Chilli
Det var någon tidning som gjorde ett "vetenskapligt" test på livslängden på däck för ett tag sen. Vill minnas att Black Chili höll ungefär 60% längre än närmaste konkurrent i det testet. Då var det visserligen bara "fingummin" som testades, så mycket möjligt att de hårdare fulgummina håller bättre.

Hittade testet, vettefan vad jag fick 60% ifrån men här är det iallafall.
http://forums.mtbr.com/9071778-post296.html

Senast ändrad:
Conti Black Chilli
Däck tillverkade av helt olika gummiblandningar i olika fabriker - vill nog påstå att det finns en chans att det är iaf lite mer än bara placebo. Om inte annat så kan jag betala lite extra för placebo, för när allt kommer omkring så är det enbart hur jag upplever det som spelar roll. :)

Conti Black Chilli
Jag hade iofs ett mountainking vikbart utan bc och bytte till däck med bc. Jag upplever ganska stor skillnad. Framförallt när det är blött. Men kanske något placebo också :)

Conti Black Chilli
Virusko skrev:
-------------------------------------------------------
> Skulle jag inte välja Continentaldäck med BC,
> så skulle jag nog lika gärna börja köra andra
> däck av annat fabrikat.

+1

Det billiga gummina är verkligen skräp i jämförelse. Men det gäller väl å andra sidan de andra märkena också om än i varierande utsträckning.

Conti Black Chilli
Tycker det generellt snackas mycket om black chili, men mindre om Schwalbes däck. Körde under hösten X-king 2,2” (m black chili) på min 29 er. Tyckte de var lite smala, typ 51 mm. Inte så imponerad av greppet då stigarna blivit lite fuktigare/halare.
Bytte nu i nov till Schwalbes Rocket Ron och Racing Ralph bägge 2,35” evo, snakeskin. Lite bredare än X-King, typ 56 mm. Möjligen lite sämre rull, men avsevärt bättre grepp på rötter och fuktiga hällar. Kör latexslang och tryck på typ 1,5 bar. Väger 73 kg.
Så avgörande är väl däckbredd, slang och tryck. Alltså inga nyheter direkt.

Senast ändrad:
Conti Black Chilli
DAvidF: Nu tog du inte heller upp något om Schwalbe. Bara att du provat bredda däck och att det är bättre. Så hur upplever du Racing Ralph 2.35 jämfört med X-King RS 2.4?
Upplever själv Racing Ralph EVO mycket sliriga i lera jämfört med X-King BC i samma bredd.

Conti Black Chilli
PeaceDog skrev:
> DAvidF: Nu tog du inte heller upp något om
> Schwalbe. Bara att du provat bredda däck och att
> det är bättre. Så hur upplever du Racing Ralph
> 2.35 jämfört med X-King RS 2.4?
> Upplever själv Racing Ralph EVO mycket sliriga i
> lera jämfört med X-King BC i samma bredd.

Var hittar du X-King RS 2,4 för 29"? Tror inte de finns, annars hade jag gladeligen testat. Har dock kört dem på min 26" ht. Svårt att jämföra de olika däckstorlekarna. Det jag inte redigt gillar med Contis RS är de veka sidoväggarna som inte gör sig så bra vid tryck under 1,5 bar.

Conti Black Chilli
DavidF skrev:
> Tycker det generellt snackas mycket om black
> chili, men mindre om Schwalbes däck.

Verkligen? Jag tycker det är Conti vs Schwalbe-diskussioner i varenda däcktråd vi nånsin haft.

Conti Black Chilli
Hade black chili däck på nya cykeln, slängde skiten. Noll grepp på vått underlag.

Samma sak gjorde en annan kille som jag var på cykelsemester med. Testade dem på blöta spänger, han slängde på sina gammla däck ist.

Conti Black Chilli
etnica skrev:
> Hade black chili däck på nya cykeln, slängde
> skiten. Noll grepp på vått underlag.
>
> Samma sak gjorde en annan kille som jag var på
> cykelsemester med. Testade dem på blöta
> spänger, han slängde på sina gammla däck ist.

Min erfarenhet är att hur bra Contis Black Chili är skiljer mellan olika däck. Deras Baron fungerar bättre än något annat däck jag har provat på blöta hällar och rötter medan Mountain King II var raka motsatsen i samma förhållanden. Så det känns fel att säga att Black Chili är skit även om vissa modeller med gummiblandningen inte är lika bra som andra på blött underlag.

Tillbaka
Topp