Conti pangar slangar

Pfaff

Aktiv medlem
Conti pangar slangar
Till fulräsern köpte jag 4Seasons att köra på under den våta årstiden (Skånsk vinter, alltså)
Efter 20-30 mil sa det pang med besked.
Efter ytterligare 2 smällda slangar hittade jag en liten, 5 mm lång spricka i däcksidan, strax ovan fälgkanten som slangen trycks genom av lufttrycket och slutligen exploderar.

IMG_20171121_165712827.jpg

Kan inte gärna vara genomslag med 7 bar och garanterar inga potthål eller kantstenar.
Alltid LVG skall kanske tilläggas.

När jag tittar närmare finns det en spricka utefter hela däcksidan

IMG_20171121_165556437.jpg

- men inte på däckets andra sida

IMG_20171121_165616286.jpg

Snål som jag är köper jag ett Gatorskin.
Och se, precis samma sak igen.

IMG_20171121_165815512.jpg

Och jag har körta hundratals fel- och punkafria mil på GP4000II på samma hjul som inte visar några defekter i fälgen.
Så, är det jag eller har flera samma erfarenhet?

Jo, jag ska reklamera.

Conti pangar slangar
Jag har haft samma fel på ett GP4000II, slitit ut två däck på normalt vis på samma fälg sen dess. Har Conti ett nattskift?

Senast ändrad:
Conti pangar slangar
Conti pangar slangar
Pfaff sa:
roskai sa:
Pfaff sa:
roskai sa:
Hade samma fel, började cykla mtb så var problemet löst ?

I Skåne finns inga månntänns, däremot gott om fin landsväg. ?
Nåväl, för att bidra med nåt seriöst så brukar dyra däck också va bättre!

Brukar ja. 4Seasons är dyrare än dyra 4000Ii så där föll den. Tyvärr.
Sprickan är strax intill texten ”Handmade in Germany”...
Aha du ser, lvg grejer är helt enkelt kass ?

Conti pangar slangar
Jag tycker fortfarande att det ser ut som om däcken inte varit 100% rätt monterade. Revan/skåran har åstadkommits av fälgens ”hook”. Jag har själv råkat ut det en gång och det såg precis ut så där. My 2c

Conti pangar slangar
bsandborgh sa:
Jag tycker fortfarande att det ser ut som om däcken inte varit 100% rätt monterade. Revan/skåran har åstadkommits av fälgens ”hook”. Jag har själv råkat ut det en gång och det såg precis ut så där. My 2c

Jag ska inte utesluta nåt, men inga däckjärn och bortåt 60 års erfarenhet av att laga punkar o montera däck. Kanske. Men inte två på raken.

Conti pangar slangar
råkade ut för samma häromåret, och med conti-däck, ett nymonterat. tänkte det var fabrikationsfel, gjorde lite efterforskningar, det hävdades någonstans att problemet uppstår sekundärt till en explosion när slangen kommit i kläm längs och under däckkanten vid monteringen.

minns tyvärr inte riktigt den fysiska logiken. men varit lite noggrannare med slangen sedan dess, och problemet har inte återkommit.

Conti pangar slangar
Jag har bara dessa problem med Conti o aldrig med någon annan tillverkare. Har kört med GP, Gp4K2, CX speed och nåt pendlardäck. På alla har däckssidorna gett sig av olika anledningar. Oftast sprickor eller deformations utmattning. (Väven exoneras och släpper). Slutade köpa Conti och efter säkert 15 par däck av Vittoria, Schwalbe och Michelin där de barra rullat utan en punka så känner jag mitt beslut är rätt. Fick nya fina GP4k2 på racern original för 2 år sen och vips så punkade det igen så de åkte i soptunnan o på med Schwalbe One och nu är de snart utslitna utan ett problem. Känner igen dina bilder men har aldrig ägt ett par 4 season.

Conti pangar slangar
sidoväggarnas väv på de conti jag pangade uppfattar jag som mindre elastiskt än normalt, så det kanske är en märkesspecifik ökad risk med vissa conti då?

Conti pangar slangar
kais01 sa:
råkade ut för samma häromåret, och med conti-däck, ett nymonterat. tänkte det var fabrikationsfel, gjorde lite efterforskningar, det hävdades någonstans att problemet uppstår sekundärt till en explosion när slangen kommit i kläm längs och under däckkanten vid monteringen.

minns tyvärr inte riktigt den fysiska logiken. men varit lite noggrannare med slangen sedan dess, och problemet har inte återkommit.

Nej. Innan sista bytet såg jag slangen krypa ut genom sprickan i däcksidan.
Slutade pumpa då...

Conti pangar slangar
så i det fallet var det skada i däckväggen. då är det ju kört för slangen förstås. oavsett mekanism är sidoväggarna på vissa contidäck spröda på något vis.

på mtb tycker jag gummit torkar fort och ger tveksamt våtgrepp, på racern har jag varit mera nöjd. kör just nu på grand prix tt och latexslang. förföriskt snabba.

Conti pangar slangar
kais01 sa:
så i det fallet var det skada i däckväggen. då är det ju kört för slangen förstås. oavsett mekanism är sidoväggarna på vissa contidäck spröda på något vis.

på mtb tycker jag gummit torkar fort och ger tveksamt våtgrepp, på racern har jag varit mera nöjd. kör just nu på grand prix tt och latexslang. förföriskt snabba.

Alldeles tydligt skada i däckväggen, framgår förhoppningsvis även av bilderna som jag skickade till leverantören.
Vitsen med 4Seasons är ju annars att just däcksidorna skall vara förstärkta med ”Vectran”, vad nu det är för hokuspokus.
Annars väldigt nöjd med GP4000osv som ligger på sommarcykel.

Tillbaka
Topp