Continental Explorer Protection vs Supersonic

Linkan

Ny medlem
Är det nån som har prövat bägge varianterna? Vad är nackdelarna/fördelarna med Supersonic förutom självklart vikten? Funderar på att köpa Supersonic men är rädd att det slits för fort. Tacksam för alla erfarenheter om Explorer Supersonic.

/Anders

Har inte provat Supersonic, men har Explorer Protection på långloppscykeln. Ska köra Bockstensturen med dom däcken, skapligt grepp och lättrullade. Dock väldigt smala enligt min åsikt, Contis 2.0" är mera som 1.8"...

/Leo

Har kört med explorer protection i två år. Bra däck, hållbart, punkasäkert, snabbt och lättrullat. Men ingen erfarenhet av supersonic, så tyvärr inget svar på frågan.

Men i alla fall ett tips: Explorer har kompletterats med ett däck som är specifikt för att sitta bak. Verkar vettigt, för bak är explorer inte så bra. Dock mycket bra som framdäck, särskillt om det inte är för hårt pumpat.

Bakdäcket heter Escape, tyvärr verkar ingen plocka hem det till Sverige annat än den icke vikbara modellen.

Har kört med Escape som bakdäck hela förra sommaren och det är kanon! Underbart fäste i nästan alla lägen.

Kör nu med ett par Vapor, har inte kört mer än ett par veckor så jag kan inte säga så mycket om dem annat än att dem väger...

Post Ändrad (04-05-07 14:14)

Jag har kört med båda. UST. De fungerar bra när det är torrt. Men i lera skulle jag inte rekomender ngn av dem. Jag håller också med Öijer om punkarisken.
Jag har alldrig haft så mycket punka som när jag körde med dessa däck. Jag kan dock rekomendera starkt Schwalbes däck med namnet Jimmy. Jag har testat både Jimmy och kör nu med Skinny Jimmy. Just nu kör jag Skinny och det är kanon! Lätt rullar bra och dunder grepp. Det är ganska smalt så trycket bör vara högt. Med lågt tryck så kanske risken för punka kan vara hög, men just nu nada punka och jag har tävlat både i lera och vassa stenar-testa!

Kör med Explorer Supersonic som bakdäck vid dåligt väder på långloppscupstävlingar. Det är lätt och bra mönster för den typen av tävling. Som ett lättviktsdäck som detta är så slits det snabbt! Håller ca 70 mil på tävlingsnivå skulle jag tippa.
Protectionvarianten har likvärdigt grepp, men mer gummi och tätare kevlarväv som ger bättre skydd mot punktering samt en längre livslängd, minst dubbla tiden jämfört med supersonic.

Det är en prioriteringsfråga. Vill du ha ett tävlingsdäck, eller ett träningsdäck?
/Björn

Tack för alla inlägg!
Funderar att köra med Twister Supersonic bak och Explorer Supersonic fram på Bockstensturen om det blir bra väder. Annars blir det nog Explorer både bak o fram. Testade Twister som framdäck i onsdags och det funkade fint ända tills det blev lite smålerigt (ytskiktet) och då försvann allt sidgrepp direkt. Kändes verkligen svajigt. Skall skifta däcken och testa det som bakdäck imorgon och se hur det känns.

bjornf: Vad kör du med bak vid bra väder?

stefanek: Fick du mycket punka även med protection varianten? Funkar skinny bra även om det blir lerigt? Kör du skinny både fram o bak?

/Anders

Testade Twister som bakdäck idag på en rejäl tur med Leo och gänget ner till Sansdjöbacka o tillbaks. Det fungerar förvånansvärt bra i lera och på rötter. Väldigt lättrullat och fint och med bra grepp. Inte riktigt det där greppet som ett nabbat däck, men inte långt ifrån. Blöta rötter klarar det nog inget vidare, men det är iofs inte många däck som gör det. Tyvärr fick jag punka på en väg fylld med vassa stenar och tegelskärvor (!) ca 50 m innan asfalten började. Typiskt... Förmodligen genomslag, har inte kollat slangen än, men det syntes inget hål i däcket. Misstänker dock att slangen läckte lite innan eftersom däcket började kännas lite mjukare strax innan punkan. Borde stannat och pumpat! Jag pumpade i 2,5 bar hemma innan jag åkte hemifrån vilket är rekomenderat minsta tryck.

/Anders

Tillbaka
Topp