Continental GP 5000

Damzix

Medlem
Continental GP 5000
Hej!

Är på jakt efter ett par continental gp 5000 men ser att det finns en mängd olika av just dom. S förstår jag är lite snabbare?

Men om jag nu vill ha dom snabbaste och köra med TPU eller ev vätska i framtiden vilka ska jag då välja?

Eller är Pirelli P Zero snabbare o bättre?

Senast ändrad:
Continental GP 5000
S TR är de ”vanliga” och som är gjorda för tubeless.
Planerar du att köra tubeless så är S TR lämpliga att köpa redan nu.

Continental GP 5000
Först bör du välja om du vill köra med slang, exvis tpu, eller slanglöst.
Att köra däck för slang slanglöst funkar inte, det håller inte tätt, och att köra tle-däck med slang är onödigt tungt och onödigt mycket rullmotstånd.
TT-däck är den snabbaste typen, men de har också minst punkaskydd, så man har uppenbarligen större risk för punka, och dess livslängd är kortast. Vill man ha ett extra snabbt däckspar för tävling kan de passa, men de är olämpliga att köra med på träning.
Vad som också är viktigt är att köra med rätt däcktryck för ens vikt och typ av (asfalt) man kör på (mest), gör stor skillnad för komfort och rullmotstånd.

Gp5k kanske inte är den allra allra snabbaste (med den kan vara den snabbaste massproducerade?), men rätt sub-typ av däck, rätt tryck och rätt bredd, ffa för fälgen, gör mer än märke/modell, men rätt typ av gp5k kommer nästan alltid vara ett mycket bra (snabbt) val.

Continental GP 5000
Men säg att jag ska köra TPU slang och vill ha några som är hyfsat normala i punkaskydd.

Är det stor skillnad att köra med TPU eller vätska? Aldrig kört något av det bara vanlig butyl slang innan

Continental GP 5000
Men säg att jag ska köra TPU slang och vill ha några som är hyfsat normala i punkaskydd.

Är det stor skillnad att köra med TPU eller vätska? Aldrig kört något av det bara vanlig butyl slang innan
Då köper du ett par vanliga gp5k som *inte* är tle, de är nästan lika mycket lättare än ett tle-däck som en tpu-slang väger.

Så har jag gjort på mina lvg-hjul. Extremt lätta tpu-slangar är den lättaste typ av slang man kan köpa, och från kina är de inte så dyra, jag har slantat ut på pirelli-slangar som inte är de dyraste eu-slangarna och nånstans i mitten i vikt. De är lättare än "middle of the pack" butyl-slangar, och jag inbillar mig, men @HåkanC säger emot, att dess blanka yta innebär mindre rullmotstånd än butyl (han har säkert rätt,i verkligheten följer slangen säkert med däcket och friktion dem emellan är betydelselös).
Andra kör slanglöst på lvg och sjunger dess lov, jag tycker det är meckigt nog på mtb som ändå har tjockare däck och lägre tryck och där jag ser behovet pga behov av både lågt tryck för att "följa terrängen" och skydd mot genomslagspunkor. På lvg har jag ändå så högt tryck att jag inte får genomslag.
(För mig är lägsta tryck då framdäcket börjar åla sig i högfartskurvor).
Vet inte om jag ger nåt värde.
TL:dr: Köp gp500 för slang i 30 mm bredd och nån tpu-slang och var glad.
@Manurhin2 kommer skriva Köp gp5k-tle och nån vätska och var glad.

Continental GP 5000

Du behöver ha olika däck om du skall köra med slang eller slanglöst
(Det går att använda slang i däck för slanglöst, men varför då? Däck för slanglöst är tyngre och ofta dyrare än motsv däck för slang)

Continental Grand Prix 5000 30mm (för slang) kostar 478,22 SEK
Continental Grand Prix 5000 S TR 30mm (för slanglöst) kostar 567,30 SEK

TPU-slangar är vi många som köper från ALiE, ofta för under 30g och 50SEK/slang
Men priserna ändras ofta, dessa kostar nu under 30 SEK/slang
(Jag har ingen egen erfarenhet av dem)
Och som jag skrivit tidigare:
Om inte priset verkar bra nu är det så att AliE (+ säkert "alla" andra) har bra koll på kakorna
dvs är man inloggad och söker på "TPU tube" + är inne och klickar runt några ggr
brukar det ganska snabbt dyka upp ännu bättre erbjudanden.

TPU-slangar är enklare att ha med som reservslang eftersom de är såpass mkt mindre
Tpu-vs-butyl.webp

OBS
TPU-slangar är tunna och kan vara ömtåliga, låt dem inte skramla omkring i sadelväskan så de kan skadas av vassa verktyg.

De är lättare än "middle of the pack" butyl-slangar, och jag inbillar mig, men @HåkanC säger emot, att dess blanka yta innebär mindre rullmotstånd än butyl (han har säkert rätt,i verkligheten följer slangen säkert med däcket och friktion dem emellan är betydelselös).
Du har rätt, friktionen är betydelselös men kanske inte andra förluster
Eftersom slangen rör sig med däcket, inte mot det, är det i praktiken ingen friktion mellan dem.
Men med tunnare slang och ett annat material blir det lägre förluster när slang och däck "knölas" när hjulet roterar (dålig föklaring, se "Active area of Sidewall" nedan)
Tire_width_difference.gif

Andra kör slanglöst på lvg och sjunger dess lov, jag tycker det är meckigt nog på mtb som ändå har tjockare däck och lägre tryck och där jag ser behovet pga behov av både lågt tryck för att "följa terrängen" och skydd mot genomslagspunkor. På lvg har jag ändå så högt tryck att jag inte får genomslag.
+1

Continental GP 5000
@Der Kaiser TLE (tubeless easy) är Schwalbes varumärke för TLR (Tubeless Ready).

GP 5000 utan tillägg är icke TLR och lanserades samtidigt som GP5000 TL.
GP 5000 TL ersattes av GP 5000 S TR som är något lättare, något smalare och något sämre punkteringsskydd i slitbanan, men bättre i väggarna. Skillnaden i bredd och punkteringsskydd märks.

TT och Aero 111 är mer renodlade tävlingsdäck med sämre punkteringsskydd och slitbana.

AS TR är lite robustare och för kallare klimat.

TLR däcken har lite tajtare passform på fälgen och det är lite svårare att få in en slang jämfört med GP 5000. TLR däcken brukar dock bli lite slappare efter typ 200 mil och då är det lättare att få in en slang.

Continental GP 5000
@Der Kaiser TLE (tubeless easy) är Schwalbes varumärke för TLR (Tubeless Ready).

GP 5000 utan tillägg är icke TLR och lanserades samtidigt som GP5000 TL.
GP 5000 TL ersattes av GP 5000 S TR som är något lättare, något smalare och något sämre punkteringsskydd i slitbanan, men bättre i väggarna. Skillnaden i bredd och punkteringsskydd märks.

TT och Aero 111 är mer renodlade tävlingsdäck med sämre punkteringsskydd och slitbana.

AS TR är lite robustare och för kallare klimat.

TLR däcken har lite tajtare passform på fälgen och det är lite svårare att få in en slang jämfört med GP 5000. TLR däcken brukar dock bli lite slappare efter typ 200 mil och då är det lättare att få in en slang.
Plus att S TR är godkända för hookless.

Continental GP 5000
Då köper du ett par vanliga gp5k som *inte* är tle, de är nästan lika mycket lättare än ett tle-däck som en tpu-slang väger.

Så har jag gjort på mina lvg-hjul. Extremt lätta tpu-slangar är den lättaste typ av slang man kan köpa, och från kina är de inte så dyra, jag har slantat ut på pirelli-slangar som inte är de dyraste eu-slangarna och nånstans i mitten i vikt. De är lättare än "middle of the pack" butyl-slangar, och jag inbillar mig, men @HåkanC säger emot, att dess blanka yta innebär mindre rullmotstånd än butyl (han har säkert rätt,i verkligheten följer slangen säkert med däcket och friktion dem emellan är betydelselös).
@Manurhin2 kommer skriva Köp gp5k-tle och nån vätska och var glad.
Man får vara hur korkad man vill, gör hur som helst.

Tillbaka
Topp