Continental Grand prix 4 season däck

Vill ha ett extra bra punkteringskyddat däck nu då våren har kommit, Continental grand prix 4 season verkar ju ha bäst punkteringsskydd?

Någon som har erfarenhet av detta däck och kan berätta om dom tycker det är ett bra däck?

Jag har kört med dom i drygt 100 mil, fungerar fint och verkar tåla det mesta. Hade GP3000 innan, ett år gamla, som jag punkterade tre ggr på en vecka förra våren, sedan köpte jag 4 season däcken... :-)

/leo

Senast redigerad av en moderator:
Premiärtur idag med nya hjul med 4-season däck. Körde Michelin Pro Race förra året, 4 punkteringar på 250mil. Hoppas att 4-season däcken är mindre punkteringsbenägna. Kan återkomma när jag har cyklat mer med dom.

har alltid kört med GP 3000, de ska ju ha bra punkteringskydd, men fick några punkteringar under en säsong. 4-season har ju ytterligare skydd än gp 3000, så jag hoppas att de ska palla för lite vår cykling!

Freddie:
Vart bor du? Tänkte vart premiärturen ägde rum?

Om du vill ha ännu bättre punkaskydd rekommenderar jag IRC Durotour, 25mm, är grymt imponerad av mina, säljs på Cykelcity. Om du ska ha två par däck tycker jag IRC/GP3000 är en bättre kombo än GP4-season/GP3000. IRC däcken rullar lätt och är inte lika stötiga som GP4-season då de körs med 100psi däckstryck. Perfekta att äta mil med på vår/höst. Enda nackdelen är att de är kanske inte så snygga...

/K

Jag sekonderar Kelvinized ang detta. Inte en punka med mina Durotour under det knappa året jag innerstadspendlade 30 km per dag i sthlm vilket måste vara toppbetyg för ett racerdäck!

Finns heller ingen direkt anledning att ha två så lika däck såsom GP3000 och GP 4-season, då de däcken är väldigt snarlika och viktskillnaden är bara 10gram. Jag kör med mina 4-season så länge de håller. :-) Lite sugen på att testa 25mm eller 28mm nästa gång kanske, då jag enbart kört 23mm tidigare.

/Leo

Jag köpte mina 4season ifrån tyskland för duells tar inte in 25 mm... De körde jag med för födta gången i morse (3 mil) och de funkar kanon än så länge. Körde på massor med grus och annat tjafs (glaskross) och det funkade bra. Jag återkommer i frågan. 25 mm tycker jag är kanon!

Jag står ochså inför valet av nya däck till racern. Som många andra har jag tidigare använt mig av GP 3000 Som sagt bra rull lite sämre hållbarhet.På min gamla racer som numera är pendlarcykel har jag Michelin Meganium vilka jag är mycket nöjd med främst slitstyrkan men dem rullar på rätt bra dem ochså.Nu har jag inte den nya modelln men den är väl än bättre kan man förmoda.Själv funderar jag på dessa <http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/ak_secs.cgi?funk=visa_artikel&artgrp=071&artnr=sc015r&limit=000&extra=000&varumarke=000&btg=0&visa=31-60&Sort=Beskr&avd=2&Kampanj_ID=> då jag ochså är sugen på ett par 25mm. Nån som prövat?

Vad kör ni med för tryck i Conti 4-season?
Jag har såna däck på min nya racer som jag ej provkört än, har aldrig provat en riktig racer heller så det ska bli spännande men det får smälta undan ordentligt innan premiärturen.

Det står väl max 8,5 bar på däcken har jag för mig, så jag brukar helt enkelt pumpa upp dom till 8 bar och när trycket efter några veckor har sjunkit till runt 6 bar så pumpar jag upp dom igen.

Pumpade i 110psi i mina 23mm GP 4-season imorse, sedan bar det iväg på vårpremiärturen på racer. 112km senare var däcken fortfarande hela och fina, trots en hel del sand och grus på vissa cykelbanor. :-) Tummen upp!

/Leo

Tillbaka
Topp