Crank Bros Mallet

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Crank Bros Mallet
Någon som testat de pedalerna?

CRANK016.jpg

Vill ha något med mera plattform men som går att "clippa fast" sig i.

750:- hos Cyclecomponents känns förhållandevis billigt.

Vore jag smart så fortsatte jag på inslagen SPD-linje och köpte ett par 520 för 290 istället ;)

Crank Bros Mallet
Ser inte helt fel ut. Fast de där vågar man väl knappt köra med utan smalbensskydd. Taggarna ser elaka ut.
Time Z eller Z Contoll ser trevliga ut också. *micke* kan säkert kommentera dem.

Crank Bros Mallet
Jajamensan Pelle Hå, det är precis vad Micke kan det :-)

Efter att ha kört Time Z sen i juni kan jag säga att de är trevliga. De är lätta att komma i och ur och ger lite mer stöd för foten, precis som reklamen säger. Däremot är de inte så bra att köra på utan att vara "iklippad" som reklamen säger. Visst det går, men klossen under skon glider lite på upphöjningen runt kloss-byglarna. De är iofs bättre än de "normala" pedaler jag provat men de kunde vara bättre. De funkar faktiskt bra att köra med vanliga skor, inte för att man gör det så ofta...

Med det sagt tycker jag att Mallet ser ut att vara en bättre konstruktion och borde funka bättre än Time Z de gånger man inte hinner klicka i skorna. Jag är lite sugen på att byta faktiskt :-)

Crank Bros Mallet
Pelle, taggarna går att montera av, då blir de mindre aggresiva.

Fast annars är det ju en bra orsak till att köpa shinpads och se lite mera extrem ut ;-)

Crank Bros Mallet
EDIT: Oops, missade nog huvudämnet där. Kanske bättre att dra igång en ny tråd om benskydd...

Åter till Crank Bros Mallet

Post Ändrad (04-03-05 20:22)

Crank Bros Mallet
Är lite orolig för att det kan vara svårt att komma i mekanismen när det sitter en plattform runt som inte roterar med - kan de inte hamna i fel läge så att det blir svårt att få dem att komma rätt eftersom plattan runt hindrar en att komma åt? De små Eggbeatersarna snurrar ju gärna med några gånger.

Eftersom jag redan har Eggbeaters skulle jag gärna skaffa ett par Mallet också så jag kan ha samma på åtminstone två cyklar. 750 känns som ett bra pris!

Det vore f.ö. roligare om de hette Mullet (=hockeyfrilla).

Crank Bros Mallet
Jag ska beställa ett par. Måste bara förlika mig med att de väger mer än de gamla (varenda uppgradering jag gör på cykeln gör att den ökar i vikt, snart närmar jag mig väl 16 kilo..) först :-)

Crank Bros Mallet
Jomper:
>Asch. Jag måste bara få den perfekt, sen ska jag inte byta en pryl på måååånga år :-D

En cykel blir aldrig "färdig", det är en ständig uppgraderingsprocess som inte går att stoppa. ;-) Tröttnar man inte på en del så sliter man ut den....

/Leo

Crank Bros Mallet
Leo:

Det var lite lätt ironiskt. Jag inbillar mig att jag snart ska bli "klar" men det är klart att det inte är så. Men lite iaf - det är pedaler (mina gamla 515 är snart slutkörda, de har hållt enormt länge) och framdämpare som ska köpas. Framdämparen drar med sig nytt framhjul och då är det lika bra att byta båda :)

Sen är det mest småprylar som kanske ska bytas, jagar lite billiga thomsonprylar på ebay bland annat..

Obed:

Det är nog mkt mina hjul (F219) och mina däck (860 gram / styck) som drar upp vikten jämfört med din hoj. Mina Hayes Mag 8" drar väl upp vikten lite också men det är inte särskilt mkt. Och egentligen störs jag ju aldrig av att hojen väger lite när jag kör i skogen.

Crank Bros Mallet
Jomper, vore väldigt schysst om du efter att mottaget din leveras av dessa Mallet kunde resensera dom, och bedöma om dt är ngt att sattsa på, är nämligen mkt intresserad av dessa med! :D men vill inte lägga 750 kr på ngt som inte funkar riktigt bra! då letar ja hällre vidare ett tag till! :) men dessa värakr ju ritkgit schyssta så, inväntar din resention med stor intresse! :P

Crank Bros Mallet
Efter att ha cyklat med 1:a generations Eggbeaters i 15 månaders tid fick jag chansen att testa deras Candy och Mallet versioner på Interbike. Candy ger bara tillräckligt med platform att pedalen känns inte som foten kommer att rulla av pedalen av misstag när man är inte inklippad. Mallet har betydligt mer yta och känns mycket stabilt under foten. Mallet kommer att vara ett bra insteg till clipless-världen för min fru. Jag köpte både direkt på platsen.

Taggarna på Mallet är inte fullt så elaka som dem på tex DMRs V8 och andra platform pedaler.

En sak som måste påpekas är att Eggbeaters är mycket känsligt för placeringen av klossen under foten. Jag är jättenöjd med dem när jag cyklar med mina gamla skor, men har inte kommit riktigt tillfreds med dem med mina nya Shimano vinterskor. Det var katastrof på Interbike för dem som provade med splitternya PearlIzumi skor som hade klossar monterade utan "shims". Med både på plats sticker klossan ut tillräckligt mycket så att allting fungerar som det ska. Utan shims sitter klossan så djupt i sulan att det är nästan omöjligt att klicka in och svårare att klicka ut.

Crank Bros Mallet
Hur fungerar det, roterar plattformen och den inre eggbeater-delen individuellt eller sitter de i fixerat läge i förhållande till varann?

En annan grej jag fundera över är om eggbeater-delen skulle ta skada av att man använder vanliga skor till, då pressas de isär/ihop så snart det ligger tryck på väl? Har nämligen bara en cykel som fungerar som för både pendlande och okynnescyklande men de plastplattformar jag har i mina m515 för pendlande ger knappast bra fäste vid mindre än ideella förhållanden.

/Eric.

PS: nu ligger de minsann på 805:- hos cycle components :/

Post Ändrad (04-03-08 00:50)

Crank Bros Mallet
Ja, de roterar individuellt.

De bör inte ta skada av att köras med vanliga skor, äggvispen pressas ju isär även när du kör med "rätt" skor så att säga. Dessutom sägs de ha en mkt generös reklamationspolicy och har 2 års garanti.

Tror jag skrev fel pris från början, 800-nånting är det korrekta priset.

Crank Bros Mallet
Har lagt en beställning hos Cyclecomponents nu, är riktigt sugen på att testa dem nu.

Beställde dock prylar med oviss leveranstid samtidigt så jag får nog skylla mig själv att jag får vänta.. :-I

Crank Bros Mallet
Har kört med den här typen av pedaler velgo + skor pktpris 1000kr hos cykelringen ett par år och tycker det fungerar bra då man kan ha spd-skor med mjukare sula och även cykla med vanliga skor dock känner man av mittendelen om skosulan är tunn.

Gerry

Tillbaka
Topp