Crank brothers eggbeater

Locke

Medlem
Crank brothers eggbeater
Behöver köpa nya pedaler till xc-hojjen och är lite nyfiken på crank brothers eggbeater pedaler. Är det någon som har erfarenhet av dessa? Tycker om att sitta ordentligt fast i pedalen men hur fungerar det med eggbeater. Går det att ställa in?

Crank brothers eggbeater
Då ska du inte ha Eggbeater. Mycket float på dessa. Jag tycker de är toppen och vill inte ha några andra men det är många som ogillar de vet jag.

Crank brothers eggbeater
Tyvärr tycker jag att de är bättre i teorin än verkligheten. Inte så distinkta och enkla att komma i ute i skogen. Bytte till XT efter 1 år och ny mycket nöjd.

Crank brothers eggbeater
Följer man serviceintervallerna är det inga problem, jag körde med Eggbeaters i 2 år. Bytte sedan till Candy (ochså Crankbrothers) för jag ville ha mer anläggningsyta stabilitet mot foten.

Klossarna slits ganska fort och iom att de ha ganska mycket float från början blir det dyrt i längden om man vill att de ska sitta ordentligt varje pass.

Kör numera SPD-kompatibla Xpedo M-force 8 ti
http://www.xpedo.com/products/pedals/mtb/83/m-force-8-ti

Shimano har jag där vikten inte spelar någon roll :)

Senast ändrad:
Crank brothers eggbeater
Fredrik Z skrev:
-------------------------------------------------------
> Finns det inte olika klossar? Med och utan float?

Jo det finns även "noll float" klossar.
http://www.crankbrothers.com/accessories_premiumcleats
http://www.crankbrothers.com/accessories_0float-cleats

Som sgts innan är klossarna tillverkade av ljummen mjukost och slits oerhört fort.
Körde Candy 3'or ett tag men bytte sedan till XT och har inte ångrat mig en sekund.

Vad gällde serviceintervallet på mina Candy 3, innanmätet i pedalerna var helt enkelt sopslut långt innan de borde vara det enligt rekommenderat service intervall.

Crank brothers eggbeater
Serva pedaler ?

landen skrev:
> Följer man serviceintervallerna är det inga
> problem, jag körde med Eggbeaters i 2 år. Bytte
> sedan till Candy (ochså Crankbrothers) för jag
> ville ha mer anläggningsyta stabilitet mot
> foten.
>
> Klossarna slits ganska fort och iom att de ha
> ganska mycket float från början blir det dyrt i
> längden om man vill att de ska sitta ordentligt
> varje pass.
>
> Kör numera SPD-kompatibla Xpedo M-force 8 ti
> http://www.xpedo.com/products/pedals/mtb/83/m-forc
> e-8-ti
>
> Shimano har jag där vikten inte spelar någon
> roll :)

Crank brothers eggbeater
Om man vill ha mer float än Shimano med mer distinkt känsla, och bättre hållbarhet/kvalité, än Crank Brothers ska man köpa Time-pedaler.

Crank brothers eggbeater
etnica skrev:
> Serva pedaler ?

Många CB-pedaler har glidlager som mår väldigt bra av det ja.

Crank brothers eggbeater
Jag har bara CB-pedaler. Candy och Eggbeater.
Candy på pendlaren för att få bättre driv ut r Korsningar även om jag missar klicka i på första försöket.
EB kändes vingliga första turerna men sen var det OK.
Ler- och snörensningen är suverän.
Jag tycker float och fasthållning är helt OK.
Slitaget på klossarna SER stort ut, men inget som besvärar mig.
Klicka i- och ur funkar bra.

Tror det är så att CB är uppe på version 3, och att 3-orna ska ha en annan lagerkonstruktion än 1/2.
3-orna lär hålla längre.
På bekostnad av att pedalerna blivit lite tjockare.
1/2 behöver service och nya lager ofta jämfört med andra pedaler.
Visserligen varken dyrt eller svårt.
Men inte heller särskilt kul.

Crank brothers eggbeater
Har och har haft flera varianter. Servar de aldrig och de anda jag haft problem med var de billigaste candy. De är riktigt rötna. Tror det gäller alla de billigaste i varje serie/

Crank brothers eggbeater
Rekommenderar fortfarande skotillverkana att man monterar en skyddsplatta mellan sula och kloss om man har skor med kolfibersula? Orkar inte googla, är det någon som vet?

Crank brothers eggbeater
singletrack skrev:
> Körde på cb i tio år, körde sönder nästan
> ett par om året. Numera kör jag på xt och dom
> har hållit i drygt två år nu.

+1

Funktionen på dem är toppen, okänsliga för snö och lera och mina knän mår bra av mycket float. Mindre kul är sabbade cykelresor och cykelturer som avslutas med milslånga promenader, både pga skurna lager som resulterar i pedal som trillar av axeln och axelbrott. Bytte (tillbaka) till Shimano efter massor av år med diverse crank Brothers-pedaler, lade ner lite mera jobb på klossens placering och är så nöjd så numera.

Crank brothers eggbeater
Tycker det är en bra innovation med isteget men är i praktiken inte så lätta att komma i. Glidlagren är lika dåliga som Ritchey pedalerna på slutet av 1990 -talet. Klart överreklamerade pedaler, finns bättre för pengarna som Shimanos eller Xspeedos pedaler.

Crank brothers eggbeater
Om du vill ha pedaler som inte behöver servas skall du inte välja EB. Men om du orkar trycka in lite fett i pedalerna några gånger om året, byta klossar med jämna mellanrum och var noga med att ställa in höjden på klossarna med lämpliga mellanlägg, så får du ett par pedaler som är lätta att gå i och som väger inte mycket.
Har kört EB varianter i 10 år. Tycker att fördelarna överväger nackdelarna. Det har trots allt aldrig havererat under någon tur. Har idag lite svårt för rena EB för att friktionen mot pedalen är för låg.

Nu kör jag Mallet på alla cyklar för att jag gillar greppet man får mellan platformen och ett par platta cykelskor, som 510. Mycket trevligt egenskaper när man skall gå på en cykel i en brant nedförbacke.
Då då känns en utebliven vurpa som en större fördel än oändlig livslängd på pedalen. ;)

Crank brothers eggbeater
Locke skrev:
> Behöver köpa nya pedaler till xc-hojjen och är
> lite nyfiken på crank brothers eggbeater pedaler.
> Är det någon som har erfarenhet av dessa? Tycker
> om att sitta ordentligt fast i pedalen men hur
> fungerar det med eggbeater. Går det att ställa
> in?

Jag kan rekommendera Speedplay frogs, har kört med dom i många år och man sitter ordentligt fast i dom tycker jag, stor rörlighet och mycket knävänliga något som jag behövde efter att ha kört spd i flera år och börjat få knäproblem.

Crank brothers eggbeater
blogger-image--2011106486.jpg

Crank brothers eggbeater
Blev inga CB-pedaler, beställde istället ett par XT. Lite tråkigt kanske då det alltid är kul att testa nåt nytt, men blev lite avskräckt av att behöva serva pedalerna. Då är det roligare att cykla

Crank brothers eggbeater
Var stark anhängare under många år, men till årets säsong övertalades jag att testa Shimano av mina medcyklister som hävdade fördelar med distinktare iklickning och mindre servicebehov. Efter en säsong måste jag hålla med och accepterar viktstraffet det innebär.

Crank brothers eggbeater
Är det någon som har haft problemet att man kan clipsa ur foten genom att skjuta foten åt sidan utan att faktiskt vrida ur foten? Jag har tidigare kört cleats med 6° float och köpte nu med 0°. Jag har aldrig haft problemet att jag fått ut foten av misstag vilken jag nu har råkat ut för…. Jag har förövrigt eggbeater som pedaler.

Tillbaka
Topp