Crankbrothers vs SPD

Bulldog76

Medlem
Crankbrothers vs SPD
Hej.
SKa köpa nya pedaler till hojen.
Hr kört SPD pedaler, men med multirelease klossar som löser ur lättare än vanliga. Jag har trivts bra med dem. Började använda dem i början när jag bara hade massa spd vurpor. Multirelease klossarna gillar jag för börjar man falla åt fel håll så löser de ur precis innan så man hinner säta ner foten.
Sneglar lite åt Crankbrothers och vissa av deras pedaler. De är ganska snygga. Tittar på Mallet modeller och candy.
Hur är det att klicka i och ur på Crankbrothers? Tänkte att jag gärna inte ska behöva "lära" om och kunna klicka ur lätt.

Erfarenheter?

Crankbrothers vs SPD
Jmf med Shimano SPD behöver CB regelbundet underhåll för att fungera bra,
typ ett par-tre ggr/år.
För den som är van vid Shimanos seviceintervaller kan det kräva en omställning.

/Håkan

Crankbrothers vs SPD
HåkanC sa:
typ ett par-tre ggr/år.

/Håkan

Man lär sig något nytt varje dag. Har CB Eggbeaters på både min mtb (8 år gamla) och på min cyclocross (4 år gamla) och har aldrig gjort någon service. Funkar hur bra som helst.

//Marcus

Crankbrothers vs SPD
Starcus sa:
HåkanC sa:
typ ett par-tre ggr/år.

/Håkan

Man lär sig något nytt varje dag. Har CB Eggbeaters på både min mtb (8 år gamla) och på min cyclocross (4 år gamla) och har aldrig gjort någon service. Funkar hur bra som helst.

//Marcus

Fast CBs kvalitetsresa senaste åren har varit ganska brant nedför tyvärr, så dina är icke att jämföra med dagens. Jag har hört om många (nåja) som köpt nya CB efter lång trogen tjänst från de gamla, men där de nya pedalerna nästan inte håller en säsong.

Time atac är ett alternativ som jag förespråkat i många trådar tidigare. Sägs vara "som CB men går inte sönder". Jag har ett par MX2 jag är toknöjd med, kostar 3-400 och jag upplever att de funkar betydligt bättre än SPD både när det gäller i och urklick samt framförallt när det är isigt eller väldigt lerigt.

Crankbrothers vs SPD
+1 på Time Atac. Bättre än SPD på allt. Även instegsmodellerna är bra. Underhållsfria, lättare i/urklick. Jag har Time Atac xc 4 på 2 cyklar & xc8 på crossen. Grymt nöjd.

Crankbrothers vs SPD
Jag slog mig något fruktansvärt när jag bytte från SPD till Mallets. Om man gillar multirelease tror jag knappast att man ska skaffa crankbrothers.

Crankbrothers vs SPD
Steel is Real sa:
+1 på Time Atac. Bättre än SPD på allt. Även instegsmodellerna är bra. Underhållsfria, lättare i/urklick. Jag har Time Atac xc 4 på 2 cyklar & xc8 på crossen. Grymt nöjd.

Precis! Enligt någon review (bikeradar?) av MX6 har småbröderna, i det fallet MX2, samma mekanism som de dyrare och det skiljer bara lite i materialval och därmed några gram vikt (samt utseende). Typ ihålig vs solid axel, komposit vs vanlig plast. Men man kan absolut köpa billigare varianten och testa iaf!

Crankbrothers vs SPD
Starcus sa:
HåkanC sa:
typ ett par-tre ggr/år.

/Håkan

//Marcus

Ska vi byta pedaler? Mina Candy 2Ti behöver service minst en gång om året. har tre par Crank Brothers pedaler nu som egentligen behöver service ;)

Men grymma annars. provade SPD lite men bytte tillbaka rätt fort.

Crankbrothers vs SPD
jofahjalm sa:
Jag slog mig något fruktansvärt när jag bytte från SPD till Mallets. Om man gillar multirelease tror jag knappast att man ska skaffa crankbrothers.
Ok, var det pga pedalerna/systemet? hade du inte trillat på samma sätt i samma situation med SPD? Brukar du köra multirelease själv?
Tänkte eftersom några här säger att crankbrothes är lättare att ta sig i och ur än SPD, och då kanske är likvärdiga SPD med Multirelease klossar på?

Upplever att spd är lite "glappiga" när man trampar ibland.

Tänkte citera flera, men verkar inte gå.
Just crankbrothters jag har hittat är en variant som är från 2015 någon limiterad färg, så då kanske den är bättre än de senaste?

Kanske kollar på time atack också

Crankbrothers vs SPD
Bulldog76: Lättare att ta sig i Crank Brothers eftersom de är mer öppna men de har mer float så får vrida foten mer för att få ur den. Crank Brothers är mycket "glappigare" än SPD.

Crankbrothers vs SPD
AX3L sa:
Time atac är ett alternativ som jag förespråkat i många trådar tidigare. Sägs vara "som CB men går inte sönder". Jag har ett par MX2 jag är toknöjd med, kostar 3-400 och jag upplever att de funkar betydligt bättre än SPD både när det gäller i och urklick samt framförallt när det är isigt eller väldigt lerigt.

Steel is Real sa:

Skönt att man äntligen verkar ha valt "rätt". Kör också med Atac XC4 och är nöjd men funderar på om int XC8 är lite sexigare...

Crankbrothers vs SPD
Klart det är, hittade dock en crankbrothers som såg ut som att den var tillverkad enbart för min hoj. Passade ihop väldigt bra. därav funderingarna, när jag ändå måste köpa pedaler...:)

Crankbrothers vs SPD
Blandade erfarenheter... Själv hade jag 520, 540, XT & 647/DX från Shimano vilka samtliga blev glappa i lager samt i mekanismen. Sen testa jag Mavic Crossrock som är samma som Time men dom börja också glappa mellan doja & pedal då byglarna åt sig djupt upp i sulan på skorna. Bytte sen till Mallet DH & de fungerar fortfarande perfekt utan kännbart glapp efter 2 år utan underhåll. Dock slits klossarna snabbt så de behövs nya 2-3 gånger på året. Men det är de värt för att slippa glapp när man vevar.

Crankbrothers vs SPD
Aldrig fel att testa runt.

Själv har jag testat olika Shimano spd'er, Time, CB's och plattisar.

Till sist har jag valt en kombo av Shimano och CB på de olika hojarna.
Time var för min del helt värdo, kom aldrig överens med dom.

Crankbrothers vs SPD
@NLC skillnaden är främst vikten, annars samma känsla/kvalitet på xc4 & xc8.

@Bulldog76 Det jag också gillar med Time Atac är att man aldrig klickar ur ofrivilligt. Man sitter fast helt enkelt, tills man vill annat, och den egenskapen uppskattar jag, samt att jag får ont i knäna av SPD & som du skriver: de glappar.

Crankbrothers vs SPD
Jag har några olika generationer och modeller av CB, och på pendlaren så behöver de definitivt regelbunden service. Skogshojen klarar sig bättre, men så går inte den 25 mil i veckan heller.

Crankbrothers vs SPD
Steel is Real sa:
@NLC skillnaden är främst vikten, annars samma känsla/kvalitet på xc4 & xc8.

@Bulldog76 Det jag också gillar med Time Atac är att man aldrig klickar ur ofrivilligt. Man sitter fast helt enkelt, tills man vill annat, och den egenskapen uppskattar jag, samt att jag får ont i knäna av SPD & som du skriver: de glappar.

Ja precis, Time har ett väldigt trevligt float men jag upplever det ändå lätt att få ur fötterna trots att jag nästan aldrig klickar ur ofrivilligt. Jag skulle beskriva det som att SPD verkligen måste vridas ur medan time atac på nåt sätt kan dras ut i sidled, vilket gör att jag ganska lätt kan lösa ur båda fötterna samtidigt och hoppa ner på marken så att säga. Men det är en smaksak så som sagt, köp ett par billiga och testa!

Crankbrothers vs SPD
Bulldog76 sa:
Ok, var det pga pedalerna/systemet? hade du inte trillat på samma sätt i samma situation med SPD? Brukar du köra multirelease själv?
Tänkte eftersom några här säger att crankbrothes är lättare att ta sig i och ur än SPD, och då kanske är likvärdiga SPD med Multirelease klossar på?

Upplever att spd är lite "glappiga" när man trampar ibland.

Tänkte citera flera, men verkar inte gå.
Just crankbrothters jag har hittat är en variant som är från 2015 någon limiterad färg, så då kanske den är bättre än de senaste?

Kanske kollar på time atack också

Jag slog mig en massa eftersom det är annorlunda att komma ur crankbrothers jämfört med SPD (utan multirelease). På cranbrothers så måste man vrida foten mycket mer. Efter lång invämjing så är detta inte längre ett problem, men i början så var det brutalt. Det är betydligt lättare att komma i CB jämfört med SPD. Med CB kan man klicka i varstans i rundtrampten, men med SPD sker det bara i botten av rundtrampet. Detta är ganska viktigt vid stökcykling utför då man vill komma i pedalerna utan att behöva riskera döden genom att ha en vevarm nedåt. SPD är garanterat mindre "glappigt" jämfört med CB när man trampar runt, men CB är mycket tryggare från att råka rycka loss en loss när man inte vill (vilket jag tycker är mycket viktigt). Om man därmot kör multirelease så har man inte samma preferens och då tror jag inte CB är det man söker. Personligen tycker jag CB är bättre, men jag tvilvar starkt på att du skulle dela min uppfattning.

Crankbrothers vs SPD
Körde på cb eggbeaters under tiotallet år och på funktionen finns det inget att klaga på men hållbarheten var inge vidare. Det ligger närmare tio par mer eller mindre söndriga ute i garaget.Det finns iofs renoveringskit och köpa men det är ju hur trist som helst... Sen fyra år tillbaks har jag Shimano på mina cyklar och det har fungerat utan några som helst problem... Undvik dock xtr, deras axlar håller inte i längden.

Crankbrothers vs SPD
singletrack sa:
Undvik dock xtr, deras axlar håller inte i längden.

Gäller det alla årsmodeller? De PD-M959:or jag har går som tåget, men PD-M980 gick oförklarligt toppen på axeln av vid vanlig söndagscykling. M9000 har jag inte prövat å därför e jag nyfiken om det gäller dem också.

Crankbrothers vs SPD
Tack för input. då har jag nog bestämt mig för att behålla SPD och inte laborera. Blir ju en massa extra jobb eller pengar, i så fall med olika pedaler på cyklarna.

Crankbrothers vs SPD
Det där med att renover är ju nu inte så avancerat eller dyrt!
Framförallt är det det yttre kullagret som bör bytas innan det är för sent, dvs. när det glappar i ytterled!
Finns kullagergrosister på nätet, lagrena kostar i samanhanget nada. Kommer inte ihåg modelen, men man köper med gummitätning på båda sidor.
Sedan är det en plastplupp och en 8mm mutter som lossas.
Innre lagret är ett pinnlager på vissa modeller, andra samma som yttre, kostar några kronor mer.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp