CRC hackade - kontonummer på vift!

42Hz skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur mycket köpte du för och hur mycket pengar skapade du e-kortet för? Det du riskerar är väl
> beloppet som fanns kvar efter ditt köp. De blir väl dessutom inaktiverade efter nån månad.

Precis, man kan inte bli av med mer pengar än vad taket är satt till, plus någon valutaväxlingsmarginal som jag inte minns vad den är (säg 5-10%). Om man loggar in på https://ekort.swedbank.se/thinclient08.html och stänger kortet i fråga är ju saken biff. Giltighetstiden är dock valbar, från en månad upp till flera år.

Spärrade mitt kort från Länsförsäkringar igår, för säkerhets skull eftersom jag handlat 3 ggr på CRC senaste två månaderna.

Jag försökte berätta varför jag spärrade men killen på spärrtjänsten hade inte kunnat vara mer ointresserad av orsaken...

Kanske man t.o.m. kan undvika några impulsköp nu närmaste veckan medan man väntar på nya kortet ;-)

OK, det var alltså därför jag igår blev uppringd av en herre från Handelsbanken, som i ett gravallvarligt tonläge lät meddela att de hade skickat ett nytt kort till mig då de misstänkte att mitt nuvarande kort "blivit kopierat". Jag köpte ett par byxor på CRC i somras.

Tur att de inte stängde ner kortet helt, då jag inte hade ett enda öre på mig i kontanter och mitt bankkontor sedan länge stängt för dagen när jag slutade jobbet igår kväll.

42Hz skrev:
> ze93 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Finns det nån risk om man använder sig av
> E-kort
> > genom swedbank/visa? Har inte hört nått från
> > banken iaf.
> >
> Hur mycket köpte du för och hur mycket pengar
> skapade du e-kortet för? Det du riskerar är väl
> beloppet som fanns kvar efter ditt köp. De blir
> väl dessutom inaktiverade efter nån månad.

Sätter alltid giltighetstiden till 1 månad när jag handlar och beloppet ett par 100 över trolig slutkostnad. Borde vara ganska säker med andra ord... får man hoppas.

ze93 skrev:
> Sätter alltid giltighetstiden till 1 månad när jag handlar och beloppet ett par 100 över trolig
> slutkostnad. Borde vara ganska säker med andra ord... får man hoppas.

Eller så går du som sagt in på https://ekort.swedbank.se/thinclient08.html som sagt och stänger kortet. Då är dessa hundralappar ännu mer säkrade.

ARgggghh! Jag blir så trött på sånt här! Varför kan de inte se till att säkerheten är ok (==tillräckligt bra för att sånt här inte ska hända, funkar ju för andra)?? Beställde för två veckor sen, har inte sett till nåt konstigt med mitt konto dock. Men, alla kostnader kommer hamna på mig som konsument i slutändan ändå, vare sig det är högre priser på produkterna eller högre avgifter på kort osv. För det kommer inte drabba CRC, dess försäkringsbolag eller VISA nånting förstås. Deras avkastningskrav rör man inte. Fan, irriterad! Och lika illa är det med dumskallar som beställer varor som är så uppenbara scams, typ ny Iphone för ett alldeles för lågt pris. Visa/försäkringsbolag ska fan inte betala tillbaka till dem, de borde lära sig istället!

Scimming är en annan sak, det är lite svårare. Där borde konsumenten få tillbaka pengar då det är bolaget själv som i avvägningen säkerhet/bekvämlighet/kostnad valt en lösning som inte fungerat helt och det är inte konsumentens fel.

Fan.

Är lite sur, mitt visa är spärrat för e-handel (bra, om kortuppgifterna är stulna) men jag har inte blivit kontaktad av min bank. Bra ändå att jag kan ta ut cash i ATM.

Behöver ju köpa den där sovsäcken till grabben som skall ut o campa om nån månad, sovsäcken kostar i Sverige närmare 900:- men jag hittade den för ca 300:- i utländsk nätbutik. Verkar som erbjudandet glider mig ur händerna...

Jag är skeptiskt till att ett kort bara kan spärras för e-handel, och det hjälper ju inte heller om någon får tag i kortnumret eftersom de fortfarande kan tillverka ett falskt kort och handla i butik. Om jag hade varit du så hade jag spärrat kortet helt.

Nja, det är inte så enkelt. Vissa internetbutiker är vanliga butiker som även säljer över internet och matar då bara in dina kortuppgifter på en vanlig butiksterminal. I det läget går det inte att se skillnad på att det är e-handel som pågår.

Blev precis uppringd av CRC....!
Skickade ju ett "gnäll-mail" i förra veckan och de ville bara uppdatera mig vad som händer i ärendet.

Precis som att spärra för köp i utlandet inte är vattentätt heller, många kör som sagt med central kortbehandling och det brukar vara upplåst för att du ska kunna hyra bil på Avis i sverige trots att deras kortbetalningar går via ett annat land. Dvs ditt kort kan, trots att det bara är öppet för köp i Sverige, användas för att hyra bil på Avis i Italien..

CRC ringde mig och förklarade sig. Det känns seriöst.

Dom tog väldigt allvarligt på det inträffade och berättade att en grupp i London är tillsatt för utreda det hela.

Och så bad killen, Al, mig om ursäkt flera gånger för att jag fått mitt kort spärrat. :)

JT skrev:
> Vissa internetbutiker är vanliga butiker

...och vissa vanliga butiker har bara kortlösning på webbshoppen och gör således en webborder om någon vill handla med kort fysiskt i butiken. :)

Undrar varför inte fler banker kör med E-kort liknande Swedbanks? Är det för att just bankena inte tar smällen ändå?

/Mats

Skogling skrev:
> CRC ringde mig och förklarade sig. Det känns
> seriöst.
>
> Dom tog väldigt allvarligt på det inträffade
> och berättade att en grupp i London är tillsatt
> för utreda det hela.
>
> Och så bad killen, Al, mig om ursäkt flera
> gånger för att jag fått mitt kort spärrat. :)

åhfan. CRC skickade en snubbe hem till mig med en personlig ursäkt från ägargruppen. har du köpt för mycket från tyskland?

mattel skrev:
> åhfan. CRC skickade en snubbe hem till mig med en
> personlig ursäkt från ägargruppen.

Fick du ligga?

tyvärr snubbe och inte gubbe så jag passade på hans uppriktiga 'förslag att göra rätt för sig'.

vet inte om sucken var av lättnad eller besvikelse när han gick iväg.. :)

JLarsson skrev:
> Jamen vad sa de då?

Ungefär det samma som de sade till Skogling:
"Dom tog väldigt allvarligt på det inträffade....blablabla osv"

Men om man skall handla på CRC så torde det väl vara säkrare än nånsin just nu....

doubleH skrev:
> Men om man skall handla på CRC så torde det väl vara säkrare än nånsin just nu....

Snarare snart när de vet vad som hade hänt. ;)

"Handelsbanken har fått information om att ditt kortnummer har hamnat i orätta händer..."

Fick nyss brevet i brevlådan, samt ett nytt kort. Konstigt, jag har inte handlat från CRC med detta kort. Har CRC hackat Handelsbanken?

BigPhil skrev:
> "Handelsbanken har fått information om att ditt
> kortnummer har hamnat i orätta händer..."
>
> Fick nyss brevet i brevlådan, samt ett nytt kort.
> Konstigt, jag har inte handlat från CRC med detta
> kort. Har CRC hackat Handelsbanken?

Ditt kort är skimmat i Sverige och har nyttjats till att handla från CRC utan din vetskap..?
Kolla dina kontoutdrag senaste året.

Tobbe Arnesson skrev:
> doubleH skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Men om man skall handla på CRC så torde det
> väl vara säkrare än nånsin just nu....
>
> Snarare snart när de vet vad som hade hänt. ;)

Tror att de är mycket medvetna om vad/hur det har gått till.
Men det är bara en känsla jag fick när jag pratade med CRCs representant.
Självklart vill/kan/får man inte skylta med vad som gått snett.

Nicathu skrev:
> Eller så länkar man inte sitt kort till
> Paypalkontot och fyller bara på när det
> behövs...

Glöm det. Efter att man handlat för så där lagom mycket under en viss tidsperiod (summa och tid verkar vara lite slumpartat styrt dock) så bommar PayPal igen kontot och man måste verifiera sig för att få ut slantarna. Självklart får man ingen förvarning utan det sker i samband med en betalning, när man petat in nya pengar på kontot, eller om man vill hämta ut slantarna.
Det kan ha blivit bättre, men PayPal har dödat 2 konton för mig, och även om man får tillbaka pengarna så är det surt att behöva vänta i ett halvår innan det går att betala ut dem till valfritt bank-konto. Väntetiden motiveras med att eventuella klagande motparter ska ha tid på sig att göra sig hörda.
B!

Hm... mitt första visakort dök upp idag som jag beställde själv i fredags, det jag fick sms från banken om att det var automatiskt beställt och på väg i fredags visade sig inte vara beställt och kommer förhoppningsvis senare i veckan efter att jag gjorde ny beställning idag, typiskt nog var det som var mest akut :-S T

Fick just ett nytt sparbankskort och jag köpte från CRC för några veckor sedan. HAr kollat och det finns inga konstiga beställningar på kontot i sparbanken. Tur det.

Från fejan:

"Chain Reaction Cycles
What do we know?
We know that some of our customers have experienced credit card fraud after placing an order with CRC.

When did we find out?
Senior staff in CRC were alerted to forum comments on Sunday 6th of March. We immediately began our i...nvestigations enabling [us] to release information via community forums on Wednesday the 9th, acknowledging that we were actively investigating the situation.

How big is the problem?
So far, we have been contacted by customers who purchased in February and the beginning of March. The contacts we have had both directly and via forums equates to under 0.1% of on-line orders placed In that same time period. However, we understand that for those effected this is of great concern and as we take our customer’s security extremely seriously we are taking all the steps we can to understand what has happened.

What steps have we taken?
CRC has employed one of the UK’s leading internet security companies to carry out immediate and full forensic investigation into CRCs infrastructure. This investigation has so far uncovered no evidence of any breach. We are also fully engaged with our card processing companies and the card schemes. This investigation is still underway.

Card Re-issues
Purely as a precaution, Card Issuers may make the decision to reissue new cards to recent CRC customers. If your card is reissued it does not mean that your details have been compromised but the banks take an ultra cautious view on this as the cost of re-issuing a card is much smaller than resolving any potential issue in the future.

When will CRC have more information?
We are working round the clock to get an understanding of what has happened; as we get greater understanding we will continue to keep you up to date and intend to issue a further updates over the next week or so.

Can you order safely?
So far the investigation has uncovered no evidence of any breach but if you want to order on CRC without CRC being in contact with your credit card details then choose Pay by PayPal and checkout using your credit card via the PayPal express checkout.

Please contact us directly
We want people who have been directly affected to contact us so we can personally update you by email. Please contact us on +44 (0)2893343758 between 9am – 5.30pm or email enquiries@chainreactioncycles.com and we will be glad to help you.

Thanks again for your patience and support

Michael Cowan
CRC Senior ManagementVisa mer
Igår kl. 09:51"

Enligt CRC är det alltså säkert, och sannolikheten är så löjligt liten för att någon skall bli drabbad att det egentligen inte hänt...

Verkar dock som att folk som handlat även efter att problemet var känt: "Cheers guy, had to cancel my card!! I don't want that extra Dell product, this was done within the past day! .. And I purchased items AFTER your senior managers knew about the problem! That is not acceptable."

Handlar man med ett e-kort är det väl ingen fara, men jag är mest oroad över deras skeppningsavdelning. Har hört flera som inte fått sina paket, inklusive mitt som försvunnit någonstans hos CRC och är borta sedan tre veckor.

Jag handlade från CRC för ett par veckor sedan och har inte fått nåra konstiga uttag från kontot, måste jag handla lite till då?

Senast redigerad av en moderator:
Denna tråd förklarar varför Handelsbanken ringde och meddelade att någon försökt kapa mitt kort.
Man skall vara försiktig med vem man idkar kortumgänge med.
För övrigt är CRC dyra långsamma och nu även blåsta.

Värt att notera - om man använder Paypal för att betala sitt köp på CRC och INTE har samma mailadress kopplad till Paypal som till sitt konto på CRC så skapas ett nytt konto på CRC automatiskt med den mailadress som är knuten till Paypal.
Passordet automatgenereras...
För att kunna logga in o kolla status på ordern måste man använda sin Paypalmail som user och sedan välja "forgotten password" knappen. Då mailas det automatgenererade passordet till din Paypal-mail.

hur länge behöver man vänta på att få sina pengar tillbaka om kontot blivit länsat någon som vet???försrt fick jag besked om 30 dagar,då inget hänt kontaktade jag banken igen o fick beskedet att det tar 40-50 dagar utöver det!!!

Nu har även jag blivit av med pengar... Trist och snudd på upprörande.

Det tråkiga är ju att man nu måste hitta en ny butik, som är lika komplett - bra lagerhållning, bra priser, bra märken och snabb leverans.
Var hittar man en sådan?

Tillbaka
Topp