CRC hackade - kontonummer på vift!

wiggle.

RazDuv har du nydligen blivit av med pengar? Betala du med paypal eller har du nydligen upptäckt att du blivit av med stålar? Har de alltså inte fått bukt med sitt problem?
Har mailat och frågat dom hur det går men inget svar

nille skrev:
-------------------------------------------------------
> hur länge behöver man vänta på att få sina
> pengar tillbaka om kontot blivit länsat någon
> som vet???försrt fick jag besked om 30 dagar,då
> inget hänt kontaktade jag banken igen o fick
> beskedet att det tar 40-50 dagar utöver det!!!

Har Swedbank och fick tillbaka mina 4k efter 7 dagar.

Transkationen hann dock aldrig registreras utan stog hela tiden som reserverat belopp, vet inte om det kan ha nått med saken att göra.

Nu ringde Nordea precis och frågade om jag gjort ett köp på Apple Store. Icke sa jag och så vart det kortet spärrat. Någon får försöka fixa sin iPad2 på annat sätt.

Jag är mest fascinerad över hur snabbt Nordea reagerade, stoppade transaktionen och ringde mig bara 20 min senare. Jag ger dem en guldstjärna i kanten för att det gör sitt jobb. Tillhör inte vanligheterna.

(C)

Jag har swedbank !får väl gå in o kolla med dom imorgon igen,mitt belopp stod som reserverat någon dag,enligt min bank så var transaktionen tvungen att göras så dom kunde undersöka saken.

Jilster skrev:
> wiggle.
>
> RazDuv har du nydligen blivit av med pengar?
> Betala du med paypal eller har du nydligen
> upptäckt att du blivit av med stålar? Har de
> alltså inte fått bukt med sitt problem?

Bara för att man blir av med pengar just nu så behöver det inte vara så att kortnumret blivit stulet precis nu, det kan de ha suttit på länge.

Jag har ingen suspekt aktivitet på mitt kort, men det skadar ju aldrig att spärra det och skaffa ett nytt. Detta kort har varit med länge nu.

Nu har jag spärrat mitt kort och får leva på överblivna eurosar nån vecka innan jag får ett nytt. Hoppas att det är i kolfiber och åtminstone några gram lättare än det gamla.

Campa skrev:
> Nu har jag spärrat mitt kort och får leva på
> överblivna eurosar nån vecka innan jag får ett
> nytt. Hoppas att det är i kolfiber och
> åtminstone några gram lättare än det gamla.
Båda mina Visa som blev spärrade kom avsevärt snabbare än en vecka (det ena beställdes fredag vid lunch och kom med posten på måndagen, det andra beställdes på måndagen och kom på onsdagen)... :-) T

Little Stereo skrev:
> Campa skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Nu har jag spärrat mitt kort och får leva på
> > överblivna eurosar nån vecka innan jag får
> ett
> > nytt. Hoppas att det är i kolfiber och
> > åtminstone några gram lättare än det gamla.
> --------------------------------------------------
> -----
> Båda mina Visa som blev spärrade kom avsevärt
> snabbare än en vecka (det ena beställdes fredag
> vid lunch och kom med posten på måndagen, det
> andra beställdes på måndagen och kom på
> onsdagen)... :-) T

Hoppas på det. Varken 7eleven eller Cykelcity gillar € vad det verkar. Traskade dessutom iväg till jobbet idag med tre cykelnyklar i handen och resten av nycklarna inlåsta i lägenheten. Livet utan varken hemnycklar, passerkort till jobbet eller pengar kändes lite befriande i några minuter, men sen kom jag på jag skulle vara usel på att sälja Situation Sthlm.

Jilster skrev:
> wiggle.
>
> RazDuv har du nydligen blivit av med pengar?
> Betala du med paypal eller har du nydligen
> upptäckt att du blivit av med stålar? Har de
> alltså inte fått bukt med sitt problem?
> Har mailat och frågat dom hur det går men inget
> svar

Jag betalade med MasterCard och är urusel på att kolla mitt konto. Det var 4 belopp dragna på Wal-Mart. Efter nyår så har jag handlat totalt 6 gånger från CRC, senast i början på mars.

Jag tror att bankerna har betydligt bättre koll på transaktionerna på ett kontokort än på ett kreditkort.

Jaha då har de kapat mitt kort också. Jag handlade på CRC vid tiden då kortnumren försvann.

Idag ringde Nordea och frågade om jag gjort köp hos en privat organisation i USA, samt om jag handlat på Apple store i USA eller om jag gjort ett köp på 2900 kr hos SJ. Inget av det stämde, vilket Nordea redan förmodat och stoppat köpen. Pluspoäng till Nordea :)

Måste vara rätt fräcka heuristiska algoritmer de kör för att upptäcka kapade kort, speciellt när det gäller nationella köp ... Det får man nästan klura på när man nöter asfalt nästa gång ...

Ja jag undrar också hur de räknar ut det. Det enkla måste ju vara om man gör ett köp från USA och Sverige inom några få timmar, vilket borde vara fysiskt omöjligt. Däremot kan jag ju undra hur de hajar att jag inte inhandlat någon resa på SJ. Vet de månne om att jag inte planerar någon tågresa den närmaste tiden? Är det månne FRA som spionerar på mig och bidrar med information? :)

Dom vill att man skall kontakta dom för vidare personlig information,samtidigt som dom säger att dom inte kan hitta några bevis för att konton blivit stulna via deras site.Har jag fattat rätt så långt??Vad skall dom informera om då??

Dom vill att man skall kontakta dom för vidare personlig information,samtidigt som dom säger att dom inte kan hitta några bevis för att konton blivit stulna via deras site.Har jag fattat rätt så långt??Vad skall dom informera om då??

Från Singletrackworld i torsdags:

"Hi Folks,

Since our last communication, we have continued to carry out a full forensic investigation following recent reports and concerns from our customers experiencing credit card fraud after placing an order with CRC.

The independent forensic investigation has shown that our infrastructure was the target of a sophisticated attack which resulted in the theft of card details relating to a number of our customers. Details were being stolen ‘real time’ and only a small proportion of recent CRC customers were affected.

Recent customers of CRC may find that, as a precaution, their credit card company will issue a new card. Be assured that if this does occur it does not indicate that your details have been compromised.

The access point of the theft has been identified and permanently closed off so we are confident that we have fully addressed any weakness in our infrastructure.

We are sincerely sorry for what has happened in recent weeks and would like to thank you for your patience and support throughout this difficult period.

Our site is safe to use and will be continually monitored and tested by independent on-line security experts to ensure your details are safe.

If you have further enquiries about this issue please contact us on +44 (0)2893343758 between 9am – 5.30pm or email enquiries@chainreactioncycles.com and we will be glad to help you.

Thanks again for your patience and support,

Michael Cowan
CRC Senior Management"

Nu skickar de ut presentkort (£30) till alla drabbade om ni kontaktar dem.

Lulle skrev:
> Hur är det nu, vågar man handla från crc?

Enligt CRC har de ju inte något säkerhetsproblem, och de som ändå blivit drabbade är ju så få så de finns inte. Plus att man får £30 i kompensation! Fast, som de också skriver, använd PayPal om du inte litar på deras system så behöver du åtminstone inte ge kortdetaljer till CRC. Annars är ju e-kort eller liknande bra.

Om nån försökt handla på SJ så innebär det ju att antingen är det en svensk kapare eller också går det att hitta ute på nätet vilka kortnr som är på vift.

/Freddo

Jag beställde från CRC senast 2009-12-26. I lördags shoppade nån för 900+1800+1800kr på mitt kort. Ska man tro att det har något samband?

Det kan nog vara klokt att utgå från att CRC inte är det enda stället där man kan få sitt kort skimmat eller kortnummer kapat.

fredrikw skrev:
> Det kan nog vara klokt att utgå från att CRC
> inte är det enda stället där man kan få sitt
> kort skimmat eller kortnummer kapat.

Äresant?

Någon fjant försökte handla för 4000+700+100kr på mitt kort igår.
Lyckligtvis spärrade SEB transaktionerna och skickar ut ett nytt kort.

Handlade senast i slutet feb från CRC.

andematt skrev:
> Kollar ni transaktionskontot dagligen eller hör
> banken av sig till er som likt gridlock
> uppmärksammat problem?

Vi som har Android-telefon och "rätt" bank kör Bankdroid så den notifierar varje timme vad som hänt på bank- och kreditkortskonton.

(Perfekt när frun shoppar - så man VET vad sakerna kostar ... så man inte behöver skämmas för sina cykelinköp).

Jaha då har de kapat mitt kort också. Jag handlade på CRC vid tiden då kortnumren försvann.

Tydligen har jag köpt flygbiljetter hos Austrian Airlines för 14 000:-.
Länsförsäkringar bank ringde just och förklarade att det skulle ta en viss tid innan pengarna fanns på mitt konto igen.
Inte bra, jag reser till Kina i veckan, och skulle typ gärna vilja ha kortet + pengarna med mig... :-(

Nu är åtminstone mitt mått rågat med klåparna på CRC. Bojkott for life!

Lillskeden skrev:
> Monty: då borde du även bojkotta ALLT annat i
> världen som är skapat av människan då den
> mänskliga faktorn kan skapa småfel här och
> där..

He he... vad är det med kritik mot CRC och Happy egentligen...?
Många aktieägare här...?

Livet är varken rättvist eller konsekvent... vilket nu CRC får känna av.

Ni som har fått era kort kapade, hur vet ni att detta härrör från CRC? Visste banken detta när de kontaktade er eller hakar ni bara på det enstaka fall som ni faktiskt känner till?

Det jag är lite facsinerad av är hur många som vetat om att CRC hade säkerhetsproblem vid tiden då de handlat där och -inte- spärrat sina kort...

nille skrev:
> du har så rätt fredrik så rätt.Varför ställa
> frågor o undringar på ett forum när man kan gå
> direkt till källan.
Jag hade nog frågat banken direkt och framför allt legat på för att det skulle gå fortare, 2 månader är fullkomligt oacceptabelt när det handlar pengar ! :-/ T

Frun fick sitt kort spärrat och pengar uttagna och det tog tre dagar innan de hade fixat till det (SEB). De ringde och frågade henne om hon möjligen var på "Barbados igår runt lunch"!

Little Stereo skrev:
> Jag hade nog frågat banken direkt och framför
> allt legat på för att det skulle gå fortare, 2
> månader är fullkomligt oacceptabelt när det
> handlar pengar ! :-/ T

+1

Om man inte själv inte har slarvat med kortet eller gjort det faktiska köpet skulle jag aldrig acceptera att det tog så lång tid. Sluta happysurfa och ring banken med andra ord ;-)

Jag fick nytt mastercard för två veckor sedan och Visa spärrade mitt Visa idag. Har inte råkat ut för några konstigheter, (såvitt jag vet).

Tillbaka
Topp