Crc/Wiggle stort påslag på SEK?

m3lk3r

Aktiv medlem
Blev lite sugen på en billig vitus igen men såg att deras Vitus Mythique VRX som kostar 1600 pund (ca 19 800 kr) istället kostar 20 999 kr i svenska kronor.

Kan man komma runt detta? Känns som en väldigt onödig dryg tusenlapp..

Riktigt sugen på att testa marzzocchis nya trailgaffel :D växlarna verkar rikrigt dassiga dock

Nätbutiker som säljer över en viss summa varje år till ett annat EU land tar ut det landets moms.
Därför skiljer priserna när man byter land i nätbutikerna.

Jag har lyckats köpa i gbp från wiggle och det går att välja valuta även när Sverige är valt på crc. Tror det ger något lägre pris, men priset stiger oavsett av ovan nämnd anledning

m3lk3r sa:
Blev lite sugen på en billig vitus igen men såg att deras Vitus Mythique VRX som kostar 1600 pund (ca 19 800 kr) istället kostar 20 999 kr i svenska kronor.

Kan man komma runt detta? Känns som en väldigt onödig dryg tusenlapp..

Riktigt sugen på att testa marzzocchis nya trailgaffel :D växlarna verkar rikrigt dassiga dock

Skriv ett brev till finansministern och påpeka att svensk moms är orimligt hög

Betala aldrig i kronor på utländska siter, din bank som då gör valutakonverteringen är inte riktigt lika rutten mot dig, i det fall jag jämfört.

1+ på stervelo. det går nästan alltid att betala i ursprungsvaluta fast med svensk moms inkluderad.

köper man av en firma i eu med ’mindre’ omsättning i sverige slipper man svenska momsen, men de redan två gånger surt skattade kronor man spenderar hamnar då i utlandet.

Nu vet jag inte om det är orsaken i TS fall, men för några år sedan (2016) märkte jag att både Wiggle och CRC hade stora prisskillnader på cyklar beroende på vilket land de skulle säljas till. Det var alltså klart mer än vad momsskillnaden motiverar. Skillnaden var lite olika på olika cykelmärken så det var inget konstant påslag per land.
Jag mailade lite med CRC om det hela och nedanstående var deras svar.

"Hi Mats,
Thank you for your reply.
At Chain Reaction Cycles our cost to serve differs from market to market. When setting the price of items we must take in all the factors that govern the cost.
These are examples of a few factors that are taken into consideration when determining the price of an item:
• Current cost of the items that are sold in that market by both domestic and foreign retailers
• Shipping costs
• Discounts and promotions
• Seasonal demand
Cube is one of our excluded brands that are not valid for any promotion when being sold anywhere in the world. Please see the link below to our terms and conditions section on our web page:
http://www.chainreactioncycles.com/se/en/customer-service/terms-conditions
Due to the extensive list of these factors, this can sometimes lead to certain categories or indeed individual products having different prices in different markets at the same time.
We always strive to provide the items at the best possible price to the customer, in which ever market they purchase.
Please Note:
Our pricing strategies adhere to EU pricing Law.
VAT is not added to the price of the item if the country is classified as VAT free.
VAT is not added to the item, if the item is not applicable for VAT.
I hope this helps. "

NickPick sa:
m3lk3r sa:
Tomas m sa:
Nätbutiker som säljer över en viss summa varje år till ett annat EU land tar ut det landets moms.
Därför skiljer priserna när man byter land i nätbutikerna.
Hade ingen aning om detta. Tack för svaret.
Synd men aja!

Om den var billig så bör den där lilla skillnaden inte avskräcka...?
Jo. Köper hellre en förmodligen bättre cykel för lite mer pengar från någon annan affär.

Är vi sura på wiggle för att de betalar moms enligt reglerna? Hitta en dyrare bättre cykel blir lätt men det är samma moms på den.

ooms sa:
Allroad sa:
ooms sa:
kais01 sa:
forex kurser är långt sämre än bank, både på köp och sälj.
+1
Ingen använder väl växlingskontor längre. Behöver man cash utomlands är det i princip alltid bäst att ta ut i bankomat på plats.

Så alla växlingskontor på t ex Arlanda hur går dom runt menar du?
En stor del av befolkningen vet inte bättre.

En stor del av befolkningen vet inte att "ingen" gör så, och fortsätter alltså göra så.... "Någon" måste göra något!

Allroad sa:
ooms sa:
kais01 sa:
+1
Ingen använder väl växlingskontor längre. Behöver man cash utomlands är det i princip alltid bäst att ta ut i bankomat på plats.

Växlingskontoren är ryggraden för den kontantdrivna organiserade brottsligheten i landet. Till exempel är de livsviktiga för att betala ut svarta löner. Att placera kontoren på Arlanda gör detta mindre genomskinligt och man kan hävda god tro.

Senast ändrad:
mikaeljc sa:
Allroad sa:
ooms sa:
kais01 sa:
+1

Växlingskontoren är ryggraden för den kontantdrivna organiserade brottsligheten i landet. Till exempel är de livsviktiga för att betala ut svarta löner. Att placera kontoren på Arlanda gör detta mindre genomskinligt och man kan hävda god tro.

Ja jäklar. Blandat klientel som tar ut stora summor cash där.
Verkar även vara poppis att växla till sig rätt mycket kontanter om man ska till sitt hemland verkar det som.

Ja, vad är det för idioter som tar ut kontanter när de ska åka utanför de ca 4a länder i världen där man kan använda kort till allting.

#CHARTERTURIST

jonte987 sa:
Ja, vad är det för idioter som tar ut kontanter när de ska åka utanför de ca 4a länder i världen där man kan använda kort till allting.

#CHARTERTURIST
Vem har snackat om att använda kort till allting? Däremot är det hjärndött att göda växlingskontoren när du i de flesta fall kan ta ut cash på plats i bankomat istället till lägre kostnad. Jag har väl besökt iaf ett 30-tal länder på tre olika kontinenter och aldrig haft några större problem att hitta en uttagsautomat. Ska vara på senare tid i Kina då, men det är ju för att varken kontanter eller kort knappt används längre.

Vitus Mythique VRX. Misstänkt lik deras Escarpe VR. Nytt namn på samma cykel?

Hur som helst, ett sätt att få en cykel lite billigare från Wiggle är att hitta något som har rabatt. Man får rabatt om man handlat mycket senaste tiden. Själv har jag just nu 5% och skulle alltså betala 19949:- istället för 20999:-

ooms sa:
jonte987 sa:

#CHARTERTURIST
Vem har snackat om att använda kort till allting? Däremot är det hjärndött att göda växlingskontoren när du i de flesta fall kan ta ut cash på plats i bankomat istället till lägre kostnad. Jag har väl besökt iaf ett 30-tal länder på tre olika kontinenter och aldrig haft några större problem att hitta en uttagsautomat. Ska vara på senare tid i Kina då, men det är ju för att varken kontanter eller kort knappt används längre.

Det har lät lite intressant. Är det så att kortbet knappt används i kina? Använder de då ngn elektronisk bet app kopplad direkt till konto?

båtbensbudet sa:
ooms sa:
jonte987 sa:

#CHARTERTURIST

Det har lät lite intressant. Är det så att kortbet knappt används i kina? Använder de då ngn elektronisk bet app kopplad direkt till konto?
Ja, i princip har man gått fr kontanter till att enbart använda WeChatPay eller AliPay, iaf i de större städerna. Det är nästan svårt att få växel tillbaka när man åker taxi numer.
Jag är dock inte säker på om det är kontot som kopplas till appen, jag tror faktiskt det är ett inhemskt bankkort som i sin tur är kopplat till kontot.

Hittade lite färsk info. Verkar som att man kan vara på gång att öppna upp även för oss utlänningar, dvs att man ska kunna registrera internationella kreditkort i apparna.
https://www.google.se/amp/s/www.blo...to-let-foreign-visitors-use-apps-within-china

Senast ändrad:
båtbensbudet sa:
ooms sa:
jonte987 sa:

#CHARTERTURIST

Största problemet i china är att man använder ett annat ATM system så uttag kan vara problematiskt men om man belastar krediten med Visa eller Mastercard är det inga problem, tror det heter UnionPay men har inget kort liggande i närheten så jag kan kolla.

Tillbaka
Topp