Crescent Elder långt ifrån vad som lovas (?)

cykelthomas

Aktiv medlem
Hejsan

Har skaffat mig en Crescent Elder och cyklade idag till och från jobbet. Tvärs igenom Göteborg. 30 km tur och retur.
Det första jag noterar är att cykeln tappar fart rejält i minsta motlut. 29km ner och in i en cykelunderfart/tunnel, den lilla uppförsbacken på andra sidan så sackar cykeln till 13km/h innan jag är upp, och då har jag ju trampat för att den skall driva på. Jag hade ju för sjutton haft mer fart kvar om jag haft min racer istället och inte trampat alls (jo jag har en vanlig landsvägsracer och en MTB för skogen och cykelvasan också).
Men framförallt så noterar jag att cykelns räckvidd skall vara 50-85km. Men när jag kört 30km på plan mark, med undantag för Hisingsbron och ett par cykelunderfarter, så är det bara 20% kvar, från fullt batteri. Det hade inte kommit i närheten av 50km, och då var det under ypperliga förhållanden, 15-20 grader, plan asfalt så gott som hela vägen, och jag trampade över 25km/h stora delar av vägen, då jag utgår från att motorn inte hjälper till, för det får den inte över 25km/h har jag förstått.

Oundvikligen uppstår frågan. Är det något fel på min nya cykel, eller är det så här illa? (jämfört med specen/reklamen)

Hejsan

Har skaffat mig en Crescent Elder och cyklade idag till och från jobbet. Tvärs igenom Göteborg. 30 km tur och retur.
Det första jag noterar är att cykeln tappar fart rejält i minsta motlut. 29km ner och in i en cykelunderfart/tunnel, den lilla uppförsbacken på andra sidan så sackar cykeln till 13km/h innan jag är upp, och då har jag ju trampat för att den skall driva på. Jag hade ju för sjutton haft mer fart kvar om jag haft min racer istället och inte trampat alls (jo jag har en vanlig landsvägsracer och en MTB för skogen och cykelvasan också).
Men framförallt så noterar jag att cykelns räckvidd skall vara 50-85km. Men när jag kört 30km på plan mark, med undantag för Hisingsbron och ett par cykelunderfarter, så är det bara 20% kvar, från fullt batteri. Det hade inte kommit i närheten av 50km, och då var det under ypperliga förhållanden, 15-20 grader, plan asfalt så gott som hela vägen, och jag trampade över 25km/h stora delar av vägen, då jag utgår från att motorn inte hjälper till, för det får den inte över 25km/h har jag förstått.

Oundvikligen uppstår frågan. Är det något fel på min nya cykel, eller är det så här illa? (jämfört med specen/reklamen)
Det verkar skumt. Om det finns garanti kvar, så bör du ta upp det med cykelbutiken där du köpt den (om du köpt den från butik).

* Ett bra system skall kunna dra cykeln i uppförsbackar i 25 km/h, i varje fall på hög assistansnivå. Cyklar du på låg assistansnivå?

* Att tänka på är att uppgiven räckvidd anges vid optimala förhållande, exempelvis vindstilla, plan mark, slät asfalt, under 25 km/h, lägsta assistansnivån. Minsta avvikelse från detta minskar räckvidden. Testa att cykla någon gång på lägsta assistansnivån i 25 km/h, och se hur långt du kommer.

* Du märker väldigt tydligt när du kommer över 25 km/h att motorn inte driver längre. Att du cyklar över 25 km/h och antar att motorn inte hjälper till är underligt. Jag menar att du antar och inte märker. Om motorn hjälper till i hastigheter över 25 km/h drar den mycket ström pga det ökade luftmotståndet.

* Du skriver inte vad det är för elkomponenter. Motor fram, bak, mitten. Motorleverantör, modell, vridmoment, batterikapacitet etc. Crescent har haft flera leverantörer.

* Om du tittar på pluppar på display eller batteri, så får du dålig upplåsning. På min cykel är det 5 nivåer, så det är det kan vara exempelvis från 21% till 39% på en given nivå. Går det att avläsa uppskattad kapacitet i form av kvarstående sträcka på din cykel?

* Om det är en cykel som gått långt, är gammal, och dessutom batteriet misshandlats, så får man kort räckvidd.

* Ett bra system skall kunna dra cykeln i uppförsbackar i 25 km/h, i varje fall på hög assistansnivå. Cyklar du på låg assistansnivå?

Kan vara värt att påpeka att personens vikt påverkar mycket. Väger man en bit över 100 kg, och ev. har lite packning, kan man inte räkna med 25 km/h i annat än måttliga uppförsbackar.
Då TS tydligen kör cykelvasan och även landsväg så tror jag inte det är problemet här dock...

Tack för svar!

Cykeln är sprillans ny.
Jag såg att det stod GO 7km när jag kom hem.
Insåg senare at det betyder att det var 7km kvar. Men det stod också 20%. Någon km innan jag kom hem såg jag att det stod 23%.
Strax efter laddaren kopplats in stod det GO 19km. Om 80% räckte till 30 km stämmer det precis med 7km på de kvarvarande 20%. Givet att man kan köra ner till noll. Jag körde med högsta assistans nivå. Hela idén var ju att komma fram till jobbet i "torrt" skick, inte svettig. Gick sådär med det ? Du måste lära dig att hålla igen, så kollegorna. Kruxet är bara att det inte är min personlighet att hålla igen ?

Det märks nog ganska tydligt att motorn slutar vid 25km/h, men jag ligger väl runt 25-30 och när det går lätt så går det uppåt 30 och när det tar emot lite så blir det 24-25 och då får jag hjälp. Jag förmodar att det är så.

Men det som jag tycker är mest anmärkningsvärt är tappet i motlut och räckvidden.

Jag har skrivit till crescent med ungefär samma text som trådstarten, men inte fått något svar ännu. Vi får se om det kommer något.

Skall kolla med min kollega som cyklar samma sträcka, hur det funkar för honom.

Tack för svar!

Cykeln är sprillans ny.
Insåg senare at det betyder att det var 7km kvar. Men det stod också 20%. Någon km innan jag kom hem såg jag att det stod 23%.
Strax efter laddaren kopplats in stod det GO 19km. Om 80% räckte till 30 km stämmer det precis med 7km på de kvarvarande 20%. Givet att man kan köra ner till noll. Jag körde med högsta assistans nivå. Hela idén var ju att komma fram till jobbet i "torrt" skick, inte svettig. Gick sådär med det ? Du måste lära dig att hålla igen, så kollegorna. Kruxet är bara att det inte är min personlighet att hålla igen ?

Det märks nog ganska tydligt att motorn slutar vid 25km/h, men jag ligger väl runt 25-30 och när det går lätt så går det uppåt 30 och när det tar emot lite så blir det 24-25 och då får jag hjälp. Jag förmodar att det är så.

Men det som jag tycker är mest anmärkningsvärt är tappet i motlut och räckvidden.

Jag har skrivit till crescent med ungefär samma text som trådstarten, men inte fått något svar ännu. Vi får se om det kommer något.

Jag misstänker att batteriet är slut. Om cykeln är sprillans ny, borde butiken ställa upp med felsökningshjälp. Be dem att låna ut ett annat batteri och testa det andra batteriet. Det utesluter en potentiell felkälla.

Så som du cyklar borde inte batteriet ta slut så fort. När motorn inte jobbar, är det bara lite elektronik som drar ström.

Jag gjorde en snabbkoll på mitt batteri, inte Crescent utan Shimano. Jag bör får ut ca 65 km i räckvidd på högsta assistansnivån, på plan mark och vindstilla. Då är ända cellerna i batteriet förmodligen tillverkade 2015, för 7 år sedan.

Litiumjonbatterier har egenheten att när de börjar närma sig urladdat, säg 10-15% av max, så tappar batteriet orken. Jag kan dra ur mitt batteri från ca 10-15% till nästan noll i korta men kraftiga uppförsbackar. Det går väldigt snabbt. Dessutom tappar motorn orken, det märks tydligt. Något att tänka på för övrigt, håll koll på nivån, när batteriet närmar sig urladdat går det inte att belasta.

Om du fortsätter med ditt elcyklande, så tänk på att "sköta" ditt batteri. Det finns den del att läsa på nätet om laddstrategier. Det som sliter, är att komma nära fulladdat respektive när urladdat. + lite fler faktorer.

Tack för svar!

Cykeln är sprillans ny.

Du skrev inte vad du väger. Själv kommer jag garanterat inte mycket längre än 35 km på fullt ös, men då är det systemvikt (cykel+cyklist+packning) på närmare 170 kg. (Och jag ligger förstås också över 25 km/h på plan mark utan motvind)

Vet inte heller vad rois väger eller hur lång räckvidd han har. Vore intressant att veta.

Har en Elder från 2017 som jag pendlar till jobbet med. Kör alltid på full assistans och min räckvidd brukar landa på ca 50-60 km. Som någon annan nämnde i tråden skulle jag tippa på att du fått ett dåligt batteri. Med vänlig hälsning // Marcus

Hej!
Jag har exakt samma problem som cykelthomas! Har en Elina med framhjulsdrift.
Har aldrig hänt med de två biltemacyklarna som jag haft tidigare, med mindre batterier. Batteriet kan nästan vara fulladdat, men ändå hjälper inte motorn med 250w. Händer alltid i uppförsbackar, motlut.
Uppskattar att effekten sjunker till 50-100w.
Ny cykel, räckvidden på batteriet ok. Startar om cykeldatorn i backen. Då fås full hjälp i början, för att sedan avta i effekt.
Mycket irriterande!
Jag tror att felet ligger i mjukvaran?
Förövrigt, en knarrande cykel, något svajig, men som gör sitt mormorjobb på plan mark och utan halka.
(Ramlade i halkan i vintras med den och bröt höften)

Hej!
Jag har exakt samma problem som cykelthomas! Har en Elina med framhjulsdrift.
Har aldrig hänt med de två biltemacyklarna som jag haft tidigare, med mindre batterier. Batteriet kan nästan vara fulladdat, men ändå hjälper inte motorn med 250w. Händer alltid i uppförsbackar, motlut.
Uppskattar att effekten sjunker till 50-100w.
Ny cykel, räckvidden på batteriet ok. Startar om cykeldatorn i backen. Då fås full hjälp i början, för att sedan avta i effekt.
Mycket irriterande!
Jag tror att felet ligger i mjukvaran?
Förövrigt, en knarrande cykel, något svajig, men som gör sitt mormorjobb på plan mark och utan halka.
(Ramlade i halkan i vintras med den och bröt höften)
Fasiken! Bryta höften! Det låter inte kul! Men du är tillbaka i sadeln igen, det är starkt. Jag skulle nog välja andra transportmedel efter något sånt.. Men jag är en vekling. :)

Tillbaka
Topp