Crescent katalog från -96

Tott

Medlem
Hej!
Jag köpte nyligen en crescent mtb från -96. Jag är nyfiken på original-setupen på den. Om någon har någon länk till en digital crescent-katalog från 1996 så blir jag väldigt glad!
Jag har googlat men kammat noll, mitt sista hopp är happy!
Mvh / Tobias

Om den är från 1996 är det samma år och samma modell som den Göran Kropp cyklade till Everest och tillbaka. Kan ha funnits flera varianter, men så vitt jag vet var det genomgående XTR och helstel gaffel (i stål precis som ramen).

Ultiman hade den klassiska bakväxeltrimningen dvs utrustningen var full Deore XT förutom just bakväxeln som var XTR och framnavet som var (märkt?) Tioga. Kom antingen med stel gaffel eller med en Tange elastomergaffel.
Kan även ha funnits någon variant av ultima med komplett XTR-grupp, minns inte detta. Hade Gram gjort intåg vid den tiden?

Aha intressant. Min ultima har xt med xtr-bakväxel. Den har även framnav märkt tioga och dämpad framgaffel av tange. Just framgaffel gjorde mig tveksam om det var original men då kan det vara så att bela setupen är original!
Tack för alla svar, det var kul att klara ut dimman kring ultiman:)

Kör själv en 97 på CV. Lite gliringar över museiföremål efter vägen, men det är att trycka till lite extra i backarna så tystar kommentarerna....

Bilagor

• ultima97.jpg
    ultima97.jpg
    53.2 KB · Besök: 249
Tack för ytterligare information. Kul att se lite referensmaterial från -97. Jag ska försöka få upp en bild om jag hinner under morgondagen.
Ha det gott!

Tott skrev:
-------------------------------------------------------
> Tack för ytterligare information. Kul att se lite
> referensmaterial från -97. Jag ska försöka få
> upp en bild om jag hinner under morgondagen.
> Ha det gott!

Från 96 års katalog...

belio skrev:
-------------------------------------------------------
> Deja vu! Hade exakt denna katalog som 12-årig
> mtb-entusiast! :)
>
> Detta var en av modellerna jag drägglade extra
> mycket åt.

Jag hade de som 11-åring. 96-99 års katalog var som dåtidens bibel :)

Tillbaka
Topp